گزارش اعتمادآنلاین از عدم صدور ویزا برای ملی‌پوشان کاراته:

یک عضو تیم ملی کاراته: تایید از فرانسه نیامد؛ همه مسائل با هم قاطی شده‌اند

ملی‌پوش تیم ملی کاراته در واکنش به عدم صدور ویزا برای اعضای تیم ملی جهت حضور در مسابقات اوپن فرانسه اظهار داشت نمی‌دانم چرا کشورهای میزبان مسائل سیاسی را با ورزش قاطی می‌کنند!

یک عضو تیم ملی کاراته: تایید از فرانسه نیامد؛ همه مسائل با هم قاطی شده‌اند
کد خبر: 592398
|
۱۴۰۱/۱۰/۳۰ ۱۱:۲۸:۴۱

۸ نفر از اعضای تیم ملی کاراته ایران به دلیل عدم صدور ویزا از سوی کشور فرانسه از شرکت در مسابقات بین‌المللی این کشور بازماندند. این رقابت‌ها از روز جمعه آغاز می‌شود و سه روز ادامه دارد. تنها مهدی خدابخشی، صالح اباذری و سجاد گنج‌زاده به دلیل داشتن ویزای بلند مدت توانستند راهی مسابقات شوند. یکی از اعضای تیم ملی کاراته در این رابطه به اعتمادآنلاین گفت:«نمی‌دانم چرا [کشورهای میزبان] همه چیزا را با هم قاطی می‌کنند»!

به گزارش اعتمادآنلاین، دخالت سیاست و ورزش در یکدیگر، از مدت‌ها پیش رنگ و بوی بیشتری به خود گرفته و در این بین کاراته بیشتر از سایر رشته‌ها ضرر کرده است. عدم اعزام به مسابقات بین‌المللی فرانسه تنها یک بخش ماجراست و جست‌وجویی در اخبار مربوط به این رشته در دست کم یک سال گذشته نشان می‌دهد ورزشکاران کاراته با انبوهی از مشکلات عمدتا سیاسی مواجه شده‌اند.

از ابتدای امسال حضور ملی‌پوشان کاراته در مسابقات بین‌المللی با مشکل مواجه شده است. مسابقات کاراته‌وان پرتغال نخستین مسابقاتی بود که بدون ایرانی‌ها برگزار شد. در واقع قرار بود تیم ملی راهی این مسابقات شود اما به دلایلی ناگفته این اعزام لغو شد. مربی تیم ملی در واکنش به این مساله گفت که «نمی‌داند چرا اعزام لغو شده» سجاد گنج‌زاده قهرمان المپیک توکیو و عضو تیم ملی کاراته در واکنش به عدم اعزام تیم به مسابقات در پستی اینستاگرامی با سیاسی دانستن تصمیم لغو اعزام به این مساله اعتراض کرد.

در آن مقطع مشخص شده بود به دلیل حضور گسترده کاراته‌کاهای اسرائیلی در مسابقات پرتغال چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

در تیر ماه تیم ملی کاراته به دلیل عدم صدور ویزا از حضور در یک رقابت مهم دیگر بازماند. این بار آمریکایی‌ها بودند که برای مسابقات جهانی ورلدزگیم که مهم‌ترین مسابقات کاراته بود برای ورزشکاران ایرانی ویزا صادر نکردند.

یک ماه بعد رئیس فدراسیون کاراته ایران به دلیل سیاسی کاری آمریکایی‌ها و کارشکنی آنها در صدور ویزا برای اعضای تیم ملی کاراته، رقابت‌های کارته وان لس‌آنجلس را تحریم کرد. طباطبایی رئیس فدراسیون کاراته در این رابطه گفت: «پنج ملی پوش کاراته ایران علی‌رغم کسب سهمیه حضور در رقابت‌های ورلد گیمز، با کارشکنی آمریکا به عنوان میزبان و عدم صدور ویزا، نتوانستند دراین رقابت‌ها حاضر شوند. بر همین اساس نیز ما در آخرین مرحله رقابت‌های جهانی کاراته وان که از ۱۵ تا ۱۷ مهر در لس‌آنجلس برگزار می‌شود، شرکت نخواهیم کرد تا اعتراض خود را به اقدام سیاسی آمریکا و ندادن ویزا به ورزشکاران ایران نشان دهیم.»

در شهریور مسابقات کاراته‌وان باکو برگزار شد. در آن مسابقات دوباره به دلیل حضور ورزشکاران اسرائیلی تیم ایران به صورت ناقص راهی مسابقات شد. این اتفاق واکنش سجاد گنج‌زاده را به همراه داشت و او برای نخستین بار با صراحت بیشتری در این رابطه حرف زد. او که هنگام عدم صدور ویزا توسط آمریکایی‌ها در مسابقات ورلدگیمز در یک پست اینستاگرامی انتقادات زیادی به سیاسی‌کاری میزبان وارد کرده بود در یک اظهار نظر دیگر مقامات ورزشی داخل را هدف قرار داد و گفت: «مساله‌ای که برای فدراسیون کاراته پیش آمده مساله‌ای است که نمی‌توان در موردش صحبت کرد. مساله‌ای است که ورزشکاران دیگر و سایر فدراسیون‌ها هم با آن درگیر هستند و هنوز حل نشده است. امیدواریم که راه چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.»

در تمامی این مدت رشته‌های دیگری هم با مشکل عدم صدور ویزا یا همان مساله‌ای که به قول سجاد گنج‌زاده نمی‌شود در موردش حرف زد درگیر شدند اما حجم مشکلاتی که برای کاراته به وجود آمد بیش از بقیه بود.

اواخر مهرماه و در اوج شرایط ملتهب جامعه و اعتراضات وزیر ورزش اظهار نظری کرد که بازتابی بسیار منفی برای برخی ورزش‌های ایران در رسانه‌های خارج از کشور داشت. حمید سجادی گفت: «برخی فدراسیون های ما از جمله رزمی و موتورسواری در مقاطع مختلف با نیروهای نظامی و انتظامی فعالیت های مشترک دارند.» این اظهارنظر درست در شرایطی بود که کشورهای اروپایی و سازمان‌های حقوق بشری بیشترین تمرکز را روی نحوه برخورد دولت ایران با اعتراضات گذاشته بودند و حتی برخی از نهادهای نظامی و انتظامی را نیز تحریم کرده بودند. همان موقع بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان این اظهار نظر غیر مسوولانه وزیر ورزش را مورد انتقاد قرار دادند و تاکید کردند باید منتظر عواقب این حرف‌ها بود.

هرچند وزیر ورزش در روزهای آتی توضیحات مشخصی در این رابطه داد تا سو تفاهم‌ها برطرف شود اما به نظر می‌رسید اصطلاحا کار از کار گذشته است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که حتی پیش از این مساله مدیر سازمان تیم‌های ملی انجمن‌های ورزش‌های رزمی گفته بود: «از ابتدای سال تاکنون به خاطر مشکلات مالی و عدم صدور ویزا اعزام‌های زیادی را از دست دادیم.»

چند روز بعد از این اظهار نظر حمید سجادی، دولت بریتانیا برای ورزشکاران رشته تکواندو جهت حضور در مسابقات گرندپری منچستر ویزا صادر نکرد. همزمان کشور اسپانیا ویزای ورزشکاران بوکسور ایرانی را برای حضور در مسابقات قهرمانی جوانان جهان صادر نکرد. همچنین تیم ملی کشتی آزاد ایران برای حضور در مسابقات جام جهانی در ایالات متحده دچار مشکل شد.

در نهایت روز پنج‌شنبه مشکل عدم صدور ویزا دوباره متوجه رشته کاراته شد و فدراسیون این رشته اعلام کرد برای ۸ ورزشکار ایرانی جهت حضور در مسابقات بین‌المللی فرانسه ویزا صادر نشده است.

علی اصغر آسیابری، محمود و مرتضی نعمتی، بهمن عسگری، ابراهیم حسن بیگی، علی صفدری، مهدی شهگل و گلشن اسدی ورزشکارانی بودند که با مشکل مواجه شدند.

یکی از اعضای تیم ملی کاراته در در رابطه با مشکلی که برای تیم پیش آمده غروب پنج‌شنبه به روزنامه اعتماد گفت: «این مسابقات را از دست دادیم ولی باز هم اگر این ویزا را به ما بدهند چون ویزای مولتی است برای حضورمان در مسابقات آینده کمک می‌کند تا دیگر دغدغه ویزا نداشته باشیم. با این حال مسابقات اوپن پاریس که مسابقات خیلی خوبی است و می‌توانست کمک کند را از دست داده‌ایم.» این عضو مطرح تیم ملی کاراته در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا از جانب ایران همه اقدامات انجام شده بود گفت: «در همان زمانی که رفتیم سفارت رئیس و سایر مدیران فدراسیون و مربیان دیگر همه حضور داشتند و اعضای تیم هم بودند. قطعا چون خودشان هم می‌خواستند راهی شوند و اسمشان داخل لیست بود تلاش کردند که همه مسائل در نظر گرفته شوند. همه پیگیر کار بودند. مسوول مربوطه از فدراسیون هم چهارشنبه و هم پنج‌شنبه به سفارت مراجعه کردند تا مشکل حل شود. ایشان گفت پرونده‌های شما در سفارت فرانسه در ایران روی میز بود و آنها منتظر بودند که تایید از فرانسه بیاید ولی نیامد.» ایشان در پایان و در واکنش به اینکه مسائل سیاسی برای ورزشکاران رشته کاراته پیش آمده گفت: «نمی‌دانم چرا همه مسائل را با هم قاطی می‌کنند».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها