کد خبر: 589889
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ ۱۵:۵۶:۲۵
| |

مجید جلالی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

همه اهداف لیگ خلاصه‌ شده در سرگرم کردن مردم/ حضور رونالدو در عربستان برای ما حسرت دارد

لیگ برتر به میانه راه رسیده است. به این انگیزه و برای بررسی اتفاقات و حواشی و کیفیت فنی مسابقات با مجید جلالی از مربیان باسابقه لیگ برتر به گفت‌وگو نشستیم.

همه اهداف لیگ خلاصه‌ شده در سرگرم کردن مردم/ حضور رونالدو در عربستان برای ما حسرت دارد
کد خبر: 589889
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ ۱۵:۵۶:۲۵

لیگ برتر فوتبال ایران عصر فردا با برگزاری دو دیدار وارد هفته پانزدهم می‌شود تا لیگ بیست‌ودوم نیز به نیم‌فصل خود برسد.

به گزارش اعتمادآنلاین، لیگ امسال در حالی جمعه 21 مرداد 1401 کار خود را آغاز کرد که بتواند در زمان مناسب به تعطیلی برود تا تیم ملی برای جام‌جهانی راهی اردو شود؛ اما برخی مشکلات اجازه نداد لیگ آن‌طور که از قبل برنامه‌ریزی شده بود پیش برود و زودتر از موعد تعطیل شد و بعد از پایان جام‌جهانی ادامه پیدا کرد و حالا به هفته پانزدهم رسیده است. درباره کیفیت فنی لیگ امسال با مجید جلالی از مربیان باسابقه فوتبال صحبت کردیم تا بهتر لیگ امسال را مورد بررسی قرار دهیم. جلالی در ابتدای صحبت‌های خود به اعتمادآنلاین گفت: اگر ما برنامه‌ای داشته باشیم که جام‌جهانی را از جهات مختلف بررسی کنیم، آن زمان معیاری خواهیم داشت که بفهمیم فوتبال دنیا کجاست و ما کجا هستیم؛ آیا می‌توانیم امید داشته باشیم که در مسیر پیشرفت باشیم؟

او افزود: آن چیزی که در لیگ انجام می‌دهیم صرفاً گذران امور جاری فوتبال است و هیچ انتظاری هم برای پیشرفت و توسعه وجود ندارد. از چنین سیاست‌گذاری‌ای نمی‌توانید توقع داشته باشد که صاحب مربیان و بازیکنان یا باشگاه‌های بزرگی باشید. مدل فوتبال ایران را که می‌بینید کاملاً مشخص است که بازی‌ها در پایین‌ترین کیفیت برگزار می‌شود. این به خاطر آن است که بازی‌ها با وقفه زیاد برگزار شد و از طرفی دلایل دیگری هم دارد. مثلاً اینکه باید بدانیم تیم‌ها چرا به دنبال روش‌های احتیاط‌آمیز هستند؟ بهترین تیم‌های ما که بازیکنان بسیار خوبی هم دارند بسیار محتاطانه بازی می‌کنند. پرسپولیس، گل‌گهر و سپاهان همین‌طور هستند. این تیم‌ها بازیکنان بسیار خوبی هم دارند اما در حمله صرفاً فقط خلاقیت‌هایی در ضربات ایستگاهی دارند.

جلالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: وقتی نگاه مسئولان فوتبال نگاهی برای گذراندن امور جاری فوتبال بدون توسعه و پیشرفت است، کلاً نباید توقع داشت که پیشرفتی حاصل شود. وقتی نگاه این است چطور انتظار دارید پیشرفت صورت بگیرد؟ وقتی چنین نگاهی وجود ندارد که مدیران فدراسیون فوتبال به جای رفقای خود، مربیان را به جام‌جهانی ببرند تا بازی‌ها را از نزدیک تماشا کنند. این مسئولان نه فکر آینده، نه فکر پیشرفت و توسعه فوتبال هستند.

این کارشناس فوتبال در ادامه درباره اینکه گفته می‌شود ۱۶ باشگاه لیگ برتری حدود سه هزار میلیارد تومان در لیگ بیست‌ودوم هزینه کرده‌اند گفت: مدل فوتبال ما در کنار گذراندن امور جاری ویژگی بزرگی دارد. مردم ما به فوتبال و حاشیه‌های آن علاقه دارند. فوتبال یک ضرورت است و فوتبال می‌تواند اوقات فراغت مردم را پر کند و آنها را سرگرم کند. اشکال این است که ما به عنوان مسئولانی که برای فوتبال سیاست‌گذاری می‌کنیم همه نگاه‌مان خلاصه می‌شود در اینکه مردم را سرگرم کنیم. رقم سه هزار میلیارد تومانی برای من و شما رقم بزرگی است اما برای مسئولان که می‌خواهند جامعه سرگرم باشد رقم بزرگی نیست. از دید سیاست‌گذارها صرف این هزینه آنچنان زیاد هم نیست و ارزش‌اش را دارد. چون اهداف آنها این است که امور جاری فوتبال طی شود و قشری وسیعی از جامعه هم سرگرم شود. اگر شما بگویید چنین پولی را صرف فوتبال می‌کنم و می‌خواهم توسعه و پیشرفت هم در کار باشد، دیگر آن سیاست‌گذار دیگری می‌شود و آدم‌هایی که فوتبال را مدیریت می‌کنند تغییر می‌کنند. همه چیز از دیدگاه‌ها شروع می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا در لیگ امسال مهاجم شاخصی حضور ندارد گفت: در فوتبال برای هر پست استانداردهایی داریم. مثلاً می‌گویند شاخصه‌های پست مهاجم مرکزی این است. در بخش‌های مختلف اینها تعریف دارد. الان مهاجم نوک در لیگ ایران نداریم. آیا ما مهاجم کناری یا دفاع چپ داریم؟ در تیم ملی مربیان در پست دفاع چپ هفت بازیکن را تغییر دادند و برای دفاع راست حتی به جمع‌بندی نرسیدند. همان‌طور که گفتم هدف چیز دیگری است. اگر هدف سازندگی باشد، برخی علوم را باید وارد فوتبال کنید. به طور کلی دلایل همه مسائل این پنج عامل است. اولین عامل دیدگاه نتیجه‌گراست که در فوتبال ما حاکم شده است. این دیدگاه را هم رسانه‌ها، هوادارها و باشگاه‌ها و مربیان دارند. در مدل بازی تیم‌ها فقط طوری بازی می‌کنند که امتیاز بگیرند. دلیل دوم کمبود نیروهای متخصص در حوزه فوتبال است. دلیل سوم عدم ارزشیابی کیفیت و نبود مراکزی که کیفیت‌ها را در بازی‌ها ارزشیابی کنند. وقتی ارزشیابی عملکرد نداشته باشید دیگر کسی کاری ندارد تیم چطور بازی کرده و همه فقط نتیجه را می‌بینند. کسی نمی‌پرسد آن تیمی که برده آیا به فوتبال کمک کرده و بازیکنی ساخته یا تاکتیکی را به فوتبال عرضه کرده است یا خیر؟! دلیل چهارم کمبود منابع در بخش علوم مربیگری است. منظورم علومی است که به علم تمرین مربوط است. دلیل پنجم هم در بخش فوتبال پایه است. در این بخش هیچ دیدگاهی وجود ندارد. کل فوتبال پایه کلاً کسب درآمد و کاسبی شده است. این پنج دلیل دلایل بسیار کلی است که باعث شده فوتبال ایران در باتلاق باشد. زمانی می‌توانیم انتظار پیشرفت داشته باشیم که از این حالت‌ها خارج بشویم. چهار سال قبل ما در جام‌جهانی مراکش را بردیم و بعد از چهار سال مراکش چهارم دنیا شده است و ما با دو باخت کنار رفتیم و بیشترین گل را هم خوردیم. این روشن است که ما در مسیر پیشرفت نیستیم. این به ما اثبات می‌کند که ما از طریق فوتبال می‌خواهیم جامعه را سرگرم کنیم.

جلالی در ادامه درباره حضور ستاره‌های بزرگ دنیا در تیم‌های حوزه خلیج‌فارس هم گفت: ببینید بازیکنان بزرگ را چه کشورهایی جذب می‌کنند. برخی کشورها صاحب فوتبال هستند که بعد از جذب این ستاره‌ها از آنها درآمدهای اقتصادی کسب می‌کنند. مثل اسپانیا و انگلیس که به جنبه‌های اقتصادی موضوع نگاه می‌کنند. این کشورها از این بازیکنان درآمدهای زیادی بابت تبلیغات کسب می‌کنند. کلاً نگاه آنها جنبه‌های اقتصادی است. بخش دیگری از کشورها خیلی صاحب فوتبال نیستند و در کشور خودشان هم فوتبال خیلی مقبول نیست. مثل ژاپن، چین و کشورهای حوزه خلیج‌فارس که از این دسته هستند. هدف این کشورها این است که نگاه مردم دنیا را به سمت کشور خودشان بیاورند چون حضور چنین بازیکنانی کانون توجه مردم می‌شود و از آن مهم‌تر کانون توجه رسانه‌ها هم می‌شود. مردم دنیا هر روز اخبار آن بازیکن مطرح را دنبال می‌کنند و بدین ترتیب آن کشور هم در کانون توجه‌ها قرار می‌گیرد. این کشورها معمولاً از نظر اقتصادی قدرتمند هستند و این‌گونه خودش را بیشتر مطرح می‌کنند و از طرفی فوتبال در کشورشان هم محبوب می‌شود تا بعدها بتوانند جام‌جهانی برگزار کنند. مطمئن باشید در سال‌های آینده چین و عربستان خود را برای برگزاری جام‌جهانی مطرح می‌کنند. این بازیکنان هرچه هزینه در بر داشته باشند، بیشتر از آن هزینه‌ها سودش را برمی‌گردانند. یعنی آن کشورها سودش را می‌گیرند.

او در آخر توضیح داد: از نظر فنی نیز این بازیکنان تاثیرگذار هستند. خاطرم است قدیم بازیکنی دانمارکی بهترین بازیکن اروپا شد و من آن زمان ۱۵ساله بودم. اولین مصاحبه این بازیکن را که خواندم گفته بود بالاترین شانسی که دارم این است که در تمرینات روبه‌روی بهترین مدافع جهان بازی می‌کنم؛ یعنی دلیل اصلی پیشرفت من این است. بنابراین وقتی در آن تمرین موفق باشم در بازی هم موفق می‌شوم. بازیکن از بازیکنان کناری خود یاد می‌گیرد. هرچه بازیکنان کناری شما باکیفیت‌تر باشد، شما هم پیشرفت می‌کنید. بنابراین آمدن این بازیکنان از نظر فنی هم به آن باشگاه‌ها کمک می‌کند. البته حضور این ستاره‌ها در کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای ما بیشتر حسرت دارد و چیز دیگری ندارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها