کد خبر: 588351
|
۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

تحلیل رضا جباری ستاره سابق سرخ‌ها از دربی ۹۹ در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

با اینکه پرسپولیسی‌ام ولی ارسلان مطهری یک الگو است/ یحیی گل‌محمدی نمره قبولی گرفت

راستش را بگوییم که به خاطر مسائل امنیتی دربی بدون تماشاچی شد

دربی تهران عصر سه‌شنبه برگزار شد و دو تیم به تساوی دو-دو رسیدند. با رضا جباری ستاره سال‌های گذشته پرسپولیس به گفت‌وگو نشستیم تا تحلیل او را از دربی ۹۹ بشنویم.

با اینکه پرسپولیسی‌ام ولی ارسلان مطهری یک الگو است/ یحیی گل‌محمدی نمره قبولی گرفت
کد خبر: 588351
|
۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ۱۶:۰۰:۰۰

علی ولی‌اللهی- دربی تهران عصر سه‌شنبه برگزار شد و دو تیم به تساوی دو-دو رسیدند. بدون تماشاچی بودن بازی و رفتار عجیب تلویزیون و حاشیه‌های قبل از مسابقه همه روی این رقابت حساس اثرگذار بود. با رضا جباری ستاره سال‌های گذشته پرسپولیس به گفت‌وگو نشستیم تا تحلیل او را از دربی ۹۹ بشنویم.

*در مورد دربی بگویید. آیا این بازی انتظارات را برآورده کرد؟

فکر می‌کنم بازی بدی از آب درنیامد. چون من خودم انتظار داشتم هر دو تیم محتاط بازی کنند و بازی خوب نشود به خاطر شرایطی که وجود داشت؛ اینکه بدون تماشاچی بود و به تعویق افتاده بود و حساسیت بازی. ولی هر دو مربی شجاعانه وارد زمین شدند و هر دو برای برد بازی کردند و این به کیفیت بازی کمک کرد که بازی بهتری ببینیم. البته از نظر تاکتیکی مشکلاتی وجود داشت. مشکلاتی که مربوط به کل فوتبال ایران می‌شود و در این بازی هم وجود داشت. در مجموع فکر می‌کنم بازی بدی نبود. به هر حال چهارتا گل داشت ولی از نظر تاکتیکی جا دارد که بتوانیم بهتر هم بشویم.

*نبود لوکادیا و تغییر تاکتیکی یحیی گل‌محمدی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برای این بازی وقتی شما مهره‌ای مثل لوکادیا را از دست می‌دهی به لحاظ فنی و روحی روانی مشکلاتی پیش می‌آید. ولی فکر می‌کنم خیلی خوب این مساله مدیریت شد و تاثیر چندانی نداشت. اینکه ما بدون مهاجم بازی کردیم قابل بررسی است. به هر حال بازیکنانی مثل امید عالیشاه و مهدی ترابی بازیکنان تهاجمی هستند. شاید مهاجم هدف در نظر گرفته نشوند ولی می‌توانیم از آنها به عنوان مهاجم سایه استفاده کنیم. کاری که به هر حال برخی تیم‌های بزرگ دنیا هم انجام می‌دهند و بدون مهاجم هدف بازی می‌کنند. به نظرم تفکر، تفکر بدی نبود. چون در زمین هم آن نحوه بازی که از تیم دیدیم، حتی بعد از تعویض‌ها و آمدن عبدی، نمره قبولی گرفت. یکسری مشکلات در میان بود، نمی‌خواهم بگویم تیم مشکل نداشت ولی نسبت به شرایط و نبود دو مهاجم تیم یعنی لوکادیا و دیاباته که صرفاً مهاجمان هدف و گلزنی هستند تیم و آقای گل‌محمدی نمره قبولی گرفتند.

*از سعید صادقی خیلی انتقاد می‌شود. می‌گویند او با کلی سروصدا به پرسپولیس آمد اما عملکرد خوبی نداشته. نظر شما چیست؟

من معمولاً دوست ندارم با امواجی که علیه یک نفر راه می‌افتد همراه شوم. این شکلی بازیکن تخریب می‌شود. البته من خودم نقدهایی به سعید صادقی دارم، ولی درست نیست موجی راه بیفتد و بازیکن را دچار مشکل کند چون این نگاه هیچ کمکی به سعید صادقی نمی‌کند. الآن بگویم سعید فلان ضعف را دارد یا بهمان مشکل را دارد و پیشکسوت دیگری بیاید یک حرف دیگر بزند، خبرنگار هم یک چیز دیگر بگوید تنها باعث می‌شود این بازیکن تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. من فقط یک چیز در مورد سعید بگویم؛ دوست دارم سعید روی این مساله کار کند، آن هم تصمیم‌گیری‌های آخر اوست. سعید بازیکن بسیار خوبی است. در نیمه نخست دربی هم اکثر حملات ما از سمت سعید صادقی بود، به واسطه فضایی که برای خودش ایجاد می‌کرد. وقتی بازیکنی می‌تواند چنین فضایی برای خودش ایجاد کند یعنی بازیکن قابلی است. ولی سعید در تمام تصمیم‌گیری‌های نهایی‌اش دچار مشکل است و این هم با تمرین و تمرکز حل می‌شود. چیزی نیست که درست نشود. سعید خوب حرکت می‌کند ولی وقتی می‌رسد به جایی که باید تصمیم نهایی را بگیرد این کار را به درستی انجام نمی‌دهد. فکر می‌کنم اگر روی این مساله کار کند بازیکن قابلی است. او شوت‌زن است. موقعیت فراهم می‌کند. دریبل می‌زند. پاسور است. همه اینها را دارد ولی اینکه مشکلاتش به چشم می‌آید و مورد نقد قرار می‌گیرد به خاطر تصمیمات نهایی‌اش است.

*بازیکن شاخص پرسپولیس از نظر شما کدام بازیکن بود؟

من کاری با نظر بقیه ندارم. من چیزی را که به چشم خودم دیدم می‌گویم. الان می‌گویند آقای ولسیانی دو گل زد و قطعاً نمره بالایی هم می‌گیرد. ولی به لحاظ تیمی کمال کامیابی‌نیا و میلاد سرلک خیلی خوب بازی کردند. یعنی آن چیزی که نیاز تیم بود انجام دادند. کمال تا وقتی در زمین بود مرکز زمین را نگه داشت. این خیلی مهم است. مخصوصاً در دربی.

در این بازی اگر شما مرکز زمین را از دست بدهی کاملاً بازی را از دست داده‌ای. تعویض‌های استقلال را نگاه کنید. همه هافبک‌های مرکزی‌اش عوض شدند. به این دلیل بود که هافبک‌های پرسپولیس توانستند به نحو احسن وظیفه‌شان را انجام دهند. کمال هم اگر تعویض شد به خاطر میل به گلزنی بود. تیم با نتیجه دو بر یک عقب بود و نیاز داشت تهاجمی‌تر کار کند. سروش هم که آمد در آن پست خیلی خوب بازی کرد. البته من یک مقدار متعجب بودم چراکه فکر می‌کردم سروش از ابتدا بازی کند و مهاجم هم باشد. یعنی نقشی را که به مهدی ترابی و عالیشاه داده بودند سروش بگیرد؛ ولی همیشه برای من این‌طور است که آن تصمیمی که مربی می‌گیرد بهترین تصمیم است مگر اینکه خلافش ثابت شود. فکر می‌کنم تصمیماتی که کادرفنی پرسپولیس گرفت تصمیمات معقولی بود.

*در استقلال کدام بازیکن شاخص بود؟

به طور کلی من یک نکته‌ای در مورد ارسلان مطهری در حین بازی گفتم، با اینکه او بازیکن رقیب ماست؛ ارسلان کسی است که از لیست استقلال کنار گذاشته شده بود. یعنی حتی در تمرینات هم این بازیکن را راه نمی‌دادند. ولی با تلاش و انگیزه و استمراری که داشت و آن خودباوری خودش را رساند و در ترکیب تیم قرار گرفت و در دربی هم گل زد. این به نظرم خیلی نکته مهمی است. دوستان به من می‌گفتند تو پرسپولیسی هستی چرا این حرف را می‌زنی؟ فرقی ندارد. هر جوانی که امروز دارد فوتبال بازی می‌کند می‌تواند این رفتار آقای مطهری را الگو قرار دهد. من فکر می‌کنم مطهری نمره قبولی گرفت آن هم به خاطر شرایطی که قبلاً داشت. او الان آن شرایط را کاملاً متضاد کرده و فیکس بازی می‌کند و در دربی هم گل می‌زند.

*دربی دو روز بعد از فینال جام جهانی برگزار شد و طبیعتاً توی ذهن فوتبال‌دوستان مقایسه صورت می‌گیرد. به نظر شما گل سرسبد فوتبال ایران با فوتبال روز دنیا چقدر فاصله دارد؟

اگر ۱۰ سال پیش این سوال را می‌کردی می‌گفتم ۴۰، ۵۰ سال عقبیم. الان به لحاظ علم مربیان ما خیلی نزدیکیم به فوتبال روز دنیا. یعنی آنچه را در فوتبال روز دنیا رخ می‌دهد مربیان ما دارند انجام می‌دهند. منتها به لحاظ سخت‌افزاری ما مشکل داریم. و این مشکلات اگر رفع نشود شما هر چقدر مربی یا بازیکن قدرتمندی باشی هم نمی‌توانی در این ساختار حرفه‌ای عمل کنی. شما زمین بازی دربی را ببینید. زمین آزادی که یکی از بهترین زمین‌های ماست، بازیکن می‌خواست کنترل کند دچار مشکل بود. این روی کیفیت بازیکن اثر می‌گذارد. بعد منِ تماشاچی می‌گویم ای بابا! چرا نتوانست کنترل کند. چرا نتوانست درست ضربه بزند. خب توپ موقعی که او می‌خواسته ضربه بزند بلند شده. همین کیفیت بازیکن را می‌آورد پایین. یا زمین تمرینی که مربی ندارد. خود پرسپولیس در این زمینه دچار مشکل است. الان مربی‌های بزرگ دنیا که دارند در آرژانتین و آلمان کار می‌کنند دچار معضل زمین هستند؟ هرگز چنین چیزی نیست. پس مربی می‌تواند آن افکاری که دارد را با خیال راحت پیاده کند.

من می‌خواهم بگویم مربیان و بازیکنان ما به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرده‌اند. چون دسترسی به منابع امروز راحت شده. ولی مهم است ما زیرساخت و امکانات و سخت‌افزار را برای اینها فراهم کنیم. اگر زمین و استادیوم خوب نداشته باشیم فایده ندارد. اگر شرایط به شکلی نباشد که بازیکن ما صبح برود سر تمرین و عصر بیاید بیرون هیچ وقت نمی‌توانیم شرایط حرفه‌ای داشته باشیم. در تمام دنیا بازیکن صبح می‌رود باشگاه، در اختیار باشگاه است و ناهار را هم همان‌جا می‌خورد و بعدازظهر مرخص می‌شود. اینجا بازیکن یک ساعت و نیم سر تمرین است و بعد خداحافظ شما! بازیکن بعدش باید برود دنبال کار و زندگی و بیزینس‌اش. شما ببینید با چه معضلاتی درگیر می‌شود. همین‌ها مشکل‌ساز است.

من بارها این حرف را زده‌ام که مشکل از رأس ورزش است. از برنامه‌ریزی وزارت ورزش و رئیس فدراسیون. منظورم شخص آقای تاج نیست. هر رئیس فدراسیونی این وضعیت را دارد. باید از آنجا ساختار درست شود. امروز بازیکن و مربی ما حرفه‌ای هستند ولی ساختاری که در آن قرار گرفته‌اند اصلاً حرفه‌ای نیست. اگر این ساختار درست شود، ما از لحاظ علم فوتبال به فوتبال روز دنیا نزدیک شده‌ایم.

*به نظر شما برگزاری دربی بدون حضور تماشاچی چه تاثیری بر کیفیت رقابت گذاشت؟ فکر می‌کنید خالی ماندن استادیوم‌ها تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؟

یعنی واقعاً آدم دلش می‌گیرد. من سر دربی نگاه می‌کردم می‌دیدم گل زده شده اما هیچ هیجانی نیست. تصور کنید ۵۰ هزار هوادار پرسپولیس در ورزشگاه بودند. چه اتفاقی سر گل دوم این تیم رخ می‌داد؟ اصلاً فوتبال بدون تماشاچی چه معنایی دارد؟ استقلال و پرسپولیس چرا این‌قدر محبوب هستند؟ چون طرفدار پشت این دو تیم است. تیمی که ۲۰۰ نفر هوادار دارد معلوم است آن جایگاه را ندارد. تمام زیبایی فوتبال به خاطر هوادارانی است که دوست دارند بازی را ببینند. چه از تلویزیون چه در استادیوم. در استادیوم که داستانش فرق می‌کند. اگر تماشاچی نباشد لذتی ندارد فوتبال.

به نظرم دائم در حال طفره رفتنیم. مثلاً آقای تاج می‌گوید بازی با تماشاچی است در صورتی که خودش هم می‌داند نمی‌گذارند. به هر حال باید بگوییم نهادهای امنیتی در حال حاضر اجازه نمی‌دهند. اصلاً مشکل، مشکل فوتبالی نیست. مشکل کرونا و آلودگی هوا نیست. چرا باید دروغ بگوییم؟ ما که می‌دانیم به خاطر چیست. شما می‌دانید و ما هم می‌دانیم. فقط این جمله را به کار ببرید. بگویید به خاطر مسائل امنیتی. کرونا چیست؟ آلودگی هوا چیست؟ اینها تمامش بهانه است. به خاطر موقعیتی که ما داخلش هستیم بازی‌ها بدون تماشاچی برگزار می‌شود. اصلاً دخلی هم ندارد فوتبال با سیاست. اینها از هم جدا هستند. اگر اجازه می‌دادند هواداران به استادیوم بروند اینها می‌رفتند خیلی راحت فوتبال را می‌دیدند و خیلی راحت خارج می‌شدند. این معضل بسیار بزرگی است و از لحاظ اقتصادی هم ضربه می‌زند. هم به خود هیات برگزارکننده هم به باشگاه‌ها.

*ان‌شاءالله که حل می‌شود!

نباید مدام بگوییم ان‌شاءالله حل می‌شود. با ان‌شاءالله حل نمی‌شود. باید یک تصمیم درست و قاطعانه گرفت. رئیس فدراسیون باید بیاید بگوید من رئیس هستم و مسئولیت را با تمام وجود قبول می‌کنم، هر نوع اتفاقی قرار است بیفتد من به جان می‌خرم و این بازی باید با تماشاچی برگزار شود. چون دربی بدون تماشاچی اصلاً دربی نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها