کد خبر: 583403
|
۱۴۰۱/۰۸/۳۰ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ایران-بریتانیا؛ یک بازی کاملاً سیاسی

یوزها در نخستین بازی خود در جام جهانی امروز وارد میدان می‌شوند

در سایه همه اتفاقاتی که در بیش از دو ماه گذشته در کشور رخ داد، امروز ایران برای نخستین بار در تاریخ نه در زمین سیاست و نفت و جنگ که در مستطیل سبز با بریتانیا روبه‌رو خواهد شد.

ایران-بریتانیا؛ یک بازی کاملاً سیاسی
کد خبر: 583403
|
۱۴۰۱/۰۸/۳۰ ۱۰:۰۰:۰۰

بازی‌های ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ امروز آغاز می‌شود. در سایه همه اتفاقاتی که در بیش از دو ماه گذشته در کشور رخ داد، امروز ایران برای نخستین بار در تاریخ نه در زمین سیاست و نفت و جنگ که در مستطیل سبز با بریتانیا روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، سه ماه پیش تصور عمومی بر این بود که روز ۲۹ آبان ۱۴۰۱ عاشقان فوتبال و هواداران تیم ملی به صورت دسته‌جمعی در میدان‌ها پای نمایشگرهای‌ بزرگ، توی کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها، در خانه همدیگر یا وسط خیابان از طریق رادیو و گوشی موبایل به تماشای این بازی خواهند نشست. همه فکر می‌کردند حالا که پای به اصطلاح «استعمار پیر» وسط است احساسات ناسیونالیستی در آستانه مسابقه به اوج خواهد رسید. تصور می‌شد شهر غرق در هیاهوی جام جهانی می‌شود و همه منتظرند بعد از کسب یک نتیجه خوب به خیابان بریزند برای یک شادی دسته‌جمعی. البته که همه می‌دانیم و نیاز به تکرار نیست در روز بازی ایران و انگلیس که امروز است هیچ‌چیز آن‌طور که قرار بود باشد نیست.

ایران امروز در اولین بازی خود در جام جهانی در ورزشگاه خلیفه به مصاف انگلیس خواهد رفت. این بازی از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران آغاز می‌شود. بازی در شرایطی برگزار می‌شود که هر اتفاقی در آن از هر جنبه‌ای اهمیت دارد. از دیدگاه فوتبالی صرف برد یا مساوی یا باخت بر روند کلی تیم برای ادامه جام جهانی اثر می‌گذارد. برد در بازی برابر یکی از مدعیان قهرمانی در جام جهانی مساوی است با اولین و احتمالاً بزرگ‌ترین شگفتی مرحله گروهی در کل مسابقات. تساوی هم یک نتیجه فوق‌العاده است که می‌تواند ایران را برای صعود بسیار امیدوار کند. باخت هم مراتب دارد. یک باخت آبرومندانه روحیه بچه‌ها را برای بازی بعد حفظ می‌کند اما اگر نتیجه بدی رقم بخورد آن وقت جمع‌ کردن اوضاع کار سختی است.

به جز دیدگاه‌های فوتبالی بخش زیادی از مردم در ایران و دنیا و از جمله رسانه‌ها به این مسابقه چشم دوخته‌اند تا ببینند آیا بازیکنان ایران کنش خاصی که مرتبط با وضعیت این روزهای کشور است انجام می‌دهند یا نه. مچ‌بند سیاهی، پیراهن‌نوشته‌ای، اظهارنظری، شادی‌نکردنی یا چیزهای شبیه به این. برخی هم منتظر انتهای بازی هستند و بیرون آمدن مردم به واسطه نتیجه خوب احتمالی که می‌تواند خودش یک اقدام اعتراضی شود. در این بین حتی عده‌ای منتظر اقدامات احتمالی بازیکنان انگلیس هم هستند.

سیاسیون هم خیلی امیدوارند در این روزها که معتقدند کشور به دست عناصر خارجی و رسانه‌های لندن‌نشین به آشوب کشیده شده در زمین فوتبال از فرزندان ملکه فقید انتقام بگیرند. آنها که هنوز از برد ایران مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ بهره‌برداری می‌کنند به خوبی می‌دانند پیروزی بر انگلیس در منطقه خاورمیانه و جام جهانی چه معنایی دارد. احتمالاً به همین دلیل است که سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌اش از نتیجه بازی ایران و انگلیس چیست گفت، ۶ هیچ به نفع ایران!

ایران و انگلیس در چنین فضایی با هم رقابت خواهند کرد. فضایی که به هر چیزی شبیه است الا یک بازی فوتبال معمولی. جانی اینفانتینو رئیس فیفا قبل از شروع مسابقات از کشورها خواسته بود تنها روی فوتبال متمرکز شوند و بحث‌های سیاسی را وارد فوتبال نکنند. اما بازی ایران و انگلیس از هر جهت ذاتاً سیاسی است. یعنی حتی قبل از همه اتفاقات داخل ایران این مسابقه سویه‌های قدرتمند سیاسی داست و حالا رسماً خود سیاست است.

در مورد ترکیب‌های دو تیم گمانه‌زنی‌های بسیاری صورت گرفته است. در مورد ایران همان‌طور که قبلاً بارها اشاره شده، بازی کردن چند بازیکن قطعی است و نوع سیستم هم قابل پیش‌بینی. کارلوس کی‌روش در مسابقه‌ای که به اعتقاد خودش مهم‌ترین بازی زندگی‌اش محسوب می‌شود حتماً با سیستم تدافعی تیم را به زمین خواهد فرستاد و چشم به ضدحملات خواهد دوخت.

در مورد گرت ساوت‌گیت و ترکیب انگلیس اما ابهام‌های زیادی وجود دارد و حتی مشخص نیست سرمربی سه‌شیرها با سه دفاع تیمش را راهی زمین خواهد کرد یا چهار دفاع. معلوم نیست با پنج هافبک کار خواهد کرد یا چهارتا. به سختی می‌توان حدس زد که ساوت‌گیت چگونه می‌خواهد خط دفاعی و خط میانی ایران را تحت فشار قرار دهد. آنچه قطعی است قدرت خط آتش انگلستان است که عنوان بهترین خط حمله بین تیم‌های اروپایی در مسیر رسیدن به جام جهانی را کسب کرد و همچنین مهاجمی را در ترکیب دارد که در جام جهانی ۲۰۱۸ با ۶ گل عنوان آقای گلی مسابقات را به دست آورد؛ مهاجمی به نام هری کین.

تیم ملی انگلیس در ادوار جام جهانی از سال ۱۹۵۰ به این سو در ۶ بازی از بازی‌های نخست خود به برد دست پیدا کرده، در سه بازی شکست خورده‌اند که آخرینش برمی‌گردد به جام جهانی ۲۰۱۰ که مقابل ایتالیا بازنده از زمین خارج شدند و در سایر بازی‌ها که تعدادشان ۶ عدد است به تساوی رسیده‌اند. این یعنی انگلستان در بازی‌های نخست خود در جام‌های جهانی چندان تیم مقتدری نشان نداده و اصطلاحاً جزو تیم‌هایی است که هماهنگ شدن‌شان با مسابقات زمان می‌برد. این شاید یک شانس خوب برای شاگردان کی‌روش باشد. گرچه ایران هم شروع‌های خوبی در جام‌های جهانی نداشته و از پنج بازی یک برد، یک تساوی و سه شکست در کارنامه‌اش دیده می‌شود. برد و تساوی ایران در جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ مقابل نیجریه و مراکش با سرمربی‌گری کی‌روش رقم خورده است.

کارشناسان خارجی پیش از بازی به پیش‌بینی نتیجه احتمالی این مسابقه پرداخته‌ و اکثر آنها از ثبت یک نتیجه نزدیک با اختلاف یک گل به نفع انگلیس خبر داده‌اند. در ایران هم برخی کارشناسان گفته‌اند پیروزی برابر تیم قدرتمند انگلیس کمی دور از ذهن است اما همه آنها تاکید کرده‌اند ایران پتانسیل کسب دست‌کم یک تساوی برابر سه‌شیرها را دارد. مساله‌ای که برخی کارشناسان و تحلیلگران انگلیسی و بین‌المللی هم به آن اشاره داشته‌اند.

در عین حال سایت‌های شرط‌بندی در فاصله ۲۴ ساعت تا شروع بازی که هنوز ترکیب دو تیم مشخص نشده درصد پیروزی دو تیم را منتشر کرده‌اند. طبق اعلام این سایت‌ها، شانس پیروزی انگلیس بر ایران تقریباً هشت برابر است. این سایت‌ها برای شاگردان ساوت‌گیت ۷۱ درصد شانس پیروزی قائل شده‌اند و برای ایران تنها ۹ درصد. ۲۰ درصد هم احتمال دارد بازی به تساوی کشیده شود.

داوری این بازی حساس را رافائل کلاوس، داور 43 ساله برزیلی، بر عهده دارد. کلاوس اهل سانتا باربارا در ایالت سائوپائولو در شرق برزیل است و از سال 2015 به لیست الیت فیفا ورود پیدا کرده. بدون شک نام این داور از همین امروز تبدیل به یک نام تاریخی برای ایران خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها