کد خبر: 583370
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ۱۷:۳۰:۰۰
| |

زهره هراتیان، تنها پزشک زن حاضر در جام جهانی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

آرزوی دیدن مسیر هموارتری برای دختران ایرانی دارم

پزشکان لیورپول و منچسترسیتی همکارم هستند

به جز تیم ملی فوتبال و کوبل داوری ایرانی که نمایندگان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستند، تنها پزشک «زن» حاضر در این مسابقات نیز یک ایرانی است.

آرزوی دیدن مسیر هموارتری برای دختران ایرانی دارم
کد خبر: 583370
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ۱۷:۳۰:۰۰

فاطمه ابراهیمی- شاید برای شما جالب باشد که بدانید زهره هراتیان، تنها پزشک خانم حاضر در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است، هراتیان که رئیس مرکز تخصصی پزشکی- ورزشی ایفمارک است و به عنوان تنها نماینده فیفا در ایران فعالیت می‌کند، توسط فدراسیون جهانی فوتبال برای حضور در مسابقات جام جهانی در کنار دیگر پزشکان ورزشی قهار جهان انتخاب شده است.

پزشکانی از کشورهای اروپایی و از باشگاه‌های مطرح این قاره، از باشگاه‌های مطرحی نظیر لیورپول و منچسترسیتی در بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی جهان حاضر هستند و زهره هراتیان نیز به عنوان تنها نماینده ایران و تنها پزشک زن در این مسابقات حاضر خواهد بود و به همین دلیل به گفت‌وگو با او نشستیم.

*خانم هراتیان لطفاً در ابتدا خودتان را برای مخاطبین ما معرفی کنید.

من زهره هراتیان پزشک و دارای بورد تخصصی پزشکی ورزشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران هستم. در حال حاضر با سه ارگان بین‌المللی ورزشی؛ یعنی فیفا، ای‌اف‌سی و فدراسیون جهانی بدمینتون به عنوان پزشک همکاری می‌کنم. در ایران مدیر امور پزشکی سازمان لیگ فوتبال ایران و رئیس مرکز پزشکی عالی فیفا در تهران (ایفمارک) هستم. یک دختر 5 ساله دارم و همسرم بنده هومن افاضلی مربی فوتبال است.

*چه شد که به عنوان پزشک وارد ورزش خصوصاً فوتبال شدید و این‌قدر تخصصی این رشته را دنبال کردید؟

زمانی که دانشجوی رشته پزشکی بودم یعنی حدوداً 19 ساله بودم در دانشگاه وارد تیم فوتسال شدم و به شکل حرفه‌ای فوتسال را تا رسیدن به لیگ ادامه دادم. در آن زمان در تیم باشگاهی راه‌آهن حضور داشتم و در یک دوره هم در تیم ملی فوتسال ب در مسابقات کشورهای اسلامی حضور پیدا کردم. پس از آن به دلیل مشکلات طرح پزشکی نتوانستم فوتسال را به طور حرفه‌ای ادامه بدهم. بعد از مدتی به پیشنهاد دکتر فریده شجاعی با تیم‌های ملی زنان فوتبال به عنوان پزشک همکاری کردم. سال ۲۰۱۱ در یک دوره آموزشی فیفا شرکت کردم و در همان جلسه فیفا از من درخواست کرد که به عنوان پزشک با آنها همکاری داشته باشم و این همکاری تا به امروز ادامه داشته است. سال ۲۰۱۳ وارد بانک پزشکان ای‌اف‌سی و فدراسیون جهانی بدمینتون شدم. در خصوص پروسه تشکیل ایفمارک که فکر کنم یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای زندگی من بوده است باید عنوان کنم که ما در یک پروسه بسیار سخت در سال ۲۰۱۵ موفق به اخذ مرکز پزشکی عالی فیفا شدیم و در حال حاضر در آسیای میانه بی‌رقیب هستیم. حفظ این مجوز با شرایط فعلی یکی از سخت‌ترین کارهایی بوده است که تا الان انجام دادم.

*چطور شد که به عنوان تنها پزشک خانم برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انتخاب شدید؟

چند ماه قبل زمانی که به من اعلام شد به عنوان پزشک جام جهانی انتخاب شدم بسیار هیجان‌زده بودم. با توجه به تغییرات در قوانین پزشکی فیفا انتخاب من و عهده‌دار شدن مسئولیتی به این مهمی واقعاً برای من قابل افتخار بود. تا جلسه هماهنگی در زوریخ حتی نمی‌دانستم همکاران جدیدم چه افرادی هستند، الان که متوجه شده‌ام با پزشکانی از منچسترسیتی و لیورپول و پزشکانی که تجربه برگزاری مسابقات یوفا را برعهده داشتند همکار هستم حس می‌کنم صاحب تجربه‌ای ارزشمند خواهم شد که می‌توانم با همکارانم در ایران تقسیم کنم. برای خودم هم جالب است که در بین ۸ پزشک منتخب تنها من خانم هستم و تنها آسیایی حاضر در این گروه هم من هستم، کلاً تجربه متفاوتی است.

*در خصوص ضعف پزشکی ورزشی در ایران صحبت کنید، خصوصاً در بخش زنان، فکر می‌کنید چطور می‌توان در این حوزه پیشرفت کرد؟

اتفاقاً در کنگره پیش روی ای‌اف‌سی که در مارس 2023 در قطر برگزار خواهد شد موضوع سخنرانی من «پزشکی فوتبال زنان در ایران» است. من اولین متخصص پزشکی ورزشی خانم در ایران بودم که در حوزه فوتبال زنان شروع به فعالیت کرد. نوع فعالیت بین‌المللی من باعث شد که مسئولیت لیگ حرفه‌ای فوتبال آقایان در ایران را مدیریت کنم، برای بسیاری از همکاران خانم من در اروپا هم جالب است که مدیریت پزشکی لیگ حرفه‌ای مردان بر عهده یک خانم است. به نظرم اولین گام در موفقیت علاقه به کار است و من واقعاً با تمام وجود عاشق کارم هستم و همیشه سعی می‌کنم چه در عرصه داخلی چه بین المللی کار گروهی در اولویت فعالیت‌هایم باشد.

با همکاران و سایر مدیران سازمان لیگ ارتباط خوبی دارم و همین باعث شده که استراتژی‌ها در حوزه پزشکی به خوبی پیش برود، امیدوارم خانم‌های بیشتری به حوزه پزشکی ورزشی خصوصاً فوتبال جذب شوند.

*همسر شما هومن افاضلی مربی باتجربه فوتبال است، این موضوع چقدر در موفقیت شما تأثیرگذار بوده؟

همسرم در موفقیت من نقش بسزایی داشته و همیشه از ایدئولوژی و باورهای من حمایت کرده است. هومن افاضلی همسری بی‌نظیر، یک پدر نمونه و از همه مهم‌تر یک دوست قابل اعتماد برای من است. همیشه به تسلط او به زبان انگلیسی، نظم و ترتیب در امور کاری و دانش به‌روز فوتبالش افتخار کرده‌ام. شاید بزرگ‌ترین دغدغه فکری من این بود که به درستی از دانش بی‌نظیر او در حوزه فوتبال استفاده نشد. متاسفانه باید بپذیریم در حوزه مدیریت فوتبال شاهد برتری ارتباطات غیرفوتبالی و عدم پایبندی به قوانین مصوب بوده‌ایم. شاید در یک فرصت مناسب در مورد این موضوع و مشکلات فوتبال از دید فردی که هفت دور جام جهانی در رده‌های مختلف را تجربه کرده با جزئیات صحبت کنم.

*و سخنان پایانی شما با مردم خصوصاً زنان ایرانی را می‌شنویم.

سخنی که با مردم مخصوصاً زنان کشورم دارم این است که هیچ چیز برای من با ارزش‌تر از خاک ایران و مردم کشورم نیستند. هر وقت جایزه‌ای بین‌المللی گرفتم یا در میادین بین‌المللی مورد تقدیر قرار گرفتم در تک‌تک سلول‌های وجودم زن ایرانی جلوه می‌کرد و نه شخص خودم. داستان تلاش‌های من یک رمان چندجلدی خواهد بود که هر کدام می‌تواند الهام‌بخش برای دختران ایران‌زمین باشد. هر جا حضور داشتم سعی کردم چهره واقعی زن ایرانی، زنانی که در عین مشکلات و در عین سختی‌ها، در کنار نامهربانی‌ها، دانش و توانمندی خودشان را به رخ دنیا می‌کشند، نشان دهم. من به عنوان یک زن و مادر ایرانی راه سختی را طی کردم، ولی چیزی که به آن همیشه باور داشتم و دارم این است که به سختی‌ها و افرادی که در حقم ظلم کردند فکر نکنم و نگاهم به افق پیش رو باشد، من باور دارم دخترانی از ایران در آینده مسیری هموارتر از من طی خواهند کرد. آرزوی دیدن آن روز را دارم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها