کد خبر: 556488
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۱۸:۱۰:۰۰
| |

ابراهیم قاسم‌پور، عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

شرایط تیم ملی امید ایران خیلی خوب نبود/ هیچ کاری برای فوتبال پایه‌مان نکردیم/ مهدوی‌کیا یکی از سرمایه‌های فوتبال ماست

عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال معتقد است تیم ملی امید باید نتایج بهتری می‌گرفت اما این اتفاق رخ نداد و باید سر فرصت در مورد ادامه همکاری با مهدی مهدوی‌کیا تصمیم‌گیری شود.

شرایط تیم ملی امید ایران خیلی خوب نبود/ هیچ کاری برای فوتبال پایه‌مان نکردیم/ مهدوی‌کیا یکی از سرمایه‌های فوتبال ماست
کد خبر: 556488
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۱۸:۱۰:۰۰

علی ولی‌اللهی- تیم ملی امید ایران با دو تساوی و یک شکست در مرحله گروهی مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا از گردونه رقابت‌ها حذف شد. حذفی تلخ و غیرقابل باور برای تیمی که بزرگسالانش در رنک یک آسیاست. شاگردان مهدوی‌کیا در آخرین بازی مقابل ازبکستان میزبان با وجود عملکرد بهتر نسبت به دو دیدار قبلی به تساوی یک-یک رضایت دادند. ابراهیم قاسم‌پور پیشکسوت فوتبال کشور و عضو کمیته فنی فدراسیون در مورد نتایج تیم ملی امید در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: نتایج نشان داد که شرایط خیلی خوب نبود. آمار را که ببینیم معلوم می‌شود نتایج خوب بوده یا بد و می‌توان گفت نتایج ما بد بود.

او در مورد بازی با ازبکستان گفت: نیمه دوم به نظرم بهتر بودیم ولی مشکلات زیادی وجود داشت. من بازی با ازبکستان را که نگاه کردم یکسری نکات به ذهنم رسید. حالا بحث فنی نمی‌خواهم یکنم و ایرادی بگیرم ولی نتایج نشان می‌دهد مشکلاتی وجود داشته. به عنوان مثال شما وقتی نیاز به بردن یک بازی داری از همان اول بازی ولی نه بی‌محابا باید سعی کنی فشار بیاوری به تیم مقابل و آنها را تحت تاثیر قرار دهی که بتوانی به اهدافی که می‌خواهی برسی. از قاب تلویزیون که نگاه می‌کردم دیدم تیم ما با سیستم ۱-۳-۲-۴ بازی کرد. شما وقتی با یک فوروارد بازی می‌کنی خیال مدافعان حریف راحت است. حالا درست است که بال‌های کناری چپ و راست اضافه می‌شوند ولی در بازی با ازبکستان خیلی ندیدم که اضافه شوند و فشار وارد کنند روی خط دفاعی حریف.

قاسم‌پور افزود: در نیمه اول دفاع ازبکستان با دو دفاع مرکزی فوروارد ما را خنثی کرد و حملاتی هم که می‌کردیم خیلی پرفشار و پرتعداد نبود و خطری هم ایجاد نمی‌کرد. جز یکی دو صحنه. ولی در نیمه دوم بچه‌ها بازی بهتری ارائه دادند. البته من معتقد بودم باید سیستم را عوض می‌کردیم. وقتی آن روش در نیمه اول جواب نداد باید با حتی سه فوروارد ادامه می‌دادیم تا شانس‌مان را بیشتر کنیم. وقتی شما چیزی برای از دست دادن نداری باید ریسک کنی و حتی با سه مهاجم بازی کنی. این اتفاق در نیمه دوم رخ نداد. ولی به هر حال بازی به مراتب بهتر از نیمه اول بود و موقعیت‌های بیشتری هم به دست آوردند و آن موقعیت‌ها تبدیل به گل نشد.

 او تصریح کرد: از یک تیمی مثل تیم ما که اکثر بازیکنان امیدش یا در لیگ برتر بازی می‌کنند یا لیگ یک یا حداقل بازیکنان ذخیره لیگ برتر هستند انتظار می‌رود بازی‌های بهتر با نتایج بهتر رقم بزند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

ملی‌پوش اسبق فوتبال کشورمان که سابقه بازی در جام جهانی در کارنامه‌اش است در جواب این سوال که آیا پتانسیل فوتبال ما از نظر دعوت بازیکنان همین بوده گفت: درست است که من اشراف دارم ولی اینکه همه بازیکنان در همه تیم‌ها را بشناسم نه. متاسفانه لیگ‌مان را که نگاه می‌کنیم یک تعدادی بازیکن استفاده می‌شوند و یک تعدادی استفاده نمی‌شوند. مربی‌گری هم سلیقه‌ای است. ممکن است من قاسم‌پور از یک بازیکن در یک پست خوشم بیاید و کسی دیگر خوشش نیاید. ممکن است سبک بازی یکی را بپسندم یا فکر کنم می‌تواند آن کاری که من می‌خواهم را انجام دهد. مربی دیگری ممکن است این احساس را نداشته باشد. مطمئناً مربی‌گری سلیقه‌ای است و بنا بر همین، از نظر من افراد دیگری هم می‌توانستند در ترکیب قرار بگیرند یا توی لیست بیایند. ولی خیلی نمی‌شود به این مساله ایراد گرفت که چرا فلانی انتخاب شده و فلانی نه. ما این مساله را در تیم ملی بزرگسالان هم داریم. اگر آقای اسکوچیچ لیست نهایی‌اش را اعلام کند و شما از ۱۰ تا مربی بپرسید شاید ۹ نفر مخالفت‌هایی داشته باشند. البته درصد زیادی از لیست باید مورد قبول همه باشد. مثلاً ۸۰ تا ۸۵ درصد لیست همین‌ها هستند و نهایت چهار پنج نفر اختلاف نظر باشد؛ یعنی اگر من باشم یا آقای اسکوچیچ یا هر کس دیگری، لیست یکی است با چهار پنج تا جابه‌جایی. این چهار پنج تا برمی‌گردد به سلیقه. انتخاب بازیکنان امید هم به همین شکل است. شاید چهار پنج تا بازیکن دیگر بودند که می‌توانستند جایگزین چند نفر از بازیکنان باشند.

عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال در مورد ادامه کار با مهدوی‌کیا گفت: البته ما خیلی تازه هستیم و معلوم هم نیست ادامه بدهیم به دلیل مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد. ولی انتخاب مهدوی‌کیا قبل از ما بود. نه اینکه بگویم اگر ما بودیم شاید کسی دیگر را انتخاب می‌کردیم. آقای مهدوی‌کیا یکی از سرمایه‌های فوتبال ماست. ایشان فوتبال را در بالاترین سطح بازی کرده و تجربه خیلی زیادی دارد. به‌روز هم هست. مخصوصاً اینکه مرتب مسافرت می‌رود و می‌بیند و ارتباط برقرار می‌کند. در مورد اینکه باید با ایشان ادامه بدهیم معتقدم آقای مهدوی‌کیا هم به هر حال یکسری صحبت‌ها دارد. دلایلی برای شکست دارد. باید بیاید با ایشان بنشینیم حرف بزنیم و تجزیه‌وتحلیل کنیم. نمی‌شود همین‌طوری ما نظر بدهیم. مطمئناً یکسری مشکلات داشته. امکاناتی نیاز بوده که در اختیارش گذاشته نشده یا گذاشته شده استفاده نشده. همه اینها باید بررسی شود.

کارشناس فوتبال کشور ادامه داد: در مجموع من معتقدم همیشه ثبات چه در مربی‌گری چه در مدیریت می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. ثبات می‌تواند کمک بیشتری کند تا تغییرات. ما ایرانی‌ها هم همیشه عادت داریم وقتی یکی را در جایی قرار می‌دهیم با یک شکست زود تصمیم می‌گیریم و عجولانه برکنارش می‌کنیم. الآن بحث فقط بحث آقای مهدوی‌کیا نیست. به طور کلی در مورد مدیریت فوتبال می‌گویم.

او با اشاره به اهمیت ندادن به فوتبال پایه گفت: ما هیچ کاری برای فوتبال پایه‌مان نکردیم. در بحث هزینه همین‌طور. در جاهای دیگر در بیرون از ایران باشگاه‌های معتبر ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه یک سال فوتبال‌شان را به تیم‌های پایه اختصاص می‌دهند. طبق آماری که ما گرفتیم، در فوتبال ما این عدد کمتر از ۱.۵ درصد است. این نشان می‌دهد هیچ هزینه‌ای در ایران صرف فوتبال پایه نمی‌شود. خب نتیجه هم به دست نمی‌آید. در زیرساخت‌ها ما هیچ زیرساخت خوبی برای فوتبال‌ پایه نداریم. حتی در باشگاه‌های بزرگ مثل استقلال و پرسپولیس که تیم بزرگسالان‌شان برای یک زمین تمرین این طرف و آن طرف می‌روند تا جایی را پیدا کنند.

قاسم‌پور گفت: باید نشست و صحبت کرد و عجولانه تصمیم نگرفت. البته ما همیشه زمان را از دست می‌دهیم. فرض کنید اگر یک تورنمنت بزرگ در سال آینده در پیش داریم آن‌قدر دست‌دست می‌کنیم که زمان از دست برود. مربی‌اش را به‌موقع انتخاب نمی‌کنیم و وقتی مربی را دیر انتخاب می‌کنیم دیر امکانات می‌دهیم و اردوهای مناسب و بازی‌های تدارکاتی را دیر در نظر می‌گیریم و این چرخه مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. باید بررسی شود اینها. البته همین حرفی را که من زدم همیشه بعد از باخت‌ها عنوان می‌کنیم؛ می‌گوییم باید فلان کار را کنیم ولی هیچ کاری هم انجام نمی‌شود.

از او سوال کردیم آیا منظورش از اینکه گفت معلوم نیست در کمیته فنی ادامه دهد این است که می‌خواهد جدا شود؟ پاسخ داد: نه مثال گفتم. ما تازه آمده‌ایم و با شرایطی که فدراسیون دارد وضعیت سخت است. ما بازی‌های مهمی در جام جهانی داریم و با کلی نابسامانی مواجهیم. شما نگاه کنید برای یک تصمیم که هیات رئیسه می‌خواست بگیرد چقدر زمان از دست رفت. خود ما به عنوان کمیته فنی قرار بود یک ماه و نیم پیش مثلاً جلسه‌ای داشته باشیم برای انتخاب مربی تیم جوانان. تا به امروز که این جلسه برگزاری نشده و شنبه قرار است برگزار شود. منظورم این است که کارها آن‌قدر با تاخیر انجام می‌شود که زمان از دست می‌رود. اینها برای فدراسیون و کل فوتبال ما خوب نیست. اگر قرار است کاری انجام شود باید سریع تصمیم بگیریم و نفرش را انتخاب کنیم و امکاناتش را مهیا کنیم. وقفه انداختن باعث می‌شود کار قشنگ و تمیز از آب درنیاید.     

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها