کد خبر: 428496
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ ۰۸:۲۲:۲۲
| |

نابغه شطرنج ایران از شطرنج آنلاین می‌گوید

نابغه شطرنج زنان ایران، بعد از ماه‌ها دوری از تمرین و مسابقه، دست‌به‌مهره شد و بازگشت مجددش به میادین با شیوع کرونا هم‌زمان بود؛ اما او با وجود این شرایط سخت، در زمان کوتاهی توانست دوباره خودش را پیدا کند.

نابغه شطرنج ایران از شطرنج آنلاین می‌گوید
کد خبر: 428496
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ ۰۸:۲۲:۲۲

اعتمادآنلاین| سارا خادم‌الشریعه، نابغه شطرنج زنان ایران، بعد از ماه‌ها دوری از تمرین و مسابقه، دست‌به‌مهره شد و بازگشت مجددش به میادین با شیوع کرونا هم‌زمان بود؛ اما او با وجود این شرایط سخت، در زمان کوتاهی توانست دوباره خودش را پیدا کند تا همچنان مثل گذشته بدرخشد. موفقیت اخیر این استاد بین‌المللی مربوط به المپیاد تیمی آنلاین فیده است. مسابقات معتبری که با حضور برترین شطرنج‌بازان دنیا و زیر نظر فدراسیون جهانی این رشته برگزار شد. سارا که در هشت دیدار در ترکیب تیم ملی ایران بود، توانست با شش برد و دو تساوی و بدون شکست بهترین عملکرد را در بین شطرنج‌بازان ایرانی داشته باشد. کار بزرگ‌تر قهرمان شطرنج جهان، انتخاب او به‌عنوان امتیازآورترین بازیکن این المپیاد بود که خیلی مورد توجه قرار گرفت.

‌فدراسیون جهانی شطرنج برخلاف بسیاری فدراسیون‌های دیگر، به‌دلیل کرونا، رقابت‌ها را تعطیل نکرد... .


‌فیده از زمانی که کرونا آمد، برنامه‌ریزی خیلی خوبی برای برگزاری مسابقات انجام داد. ازآنجاکه شطرنج این قابلیت را داشت که مسابقاتش به‌صورت آنلاین برگزار شود، از ابتدای شیوع کرونا ترتیبی دادند که بازیکنان از فضای مسابقه دور نمانند، طوری که در بخش آقایان تا الان هر ماه مسابقه داشته‌ایم و در بخش خانم‌ها تقریبا کمتر بود. این المپیاد هم به‌نوعی جایگزین المپیادی بود که ما دو سال یک‌بار در آن شرکت می‌کردیم. همیشه در همین موقع از سال المپیاد جهانی فیده برگزار می‌شد که با لغو مسابقات، شرایطی فراهم کردند تا آن را آنلاین برگزار کنیم. البته باید این نکته را هم بگویم که بعد از کرونا این المپیاد به‌صورت رودر‌رو برگزار خواهد شد، چون در مسابقات آنلاین ریتینگ‌ها محاسبه نمی‌شود.


‌‌از سطح مسابقات این المپیاد بگویید، چطور بود؟


‌به نظر من سطح بالایی داشت. مسابقات به‌صورت تیمی برگزار می‌شد. تیم ایران هم ترکیبی از خانم‌ها و آقایان بود، چون تیم مردان ما قهرمان آسیا بود، گروه‌بندی به این صورت بود که از مراحل ابتدایی رقابت‌ها، بازی نکردیم. شطرنج‌بازان بنامی در آن شرکت کرده بودند. خود من با شطرنج‌بازان چینی و هندی که به ترتیب نفرات اول و دوم جهان هستند، بازی کردم که با هر دو مساوی کردم. در واقع ما در گروه منتخب تیم‌ها بودیم. حریف گرجستانی‌ام همیشه در جایزه‌بزرگ‌های فیده حضور دارد و جزء 10 نفر اول است که دور اول بردمش. در کل همه حریفانم خوب بودند. از نتایجی هم که گرفتم، واقعا راضی بودم. این سومین مسابقه آنلاین من بود که در دوران کرونا بازی می‌کردم. دو مسابقه قبلی انفرادی بودند. در مسابقات یادبود اشتیاینیس تا میانه جدول بالا آمدم. در جایزه بزرگ فیده هم تا نیمه‌نهایی صعود کردم و چهارم شدم. اینجا مسابقه سومم بود که به نظرم خیلی بهتر شده بودم، چون من مدت‌ها بود که قبل از کرونا در مسابقه‌ای شرکت نکرده بودم و تمرین نداشتم. فکر می‌کنم این مسابقات برایم آن روزهایی را که تمرین نداشتم، جبران کرد.


‌‌نتایج سایر بازیکنان تیم چطور بود؟


‌سایر بازیکنان هم خوب بودند. متأسفانه ما بدشانسی آوردیم که به مغولستان باختیم و نتوانستیم به جمع هشت تیم پایانی راه پیدا کنیم. من و پرهام مقصودلو و محمدامین طباطبایی با جو مسابقات آنلاین بیشتر از بقیه آشنا بودیم. فکر می‌کنم دلیلی که باعث شد به مغولستان ببازیم، آشنانبودن و تجربه کم بازیکنان با بازی آنلاین بود. پرهام بازی‌های سختی انجام داد. او در میز یک آقایان بازی کرد. آناند، قهرمان جهان، یکی از رقبای پرهام بود که توانست شکشستش بدهد. اگر آن تجربه لازم را داشتیم، حتما می‌توانستیم بهتر ظاهر شویم. ضمن اینکه این المپیاد اولین مسابقه آنلاین تیمی بود که فیده برگزار می‌کرد. مسابقات قبلی همه انفرادی بودند.


‌‌مسابقات آنلاین هیجان بازی‌های رودررو را دارد یا نه؟


‌هیجان که دارد، چون طراحی‌اش به‌گونه‌ای است که داوران کاملا با دوربین ما را رصد می‌کنند. اصلا نمی‌توانی تقلب کنی. در رقابت‌هایی که حضوری برگزار می‌شود، ما اجازه این را داریم که وسط بازی برای چند دقیقه به بیرون برویم و استراحت کنیم، اما در مسابقات آنلاین اصلا این شرایط نیست. در کل فضای مسابقه را دارد اما چون ریتینگ آن محاسبه نمی‌شود، نمی‌توانیم با مسابقه رودررو مقایسه‌اش کنیم. آنجا هم ریتینگ محاسبه می‌شود و هم اینکه یک بازیکن 10 روز درگیر مسابقه است و استرس زیادی را باید تحمل کند؛ اما در فضای آنلاین این امکان وجود ندارد که داورها 10 روز مسابقات را نظارت کنند.


‌‌از الان به بعد برنامه‌تان چیست؟


‌منتظرم تا مسابقات به‌صورت رسمی شروع شود. البته بعضی از کشورها مسابقات را برگزار می‌کنند اما چون ما محدودیت سفر داریم، نمی‌توانیم اعزامی داشته باشیم.


‌‌شما پیش از این در اعتراض به مدیریت فدراسیون شطرنج مدتی از تمرینات و مسابقات دور بودید. الان مدیریت قبلی رفته و فدراسیون سرپرست دارد. از شرایط راضی هستید؟


‌بله، خدا را شکر همه چیز خوب است. من آن زمان مجبور بودم به‌خاطر یک‌سری مسائل مدتی کنار باشم. نمی‌توانستم با مشکلاتی که وجود داشت، کنار بیایم. الان از شرایط راضی هستم. منتظریم تا انتخابات برگزار شود. اتفاق خوبی که افتاده و شاهدش هستیم، حضور خانم شادی پریدر در انتخابات است. ایشان خودشان از قهرمانان بنام این رشته بودند که برای شرکت در انتخابات کاندیدا شدند. خانم پریدر خودشان ملی‌پوش بودند و مشکلات ما را می‌دانند. ایشان اصلا خودشان در اعتراض به همین مسائل، زمانی که در اوج بودند، از تیم ملی کناره‌گیری کردند. امیدوارم که بتوانند با شرکت در انتخابات رأی لازم را کسب کنند. مورد دیگری که باعث شده من از خانم پریدر حمایت کنم، این است که اگر ایشان بیایند، اولین رئیس فدراسیون زن شطرنج خواهند بود که جای خوشحالی دارد.


‌چهارمی شطرنج ایران در المپیاد فیده


‌تیم ملی شطرنج ایران در آخرین روز (یکشنبه) مسابقات مقدماتی آنلاین فیده 2020 که با نام المپیاد برگزار شد، در دور هفتم برابر اندونزی با نتیجه 3 بر 3 متوقف شد، در دور هشتم ویتنام را با نتیجه 4 بر 2 شکست داد و در عین ناباوری در دور آخر برابر مغولستان 3.5 بر 2.5 شکست خورد تا نتواند جواز صعود به مرحله بعد مسابقات را کسب کند. در دور آخر مسابقات درحالی‌که آلمان قافیه را به ازبکستان باخته بود، بازیکنان ایران نتوانستند در برابر مغولستان به پیروزی برسند تا تیم‌های هند، چین و آلمان به مرحله دوم رقابت‌ها صعود کنند. درخشش سارا خادم‌الشریعه، بانوی اول شطرنج ایران که در هشت دیدار در ترکیب ایران بود و توانست با شش برد و دو تساوی و بدون شکست به کار خود در تورنمنت پایان بدهد، به‌همراه پیروزی بزرگ پرهام مقصودلو برابر قهرمان سابق جهان، آناند، از مهم‌ترین دستاوردهای تورنمنت برای تیم ملی کشورمان بود. ایران در پایان مرحله مقدماتی این المپیاد در جایگاه چهارم قرار گرفت.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها