کد خبر: 649649
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ ۰۹:۵۹:۰۷
| |

چرا برای بازی، باید مانیتور گیمینگ داشته باشیم؟

مانیتور گیمینگ یکی از وسایلی است که یک گیمر حرفه‌ای باید داشته باشد. با استفاده از این مانیتورها می‎توانید جزئیات بازی را به بهترین شکل ببینید و تجربه بازی لذت‌بخشی داشته باشید.

چرا برای بازی، باید مانیتور گیمینگ داشته باشیم؟
کد خبر: 649649
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ ۰۹:۵۹:۰۷

مانیتور گیمینگ یکی از تجهیزات اساسی‌ است که گیمرها و حتی طراحان و گرافیست‌ها که به یک سیستم حرفه‌ای نیاز دارند، به سراغش می‌روند. اگر شما هم یک گیمر هستید و از مانیتور خانگی یا اداری استفاده می‌کنید، باید به فکر خرید یک مانیتور گیمینگ باشید. این نکته را مد نظر خود قرار دهید که در صورت استفاده از نمایشگر گیمینگ می‌توانید تمام جزئیات و ریزه‌کاری‌های بازی‌ها را تماشا کنید. حال هر چقدر هم که برای خرید یا ارتقای سیستم گیمینگ هزینه کرده باشید، اگر از نمایشگر گیمینگ استفاده نکنید از بیشتر جزئیاتی که در بازی‌هاست مطلع نخواهید شد. البته به جز این، موارد دیگری نیز هستند که به واسطه آن‌ها لازم است حتماً مانیتور مخصوص بازی داشته باشیم. در ادامه به توضیح درباره هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

رزولوشن مانیتور گیمینگ

یکی از مهمترین مشخصه‌های یک مانیتور گیمینگ، رزولوشن آن است. معمولاً رزولوشن‌هایی از جمله 1920×1080(Full HD) و 2560×1440 (QHD) یا 3840×2160 (4K) در انواع مختلف مانیتور به کار می‌روند. طبیعتاً هرچه وضوح تصویر بالاتر باشد، کیفیت نمایش تصاویر، ویدیوها و گیم‌ها بالاتر خواهد بود. همین امر سبب می‌شود که تجربه کاربری بهتری از مانیتور داشته باشید. در انتخاب و خرید مانیتور گیمینگ حتماً به رزولوشن قابل ارائه توسط آن توجه کنید. رزولوشن هرچه بیشتر باشد، جزئیات کمتری از دیدتان پنهان می‌مانند. همینطور اشراف زیادی بر حرکت‌های درون بازی خواهید داشت. در حال حاضر بهترین وضوح تصویر مربوط به مانیتورهای 4K است. البته برای نمایش با این کیفیت باید بازی شما نیز از این قابلیت برخوردار باشد.

در خصوص مانیتور گیمینگ 4K باید بگوییم که معمولاً این نمایشگرها اندازه بزرگی دارند. چرا که هرچه رزولوشن تصویر بیشتر باشد، اندازه صفحه نمایش نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه می‌توانید جزئیات بیشتری از بازی مورد نظرتان را ببینید. نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد، این است که مانیتورهای گیمینگ به طور پیش‌فرض مخصوص بازی طراحی شده‌اند. به همین دلیل دارای بهترین تنظیمات هستند.

کنتراست مانیتور گیمینگ

معمولاً نسبت کنتراست در مانیتور گیمینگ از عدد بالا و رقم حساب شده‌ای برخوردار است. این نسبت ما را از حداکثر میزان سفیدی و سیاهی صفحه نمایش آگاه می‌سازد. به عنوان مثال صفحه نمایشی که نسبت کنتراست آن ۲۰۰۰:۱ است، نشان می‌دهد که قسمت‌های سفید تصویر ۲۰۰۰ برابر روشن‌تر از قسمت‌های سیاه آن است. هر چه این نسبت بیشتر باشد، تصویری که به شما نمایش داده می‌شود دقیق‌تر و باکیفیت‌تر است.

به‌طورکلی می‌توان گفت بررسی کنتراست مانیتور گیمینگ یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب و خرید مانیتورهای گیمینگ است. احتمالا هنگام بررسی مشخصات نمایشگرهای گیمینگ، درباره کنتراست پویا و واقعی شنیده‌اید و این سوال برایتان پیش آمده است که تفاوت کنتراست پویا و واقعی در مانیتورهای گیمینگ چیست.

در پاسخ به این سوال باید گفت کنتراست واقعی بر اساس پیکسل اندازه‌گیری می‌شود و ثابت است؛ در حالیکه کنتراست پویا بسته به تصویر، تغییر می‌کند. به همین جهت اگر نور پس‌زمینه مانیتور کم باشد، تصویر ارائه شده هم تاریک است ولی اگر نور پس زمینه مانیتور بیشتر باشد، تصویر ارائه شده هم روشن می‌شود. در حالت کلی نرخ کنتراست واقعی در مشخصات مانیتور ذکر می‌شود و محدوده آن شامل حداقل و حداکثر مقدار است، درعوض محدوده کنتراست پویا را نمی‌توان مشخص کرد. علاوه‌براین، کنتراست واقعی براساس سفیدی و سیاهی یک پیکسل تعیین می‌شود ولی نرخ کنتراست پویا براساس سفید‌ترین پیکسل و سیاه‌ترین پیکسل به‌دست می‌آید.

نرخ تازه‌سازی مانیتور گیمینگ

نرخ نوسازی یا Refresh rate به معنی تعداد دفعاتی است که مانیتور شما در هر ثانیه تصویر جدیدی را نمایش می‌دهد. طبیعتاً هرچه این نرخ عدد بیشتری داشته باشد، نشان دهنده آن است که تصاویر روان‌تر و نرم‌تر نمایش داده می‌شوند. همین مورد سبب می‌شود که صفحه نمایش موقعیت هر شیء را با سرعت بیشتری به روزرسانی کند. در نتیجه هنگام بازی خیلی راحت‌تر می‌توانید بازیکنان و حریفان را ردیابی کنید.

تصور کنید که مشغول یک بازی تیراندازی یا فوتبال هستید. در این بازی‌ها الزاما باید از حرکات دقیق تیم حریف آگاه باشید. هرچه رفرش ریت مانیتور شما بالاتر باشد، قادر خواهید بود که تسلط بیشتری بر روی گیم داشته باشید و به موجب همین امر می‌توانید از حریف‌تان پیشی بگیرید. در حال حاضر بهترین مانیتورهای گیمینگ از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و ۱۴۴ هرتز برخوردار هستند. مانیتوری که نرخ تازه‌سازی آن ۱۴۴ هرتز است، یعنی در یک ثانیه قادر است که ۱۴۴ بار تصاویر را بروزرسانی کند. گفتنی است که این نرخ در مانیتورهای معمولی عموماً ۳۰ هرتز، ۶۰ هرتز و ۷۵ هرتز در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که برخی مانیتورهای بازی نیز وجود دارند که دارای رفرش‌ریت ۳۶۰ هرتز هستند که قیمت‌های بسیار بالایی دارند. این مانیتورها اختصاصاً در حوزه گیمینگ تولید شده‌اند و عملکردی بسیار حرفه‌ای دارند.

زمان پاسخ‌دهی در نمایشگرهای مخصوص بازی

یکی دیگر از مشخصات مانیتور گیمینگ برخورداری از زمان پاسخ‌دهی پایین است. زمان پاسخ‌دهی در واقع به مدت زمانی اطلاق می‌شود که تغییر رنگ یک پیکسل در آن اتفاق می‌افتد. حتماً تا به حال برایتان پیش آمده که در یک بازی وقتی کاراکتری با سرعت حرکت می‌کند، آن را هنگام حرکت به صورت یک شبح می‌بینید. این نشان دهنده زمان پاسخ‌گویی بالا است. امروزه یکی از اصول مانیتورهای مخصوص بازی داشتن response time یا همان زمان پاسخ‌گویی پایین بوده که در مانیتورهای اداری و خانگی چنین ویژگی‌ای کمتر به چشم می‌خورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها