کد خبر: 640997
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ۱۶:۰۶:۲۵
| |

چگونه می‌توان برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اقدام کرد؟

تعداد زیادی از مردم ایران، سهام عدالت دارند. این سهام نخستین بار در سال 1384در اختیار عموم مردم قرار گرفت. از تاریخ مذکور تا همین لحظه سهامداران زیادی درگذشته‌اند اما نبود قوانین مشخص برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث باعث شده است تا فرایند انتقال سهام با موفقیت صورت نگیرد.

چگونه می‌توان برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اقدام کرد؟
کد خبر: 640997
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ۱۶:۰۶:۲۵

اخیرا سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور بخش‌نامه‌ای، شرایط انتقال سهام عدالت متوفیان را فراهم کرده است. در ادامه مراحل انتقال سهام را به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

مرحله اول: دریافت کد سجام برای نماینده وراث

هر فرد متوفی می‌تواند دارای یک یا چند وارث باشد. برای طی کردن مراحل انتقل سهام، حداقل یکی از وراث باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده باشد. این فرد می‌تواند نماینده وراث، مراحل انتقال سهام عدالت را آغاز و پیگیری کند. برای ثبت نام سجام می‌توانید به سامانه آگاه اکسپرس مراجعه کنید.

مرحله دوم: تشکیل پرونده

در مرحله بعدی باید به درگاه یکپارچه ذینفعان به آدرس ddn.csdiran.ir مراجعه و از طریق بخش «استعلام نوبت پرونده قهری»، زمان تشکیل پرونده متوفی را بررسی کنید. در صورتی که زمان تشکیل پرونده مشخص و تایید شده باشد، فهرست کارگزاران منتخب سازمان بورس به شما نمایش داده می‌شود.

مرحله سوم: مراجعه حضوری به کارگزاری

در مرحله آخر، نماینده وراث می‌تواند همراه با مدارک لازم به یکی از شعب کارگزاری آگاه مراجعه و مراحل انتقال سهام را طی ‌کند. باید بدانید که بدون همراه داشتن مدارک مذکور، امکان ثبت درخواست در کارگزاری برای شما وجود ندارد. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

  • اصل کارت ملی و شناسنامه تمام وراث یا تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمام ورثه (تمام تصاویر برابر با اصل شده باشند)

  • اصل گواهی انحصار وراثت یا تصویر برابر اصل شده آن

توجه به این نکته ضروری است که اعلام نتیجه نهایی انتقال سهام عدالت به ورثه ممکن است کمی زمان‌بر باشد چرا که تمام مدارک تحویلی از طرف شما باید توسط کارشناسان مربوطه بررسی شود. پس از طی تمام مراحل مذکور، نتیجه آن از طریق پیامک به نماینده وراث اعلام خواهد شد اما زمان مشخصی برای ارسال پیامک در نظر گرفته نشده است.

نکاتی که هنگام انتقال سهام عدالت متوفیان باید به آن دقت کنید

در صورتی که تصمیم دارید برای انتقال سهام عدالت متوفیان اقدام کنید، به نکات زیر دقت کنید:

  • در صورتی که پدر و مادر متوفی جزء ورثه باشند، همراه داشتن شناسنامه آن‌ها هنگام مراجعه به شعب کارگزاری ضروری است.

  • اگر شخص متوفی، وصیت نامه رسمی داشته باشد و در گواهی انحصار ورثه هم به آن اشاره شده است، همراه داشتن اصل یا کپی برابر اصل وصیت نامه هنگام مراجعه به کارگزاری الزامی است.

  • در صورتی که تاریخ فوت متوفی بعد از 1399/05/01باشد، باید مالیات بر ارث او پرداخت شود و گواهی پرداخت مالیات هم همراه نماینده ورثه باشد (امکان ارائه کپی برابر اصل گواهی پرداخت مالیات هم وجود دارد).

  • اگر تاریخ فوت متوفی پیش از 1399/05/01 باشد، سهام عدالت او معاف از مالیات است.

نحوه استعلام سهام عدالت متوفیان

افراد زیادی هستند که از وضعیت سهام عدالت عزیزان از دست رفته خود مطلع نیستند. این دسته از افراد می‌توانند به سامانه استعلام سهام عدالت به نشانی sahamedalat.ir مراجعه کنند. دقت کنید که برای استعلام سهام عدالت متوفیان به کد ملی آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین باید به تلفن همراه متوفی نیز دسترسی داشته باشید.

مهلت انتقال سهام عدالت متوفیان

باید بدانید که تا امروز هیچ گونه بازه زمانی به عنوان مهلت مقرر برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث مشخص نشده است اما بهتر است که مراحل مذکور زودتر طی شوند. ایجاد وقفه زمانی طولانی مدت بین زمان مرگ متوفی و درخواست انتقال سهام وی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای ورثه شود.

کلام آخر

افراد زیادی هستند که از سال 1385 (زمانی که نخستین بار سهام عدالت بین مردم تقسیم شد) فوت کرده‌اند. سهام عدالت این افراد تا مدتی قبل بلاتکلیف باقی مانده بود. در حال حاضر و پس از اعلام سازمان بورس، وراث این افراد می‌توانند از طریق شعب آگاه برای انتقال سهام عدالت متوفیان اقدام کنند.

در صورتی که شما هم در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و یکی از ورثه صاحبان سهام عدالت باشید، می‌توانید برای دریافت سهام عدالت خود اقدام کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها