کد خبر: 630754
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۳ ۱۷:۰۳:۱۲
| |

5 عامل تأثیرگذار بر قیمت تتر

تتر (USDT) یک ارز دیجیتال است که هدف آن حفظ ارزش ثابت یک دلار آمریکا در هر توکن است. تتر از سوی ذخایر ارزهای فیات و سایر دارایی‌هایی پشتیبانی می‌شود که تتر لیمیتد (Tether Limited)، شرکت پشتیبان پروژه، در اختیار دارد.

5 عامل تأثیرگذار بر قیمت تتر
کد خبر: 630754
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۳ ۱۷:۰۳:۱۲

جالب است بدانید تتر یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین استیبل‌کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، چراکه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران آن را برای مقاومت در نوسانات بازار، نقل‌وانتقالات وجوه در پلتفرم‌ها و دسترسی به سایر دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. اما آیا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

قیمت Tether همواره دقیقاً یک دلار نیست، چراکه بسته به عوامل گوناگون کمی دچار نوسان می‌شود. در این مقاله، پنج مورد از این عوامل را معرفی می‌کنیم و همچنین چگونگی تأثیر آن‌ها را بر قیمت تتر بررسی خواهیم کرد.

عامل اول، اخبار نظارتی

یکی از عواملی که می‌تواند بر قیمت تتر تأثیر بگذارد، اخبار نظارتی است. از آن‌جایی که استیبل‌کوین‌ها انواع نسبتاً جدید و مبتکرانه‌ای از پول دیجیتال هستند، در معرض عدم بی‌ثباتی‌ها و چالش‌های قانونی و نظارتی مختلفی قرار دارند.

مثلاً، در ژوئیه 2022، وزارت خزانه‌داری امریکا گزارشی در مورد استیبل‌کوین‌ها منتشر کرد و توصیه کرد که آن‌ها باید تحت نظارت و مقررات فدرال قرار بگیرند. این گزارش نگرانی‌هایی را در میان برخی از کاربران و دارندگان تتر ایجاد کرد، چراکه ممکن بود مقامات، توکن‌های آن‌ها را مسدود یا توقیف کنند. درنتیجه، برخی افراد تترهای خود را به ارزهای دیجیتال دیگر یا ارزهای فیات تبدیل کردند و همین امر موجب کاهش قیمت تتر شد.

عامل دوم، نوسانات بازار

مورد دیگری که می‌تواند بر قیمت تتر تأثیر بگذارد، نوسانات بازار است. از آن‌جایی که تتر به‌عنوان یک منبع‌ ذخیره ارزش پایدار و ابزاری برای مبادله در بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده است، تقاضای آن بسته به سطح نوسان در سایر ارزهای دیجیتال افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

مثلاً، در ماه مه 2022، زمانی که بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال اصلی به دلیل اخبار و رویدادهای منفی با کاهش قیمت شدید مواجه شدند، بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را به تتر تبدیل کردند، چراکه پناهگاهی امن محسوب می‌شد. این جریان، تقاضا برای تتر را افزایش داد و قیمت آن را به اندکی بالاتر از یک دلار رساند.

برعکس، در ژوئن 2022، زمانی که بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال اصلی به دلیل اخبار و رویدادهای مثبت بخشی از ضررهای خود را جبران کردند، بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از تتر به ارزهای دیجیتال دیگر منتقل کردند. این امر تقاضا برای تتر را کاهش داد و قیمت آن را اندکی به زیر یک دلار رساند.

ممکن است بپرسید در حال حاضر تتر چه قیمتی دارد؟ برای مشاهده قیمت لحظه‌ای تتر کلیک کنید.

عامل سوم، روابط بانکی

سومین عامل مؤثر بر قیمت تتر، روابط بانکی است. از آن‌جایی که تتر ادعا می‌کند از سوی ذخیره ارزهای فیات و سایر دارایی‌های تتر لیمیتد پشتیبانی می‌شود، برای ذخیره منابع و پردازش تراکنش‌های خود باید به شرکای بانکی قابل‌اعتماد و معتبری دسترسی داشته باشد.

بااین‌حال، تتر در طول سال‌ها با چالش‌ها و مناقشات متعددی در روابط بانکی خود مواجه بوده است. مثلاً، در آوریل 2022، تتر اعلام کرد که روابط خود را با نوبل بانک (Noble Bank)، یکی از شرکای بانکی اصلی خود در پورتوریکو، به‌دلیل مشکلات مالی قطع کرده است.

این موضوع شک و تردیدهایی را در مورد توانایی تتر برای بازخرید توکن‌های خود برای ارزهای فیات در هر زمان ایجاد کرد. درنتیجه، برخی از مردم اعتماد خود را به تتر از دست دادند و توکن‌های خود را به سایر ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات تبدیل کردند و موجب کاهش قیمت تتر شدند.

عامل چهارم، گزارش‌های حسابرسی

چهارمین عاملی که می‌تواند بر قیمت تتر تأثیر بگذارد، گزارش‌های حسابرسی است. با توجه به این‌که تتر ادعای پشتیبانی کامل ذخیره ارزهای فیات و سایر دارایی‌های تتر لیمیتد را دارد، باید گزارش‌های حسابرسی منظم و معتبری را از اشخاص ثالث مستقل ارائه کند تا ادعاهای خود را به اثبات برساند. همچنین با این امر شفافیت بیشتری را حاصل می‌کند.

بااین‌حال، تتر طی سال‌ها در ارائه گزارش‌های حسابرسی مشکلات و تأخیرهای متعددی داشته است. مثلاً، در ژوئن 2022، تتر گزارشی از اطمینان از مور کیمن، یک شرکت حسابداری مستقر در جزایر کیمن منتشر کرد و بیان کرد که دارایی‌هایش در 31 مارس 2022 از بدهی‌هایش فراتر رفته است.

البته این یک گزارش حسابرسی کامل نبود، چراکه منبع و کیفیت ذخایر تتر را تأیید نکرد، علاوه‌براین، ترکیب دارایی‌هایش را ارائه نکرد. این گزارش با تردید و انتقاد برخی از تحلیل‌گران و ناظران مواجه شد که اعتبار و پرداخت بدهی تتر را زیر سؤال بردند. درنتیجه، برخی افراد تترهای خود را فروختند و دیگر ارزهای دیجیتال را خریداری کردند که در نهایت، موجب فشار نزولی بر قیمت تتر شدند.

عامل پنجم، رقابت با پروژه‌های مشابه

رقابت، پنجمین عامل مؤثر بر قیمت تتر است. از آن‌جایی که تتر قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین استیبل‌کوین بازار ارزهای دیجیتال است، در رقابت با سایر استیبل‌کوین‌هایی که ویژگی‌ها و خدمات مشابه یا بهتری ارائه می‌دهند، قرار دارد.

مثلاً، در ژوئیه 2022، پی‌پال (PayPal) اعلام کرد که استیبل‌کوین خود را به نام PYUSD راه‌اندازی کرده است. این استیبل‌کوین نیز به دلار آمریکا متصل است و پشتوانه ذخیره ارزهای فیات پی‌پال را دارد. انتظار می‌رود این استیبل‌کوین از نظر سرعت، امنیت، راحتی و انطباق با مقررات، به رقیب سرسختی برای تتر تبدیل شود.

پیرو اطلاعیه‌ پی‌پال، برخی از کاربران و دارندگان تتر از استیبل‌کوین جدید پی‌پال استقبال کردند و آن را جایگزین مناسبی برای تتر در نظر گرفتند. درنتیجه، برخی از آن‌ها تترهای خود را با PYUSD جایگزین کردند و فشار نزولی بر قیمت تتر ایجاد شد.

در این مطلب، پنج عامل مؤثر بر قیمت تتر، یعنی اخبار، نوسانات بازار، روابط بانکی، گزارش‌های حسابرسی و رقابت پروژه‌های مشابه را همراه با مثال بررسی کردیم. این عوامل می‌توانند بر عرضه‌وتقاضای تتر در بازار ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارند و درنتیجه باعث اندکی تغییر در قیمت آن شوند.

توصیه ما آن است که به‌عنوان یک کاربر یا صاحب استیبل‌کوین، از این عوامل آگاه باشید و نحوه تأثیر آن‌ها را بر قیمت تتر بررسی کنید. همچنین با خرید سایر استیبل‌کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال که مطابق با نیازها و ترجیحات شما هستند، سبد دارایی‌های خود را متنوع کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها