کد خبر: 602544
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۱۸:۱۵:۴۷
| |

چه فصلی به قشم سفر کنیم؟

چند سالی است که سفر به جنوب ایران محبوب همه‌ی ما شده. سال‌ها طول کشید ایرانیان راضی شوند تا دست از سر شمال و جنگل‌هایش بردارند و سواحل جنوب را دریابند.

چه فصلی به قشم سفر کنیم؟
کد خبر: 602544
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۱۸:۱۵:۴۷

قشم در میان جزایر ما نادیده‌تر است. آنچنان‌که خیل مسافران منتظر پاساژها و مراکز تفریحی کیش هستند، قشم مشتری کمتری دارد.

اما شما به خوبی آن فکر کنید و به قشم سفر کنید. خوبی آن در این است که قشم پر رمز و رازِ اعجاب‌انگیز، هنوز خلوتی و آرامش خودش را حفظ کرده است. برای بسیاری از ما، سفر به جزایر جنوب به دلیل خلوتی و آرامشی که دارند دلچسب‌تر است. در ادامه بهترین زمان سفر به جزیره زیبای قشم را بررسی خواهیم کرد.

بهترین ماه‌ها از نظر دمای هوا

دمای قشم معمولا از اوایل آذر تا اواخر فروردین متوسط دمای ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است. دمای هوا در این ماه‌ها از ۲۵ درجه بیشتر نخواهد شد. این دما مناسب‌ترین دمای گردشگری قشم است. زیرا بخش‌های مختلف گردشگری و تفریحی قشم مثل بازارها، بازدید‌ از جاذبه‌های طبیعی و آب‌تنی، در بهترین حالت خودش خواهد بود. بنابراین فصل زمستان زمان مناسبی برای سفر با بلیط هواپیما قشم است.

2

چه زمانی قشم شلوغ می‌شود؟

جزایر ایران جذابند. سال به سال هم بر امکانات و مراکز تفریحی و اقامتی آنجا افزوده می‌شود. یعنی هر سال این جزایر ظرفیت میزبانی بیشتری را در خود به وجود می‌آورند. وجود رسانه‌های تخصصی گردشگری، شبکه‌های اجتماعی و موج‌آفرینی‌هایش در رونق این نواحی ایران نقش دارند. البته، این جزایر به دلیل محدودیت مساحتی، همواره در زمان‌های پربازدید خود ازدحام و شلوغی دارند. قشم هم با اینکه بزرگ‌ترین جزیره‌ی ایران است اما در فصل‌های شلوغ، با ازدحام مسافر در بازدید از جاذبه‌ها و مراکز اقامتی و تفریحی مواجه است.

البته این شلوغی و ازدحام به هیچ عنوان آزاردهنده نیست و مانند جزیره‌ی کیش تعداد گردشگران بسیار بالا نمی‌رود که شما را با صف‌های طویل چند ساعته مواجه کند. فصل زمستان و نوروز شلوغ‌ترین فصل گردشی و تور قشم از تهران است. هوای مطبوعِ ایده‌آل در زمستان و تعطیلات نوروز، عامل اصلی شلوغی در این دو زمان یا فصل گردشگری قشم است.

فصل خلوت قشم چه زمانی است؟

ما در این بخش بر اساس منطق اکوتوریستی این ناحیه و تجربه‌ی لیدر‌هایمان مناسب‌ترین فصل از نظر خلوتی را به شما می‌گوییم. زمستان و نوروز که تکلیفش روشن شد. شلوغ است. می‌ماند پاییز، دو ماه آخر بهار و تابستان. در این سه بازه‌ی زمانی، تابستان، خلوت‌ترین و خاموش‌ترین حالت قشم است. دلیل اصلی‌اش دمای هواست. نکته‌ی دیگر آن استایل و منش غالب ایرانیان در سفر‌های تابستانی است. ما در ناخودآگاه خود «عادت» کردیم که تابستان جایی برویم که فقط خنک‌مان شود. هوای خنک، رود خنک، آب‌تنی خنک و... . به همین دلیل جزایر جنوبی ایران در فصل تابستان خلوت و ساکت است و کمتر کسی به آنجا سفر می‌کند.

سفر به قشم در تابستان

اگر قصدتان از سفر به قشم خرید و دیدن بازار‌های محلی و صنایع دستی آنهاست، حتما تابستان به آنجا سر بزنید. کم چیزی هم نیست. قشم آورده‌های سوغاتی و دستسازه‌های نابی دارد. سفر شما هم می‌تواند یک روزه انجام شود. هزینه‌ی اقامت و خرج‌های دیگر هم ندارد. در تابستان غالب بازار‌های قشم خنک‌کننده‌های خوبی دارند. نگران عرق‌ریختن و کلافگی در بازار‌ها نباشید. تنها بازار‌های فضای باز گرم است. این نکته را هم بدانید که در تابستان بازار‌های قشم حراج بیشتری می‌گذارند.

اگر از دسته‌ی افرادی هستید که عاشق قشم هستید ولی می‌خواهید ساحل‌های طلایی و صخره‌های مرجانی قشم را در بکرترین و خلوت‌ترین حالت ممکن ببینید هم در تابستان به قشم سفر کنید. می‌توانید بعد از عرق کردن توی آب بپرید و آن هُرم و گداختگی خودتان را در خلیج فارس خنک‌تر کنید.

3

اگر حوصله‌ی شلوغی ندارید تابستان به قشم بروید. در تابستان اغلب مراکز اقامتی قیمت‌هایشان را می‌شکنند. در این فصل مسافر کم است و میزبانان قیمت‌ها را کم می‌کنند. شما هم می‌توانید بر سر مبلغ اقامتگاه چانه بزنید. چانه زدن در این فصل جواب می‌دهد. اقامتگاه در هر صورت بهتر است که مسافری داشته باشد تا اینکه هفته‌ها خالی بماند. پس تابستان قشم برای شما کمتر خرج خواهد برداشت.

در تابستان می‌توانید شب‌های قشم را بیشتر درک و دریافت کنید. قشم شب‌های بی‌نظیر و پرستاره‌ای دارد. صدای موج‌های غول آبی خلیج فارس که آن را به وضوح نمی‌بینید ولی صدای نفس‌هایش را در پس گوشتان دارید و تماشای ستارگان و درهم‌ آمیختنش با موسیقی هرمزگان، معجونی دلچسب می‌سازد. هوا در شب‌های تابستان پر نسیم و خنک‌تر است.

بهترین فصل سفر به قشم چه زمانی است؟

بعد از مطالعه‌ی بخش قبلی و توضیح درباره‌ی تابستان قشم، ما به دو بازه‌ی اردیبهشت و خرداد و مهر و آبان و آذر می‌رسیم. یعنی دو ماه بهار و سه ماه پاییز. باید گفت بهترین زمان و فصل سفر به قشم با توجه به درنظرگرفتن‌ همه‌ی شرایط، ملاحظه‌ی هوا، راحتی خانواده‌ها و کودکان و رونق و تپندگی قشم و دیگر ملاحظات تجربی و میدانی، فصل پاییز و دو ماه پایانی بهار یعنی اردیبهشت و خرداد بهترین فصل گردشگر‌مدار قشم است. ما در این پیشنهاد خلوت‌تر بودن قشم و دمای مناسب را در رأس اولویت‌های خودمان قرار دادیم وگرنه زمستان قشم هم عالی و مناسب است اما نسبت به پاییز شلوغ‌تر است.

سخن پایانی

ما در این نوشتار تنها بر روی فصل و زمان مناسب قشم متمرکز شدیم. قشم حقیقتا یک جزیره‌ی رویایی است. جاذبه‌های ساحلی آن را اگر ببینید فکر نمی‌کنید که اینجا ایران باشد. سواحل قشم چیزی از زیباترین جزایر صخره‌ای و طلایی معروف آفریقا و آمریکای جنوبی کم ندارد. در مورد این جاذبه‌ها و همچنین همه‌ی بالا و پایین‌های سفر قشم در سایت سفرمارکت بیشتر بخوانید.

برای سفر به قشم کافی است وارد سفرمارکت شوید تا در بازار آنلاین آنجا ارزانترین و بهترین بلیت‌های هوایی به بندرعباس را رزرو کنید. تمامی گزینه‌های پروازی و یا قطارها پیش چشم شماست و به راحتی می‌توانید بلیت و اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید. سفرمارکت در کنار شماست تا از سفر به قشم، خاطره‌ی شیرین‌تری بسازید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها