کد خبر: 593567
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۱۹:۵۶:۰۵
| |

میرزا ملا احمداف رودکی‌‌شناس و ایران‌شناس تاجیک درگذشت

احمداف، پل ارتباطی میان ادبیات ایران و تاجیکستان بود

میرزا ملا احمداف محق، ایران‌شناس و رودکی‌شناس سرشناس تاجیک صبح امروز چهارشنبه پنجم بهمن در آستانه ۷۵سالگی درگذشت. او عضو آکادمی‌ علوم و اتحادیه نویسندگان تاجیکستان بود

میرزا ملا احمداف رودکی‌‌شناس و ایران‌شناس تاجیک درگذشت
کد خبر: 593567
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۱۹:۵۶:۰۵

میرزا ملا احمداف محق، ایران‌شناس و رودکی‌شناس سرشناس تاجیک صبح امروز چهارشنبه پنجم بهمن در آستانه ۷۵سالگی درگذشت. او عضو آکادمی‌ علوم و اتحادیه نویسندگان تاجیکستان بود و سال‌ها ریاست انجمن دوستی تاجیکستان و ایران را بر عهده داشت و امروز در آرامستان «سر آسیا» در شهر دوشنبه به خاک سپرده شد.

 

به گزارش وب‌سایت تاجیکی جهان‌نما، میرزا ملا احمداف در سال ۱۹۶۹ از بخش خاورشناسی دانشگاه ملی تاجیکستان فارغ‌التحصیل شد و تا سال ۱۹۹۹ در انستیتوی زبان و ادبیات و خاورشناسی و میراث خطی ابوعبدالله رودکی در فرهنگستان علوم تاجیکستان، در زمینه‌های ایران‌شناسی، هندشناسی و تاریخ ادبیات کار می‌کرد

ملا احمداف در بیش از ۲۰ سال اخیر در آکادمی‌ علوم تاجیکستان مسوول بخش علم و سازمان‌دهی و معاون دبیر ارشد علمی این آکادمی بود.

از این ادیب برجسته فارسی‌زبان بیش‌از ۴۵۰اثر برجامانده و بیش از ۳۰ کتاب او درباره شاعران و نویسندگان معاصر و قدیم پارسی‌زبان است؛ البته احمداف در پژوهش و بررسی آثار رودکی تخصص داشت. با اینحال او درباره دیگر شاعران پارسی‌زبان مثل خیام، فردوسی، ناصر خسرو، مولوی، لاهوتی، فرخی سیستانی، فروغی بسطامی، قاآنی شیرازی و شهریار هم کتاب نوشته و تحقیق کرده است.

از سوی دیگر او با کتاب‌های یاد یار مهربان (تهران، ۱۳۸۰) ، خوبان پارسی‌گوی (تهران، ۱۳۸۲)، اندرزهای رودکی (تهران، ۱۳۸۷) و صدای آسیا (۱۳۹۱)، خواننده‌ ایرانی را هم با آثار شاعران معروف تاجیک آشنا کرد.

میرزا ملا احمداف یکی از مؤلفان ‌«تاریخ ادبیات ایران در قرن‌های ۱۹ و ۲۰» (مسکو، ۱۹۹۹) بود و آثارش در مسکو، تهران، واشنگتن، باکو، مشهد، کراچی، کابل و تاشکند به طبع رسیده‌اند

او عضو هیات تحریریه مجله «رودکی» (تهران)، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشنامه تاریخ و مجله مؤسسه فرهنگی اکو (تهران) بود و مقاله‌های بسیاری در نشریه‌های معتبر ادبی و پژوهشی ایران منتشر کرده است.

.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها