کد خبر: 574865
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ۱۸:۳۰:۰۴
| |

پولیتیکو:

هواپیماهای آمریکایی افغانستان به شرط به ازبکستان و تاجیکستان داده می‌شود

واشنگتن در ازای تحویل هواپیماهای افغانستان از تاجیکستان و ازبکستان می‌خواهد که در مبارزه با تروریسم با این کشور همکاری کنند.

هواپیماهای آمریکایی افغانستان به شرط به ازبکستان و تاجیکستان داده می‌شود
کد خبر: 574865
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ۱۸:۳۰:۰۴

نشریه پولیتیکو در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که آمریکا قصد دارد ۴۶ فروند هواپیمای ارتش پیشین افغانستان که هنگام سقوط کابل به تاجیکستان و ازبکستان انتقال داده شده بودند را به این دو کشور بدهد.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری جمهور افغانستان، این نشریه تاکید کرد: واشنگتن در ازای تحویل این هواپیماها از تاجیکستان و ازبکستان می‌خواهد که در مبارزه با تروریسم با این کشور همکاری کنند.

براساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی در حال مذاکره با مقام‌های ازبک و تاجیک هستند تا در صورت توافق، این دو کشور آسیای مرکزی، آمریکا را در به دام انداختن و کشتن تروریست‌ها در افغانستان کمک کنند.

گفتنی است این مذاکرات به دلیل حساسیت روسیه در مورد نفوذ آمریکا در کشورهای آسیای مرکزی علنی نشده است.

توافق احتمالی آمریکا با این دو کشور شامل افزایش تبادل اطلاعات و به دست آوردن پایگاه نظامی یا هوایی برای زیر نظر گرفتن گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌شود.

مقام‌های آمریکایی در مرحله فعلی گزینه تبادل اطلاعات را بیشتر محتمل می‌دانند.

با اینکه تاکنون روشن نیست که تاشکند و دوشنبه تا چه حدی به این توافق علاقه دارند، اما یک نکته واضح این است که روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نگران تهدید و نفوذ گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان و برخی کشورهای منطقه هستند.

در این گزارش آمده است: این تلاش برای توافق، در حالی انجام می‌شود که پهپادهای آمریکایی چندین عملیات مهم را برای کشتن اعضای مهم القاعده در داخل افغانستان انجام داده اند.

گفتنی است که سال گذشته نیروهای ارتش سابق افغانستان هنگام فرار از این کشور، ۴۶ هواپیمای نظامی مختلف را با خود به تاجیکستان و ازبکستان انتقال دادند.

حکومت طالبان از تاجیکستان و ازبکستان خواسته که این هواپیماها را به کابل تحویل دهند؛ اما این دو کشور این درخواست را رد کرده‌اند.

قابل ذکر است که اکثر این هواپیماها از سوی آمریکا به ارتش سابق افغانستان اهدا شده بود و اکنون آن کشور بر این تجهیزات ادعای مالکیت دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها