کد خبر: 574843
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ۱۶:۰۱:۲۹
| |

«جنگ جهانی سوم» بهترین گزینه ممکن؟

انتخاب جنگ جهانی سوم به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار امسال یک اتفاق خوب در چند سال گذشته است. که به نظر می‌رسد با آینده‌نگری و واقع‌نگری به جهان پیرامون، توامان است.

«جنگ جهانی سوم» بهترین گزینه ممکن؟
کد خبر: 574843
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ۱۶:۰۱:۲۹

علی عارف- بی‌هیچ تردیدی «جنگ جهانی سوم» یکی از بهترین انتخاب‌های این سالهای سینمای ما برای معرفی به اسکار بوده است. یک انتخاب درست و حسابی و فکر شده. مناسب برای رویدادی مانند اسکار با همه آرایه‌هایش؛ که می‌تواند سینمای ما را بیش از پیش به جهان معرفی کند. هومن سیدی در این فیلم به طور آشکار چند گام به جلو برداشته است و به خلق دنیایی متفاوت و حیرت‌انگیز دست زده که یکسره باعث شگفتی است. فیلم داستانگو و پراز جزییات است و با قدرت تمام، دنیای غریب قهرمان‌هایش را به تصویر می‌کشد.

با شروع فیلم، وقایع داستان درست مثل توده برفی که از کوه به پایین بغلتد، بزرگ و بزرگتر می‌شود و درنهایت بر سر مخاطب آوار می‌شود. کار بزرگ هیات انتخاب این بوده که بی‌توجه به حساسیت‌های موجود توانسته با یک نگاه کارشناسی و کاملا تخصصی، اثری را به رویداد مهمی مثل اسکار معرفی کند که بیشترین شانس را برای دریافت جایزه داشته باشد.

نگاه بدون تعصب و جانبدارانه و کاملا هوشمندانه در انتخاب این فیلم حاوی این حقیقت است که بعد از سالها به جای تصمیمات احساسی و زودگذر و فرمایشی، این بار هیات انتخاب قرار است با واقع‌نگری، تصمیمی کارشناسی شده و اصولی بگیرند. هرچند امسال فیلم‌های خوب دیگری هم برای انتخاب بودند. «موقعیت مهدی» ، «بدون قرار قبلی» و «پسر دلفینی» بعضی از فیلم‌هایی بودند که نامشان در میان کاندیداها اعلام به اسکار گاها شنیده می‌شد. اما جنگ جهانی سوم به خاطر جوایزی که از جشنواره معتبر ونیز گرفت، بسیاری از نگاه‌ها را متوجه خود کرد وتوانست گوی سبقت را از دیگران برباید. تا همین جا هم این فیلم به عنوان یک اثر کنجکاوی برانگیز که قصه غریبی را روایت می‌کند، توانسته خود را به شدت در بین مخاطبان مطرح کند.

این گفته کیت بلانشت شاید اینجا کمی به کمک بیاید وقتی که در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره ونیز گفته بود از این دوره جشنواره تنها فیلم جنگ جهانی سوم در یاد من باقی ماند.

جدا ازهمه اینها فیلم از بازی خوب محسن تنابنده هم بهره می‌برد که این بار در نقش آدمی زخم خورده که در هزار تویی عجیب گرفتار آمده، هنرنمایی کرده است که در نهایت جایزه بهترین بازی را برای او به ارمغان آورده است. تاکید هومن سیدی در این فیلم براین بوده که بتواند هر چه بیشتر فیلمش را به زبان جهانی روایت کند و برای انجام این کار از همه تجربه‌های گذشته‌اش در کارگردانی و نویسندگی کمک می‌گیرد و ما را به کشف حقایقی می‌برد که احتمالا پیش از این آن را به این گستردگی کمتر برپرده نقره‌ای سینما دیده‌ایم.

انتخاب جنگ جهانی سوم به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار امسال یک اتفاق خوب در چند سال گذشته است. که به نظر می‌رسد با آینده‌نگری و واقع‌نگری به جهان پیرامون، توامان است. این انتخاب، امیدواری بسیاری بوجود آورده که به خاطر کیفیت فیلم، سازندگان آن بتوانند از مراسم اسکار امسال با دست پر به خانه بیایند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها