جایزه‌ای نادر برای سینمای مستند از ونیز

«تمام زیبایی و خونریزی» دومین اثر مستند در تاریخ جشنواره فیلم ونیز است که موفق به کسب جایزه شیر طلایی بهترین فیلم می‌شود.

جایزه‌ای نادر برای سینمای مستند از ونیز
کد خبر: 573571
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ۱۳:۵۸:۱۸

دوره هفتاد و نهم جشنواره فیلم ونیز به کار خود پایان داد و یک اثر مستند در رقابت با آثار داستانی فیلمسازان سرشناس در نهایت از سوی هیات داوران به عنوان برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره انتخاب شد و «لورا پویترس» مستندساز آمریکایی جایزه خود را دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، در طول تاریخ ۷۹ ساله، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان این دومین بار است که جایزه شیر طلا به یک مستند می‌رسد. ۹ سال پیش و در سال ۲۰۱۳ «جان فرانکو رُزی» سینماگر برجسته ایتالیایی با مستند «سکرو جی. ئه‌ره. آ» توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره ونیز را از آن خود کند تا موفقیتی بزرگ برای سینمای مستند در عرصه بین‌المللی کسب شود.

«جان فرانکو رُزی» که از پرافتخارترین مستندسازان سینمای جهان است در سال ۲۰۱۳ نیز جایزه خرس طلای بهترین فیلم جشنواره برلین را با فیلم «آتش در دریا» از آن خود کرد.

اما مستند «همه زیبایی و خونریزی» که امسال توجهات زیادی را در ونیز از سوی مخاطبان، منتقدان و هیات داوران به خود جلب کرد، درباره چیست؟

«لورا پویترس» که یک روزنامه‌نگار تحقیقی است در مستند «همه زیبایی و خونریزی» به داستان قابل توجه زندگی «نان گلدین» عکاس آمریکایی و مبارزه‌اش با خانواده متمول «ساکلر» پرداخته و تلاش‌های او برای مسئول دانستن کمپانی داروسازی «Purdue Pharma» متعلق به خانواده «ساکلر» برای همه گیری استفاده از مواد افیونی در آمریکا را به تصویر کشیده است.

«نان گلدین» در سال ۲۰۱۷ و پس از اعتیاد خودش به ماده مخدر «اکسی کدون»، گروه حمایتی P.A.I.N را تأسیس کرد که به طور خاص موزه‌ها و سایر مؤسسات هنری را هدف قرار می‌دهد تا جامعه هنری را به دلیل همکاری با خانواده ساکلر و حمایت مالی تبلیغاتی این خانواده از هنر، تحت فشار قرار دهند.

جشنواره ونیز که چند سالی است نقش مهمی در فصل جوایز سینمایی دارد و از مهم‌ترین سکوها برای فیلم‌ها در جوایز اسکار محسوب می‌شود، با اعطای جایزه اصلی خود به مستند «همه زیبایی و خونریزی» شانس این فیلم را در شاخه بهترین مستند و حتی بهترین فیلم اسکار دوچندان می‌کند.

مستند تمام زیبایی و خونریزی

«لورا پویترس» به خاطر مستند «شهروند شماره چهار» که درباره «اداورد اسنودن» بود در سال ۲۰۱۵ برنده جوایز متعددی از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شد.

او همچنین در سال ۲۰۱۴ برای گزارش افشاگری‌های جاسوسی گسترده (از سال ۲۰۱۳ تا کنون) در کنار «گلن گرینوالد»، «اون مکسکیل»، و «بارتن گلمن» موفق به کسب جایزه معتبر پولیتزر برای خدمات عمومی شد. این جایزه به صورت مشترک به نشریات گاردین و واشنگتن پست تعلق گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها