کد خبر: 538942
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۰۹:۴۵:۲۷
| |

واکنش وزیر ارشاد به حواشی جشنواره فیلم فجر:

ویژگی‌های مثبت جشنواره به بزرگان‌ منتقل نشده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حواشی به وجود آمده پیرامون جشنواره فیلم فجر توضیح داد: محاسن و ویژگی‌های مثبت جشنواره فجر به بزرگان‌ منتقل نشده است که این ایراد خود ماست.

ویژگی‌های مثبت جشنواره به بزرگان‌ منتقل نشده
کد خبر: 538942
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۰۹:۴۵:۲۷

محمد مهدی اسماعیی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو گفت: حضور هنرمندان تازه کار و کار اولی جزو افتخارات این دوره از جشنواره فیلم فجر بود که در فضای عفیفانه‌ای برگزار شد.

به گزارش مهر، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) مهمان گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود و از کم کیف برگزاری جشنواره فجر در سینما، تئاتر و موسیقی گفت.

وی در ابتدای این برنامه درباره تغییرات در سازمان سینمایی و سیاست‌های جدید در حوزه تولید فیلم گفت: فرآیند تولید فیلم از صدور مجوز و ساخت حدود یک سال طول می‌کشد. رئیس سازمان سینمایی، خزاعی یکی از تهیه کننده‌های انقلابی سینما است که در این عنوان شغلی گذاشتیم. داورهای این دوره جشنواره شناخته شده بودند و با شعارهای آگاهی و امید کار خود را آغاز کردند.

به گفته وزیر فرهنگ، در نهایت داوران ۲۲ فیلم را برای سودای سیمرغ انتخاب کردند که پنج فیلم در حوزه دفاع مقدسی داشتیم. بهترین فیلم در این دوره جشنواره فیلم اولی «موقعیت مهدی» بود. فیلم «ضد» هم درباره شهدای هفتم تیر بود.

اسماعیلی درباره حواشی به وجود آمده پیرامون جشنواره فیلم فجر توضیح داد: محاسن و ویژگی‌های مثبت جشنواره فجر به بزرگان‌ منتقل نشده است که این ایراد خود ماست. امسال فضای عفیفانه‌ای در جشنواره فیلم فجر حاکم بود و هرکسی از نزدیک این را شاهد بود از ما و عوامل برگزارکننده تشکر می‌کرد. برخی حرف‌های غلطی هم در جشنواره زده شد که از نظر ما محکوم بود.

وی تاکید کرد: هر برنده‌ای که روی سن در جشنواره صحبت کرد؛ این هدایا را به خانواده‌شان و اتفاقا یکی از هنرمندان جایزه‌اش را به هفده هزار شهید ترور اهدا کرد که این ارزشمند است.

ایجاد فناوری در حوزه معاونت سینمایی برای ردیابی سرقت‌های فیلم سینمایی

اسماعیلی، درباره سرقت فیلم‌های جشنواره فیلم فجر گفت: این موضوع اتفاق ناراحت کننده‌ای بود و در حوزه معاونت سینمایی فناوری‌ای را در اختیار خواهیم گرفت سرقت‌های فیلم سینمایی ردیابی شود. باید حق مجموعه فیلمسازی پایمال نشود.

فضای جدیدی در هنر در حال ریل‌گذاری است

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضای جدیدی در هنر در حال ریل‌گذاری است. جشنواره موسیقی، هنرهای تجسمی و تئاتر فجر پر از رویش‌های جدید بود و فضا برای معرفی استعدادهای جدید فراهم شد. حضور هنرمندان تازه کار و کار اولی جزء افتخارات این دوره جشنواره، بود. فضای تغییر در جشنواره‌های امسال به روشنی قابل دیدن بود.

اسماعیلی از حضور رئیس جمهور در موزه هنرهای معاصر دیداری با هنرمندان حوزه تجسمی گفت. او نویسندگان و هنرمندان پیشکسوت را مهم‌ترین سرمایه در تراز انقلاب اسلامی دانست.

لطمه‌های زیادی به تئاتر در فضای کرونایی وارد شد

اسماعیلی می‌گوید: تئاتر یک اجرای زنده است و لطمه‌های زیادی در فضای کرونایی کشور خورده است. با همکاری بخش‌های مختلف از آذرماه فعالیت‌های هنری در سینما، تئاتر و کنسرت مجددا برقرار شد و حضور پررنگ مخاطب را در این حوزه‌ها دیدیم. از بهمن ماه این فضا به دلیل کرونا افت کرد و با حداقل ظرفیت‌ها پذیرای فعالیت‌های فرهنگی هستیم.

پرداخت بخشی از اعتبارات در نظر گرفته شده به هنرمندان در چند نوبت

در مجلس استدلال‌هایی کردند. تلاش می‌کنیم تا موضوع معافیت‌های مالیاتی هنرمندان لطمه‌ای به اقتصاد هنر وارد نکند. حدود ۸۶ هزار هنرمند عضو صندوق اعتباری هنر هستند که بخشی از پنج هزار میلیارد تومان که به هنرمندان اختصاص داده شده در چند نوبه به آنان پرداخت خواهد شد. از جمله این مناسبت‌ها می‌توان به شب عید، ماه رمضان و…. اشاره کرد.

تشکیل ستاد برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی

او از تشکیل ستاد بزرگداشت حکیم نظامی برای ۲۱ اسفند خبر داد تا بتواند حکیم نظامی را به مردم معرفی کند. همچنین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای همسایه در تهران همزمان با نوروز و آغاز قرن پانزدهم شمسی برگزار می‌شود.

آموزش هنر در ۷۲ شهر و یازده استان در ۵۱ رشته هنری را در مناطق محروم برای چهل هزار نفر آغاز شده است. همچنین پنج فیلم سینمایی جشنواره فیلم فجر را در مناطق محروم از طریق سینماسیار پخش کردیم. همه این‌ها برای از بین بردن تبعیض در حوزه فرهنگ و هنر و ایجاد زمینه دستیابی آسان و عدالت فرهنگی برای همه اجرا می‌شود.

در بخش اقتصاد فرهنگ و هنر دچار مشکلاتی هستیم

اسماعیلی درباره سهم هنر از بودجه ۱۴۰۱ گفت: در بودجه ۱۴۰۱، هیات دولت همراهی کردند و دو درصد از اعتبارات دستگاه‌های دولتی را طبق آیین نامه انجام می‌دهیم. بین شاخه‌های مختلف هنری تفاوتی نمی‌گذاریم. در حمایت از آثار فرهنگی هنری نگاهمان به ارزش‌های انقلاب اسلامی است و باید به سمت این ارزش‌ها با حضور هنرمندان اصیل در حفظ ارزش‌های دینی و احکام اسلامی گام به گام جلو برویم. همان طور که در بخش اقتصادی و سیاسی دچار مشکلاتی هستیم، در بخش فرهنگ و هنر هم مشکلاتی وجود دارد.

اضافه شدن بخش سرباز وطن به همه جشنواره‌های فجر امسال

به گفته اسماعیلی، در همه هنرهای جشنواره فجر امسال بخش سرباز وطن که درباره پاسداشت حاج قاسم سلیمانی است، وجود داشت. با اهالی سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی و… گفت و گو می‌کنیم و همه آنان شاهد هستند که برای نشان دادن ظرفیت هنر تمام تلاشمان را می‌کنیم. بحث دیپلماسی فرهنگی برای ما در این دولت بسیار مهم است و رایزن های فرهنگی جمهوری اسلامی باید در حوزه اقتصاد فرهنگ موفق باشند و به فروش آثار هنری و معرفی هنرمندان به ۸۰ کشوری که نماینده فرهنگی داریم، کمک کنند.

اسماعیلی در پایان طبق درخواست مجری برنامه به کیفیت اجرایی جشنواره نمره داد و گفت: در مجموع به جشنواره فیلم فجر نمره ۱۶ می دهم و به جشنواره تئاتر و موسیقی نمره ۱۷ و ۱۷/۵۰ می دهم و از همه دبیران حوزه موسیقی، تئاتر، سینما و ... بابت تلاش هایشان تشکر می کنم. بابت نواقصی که باعث دلخوری مردم شده است، عذرخواهی می کنم .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها