«صد سالگی حوزه قم» با حضور محقق داماد، ثبوت، مختاری و جعفریان

فروردین پیش رو، یک قرن از تأسیس حوزه علمیه قم می گذرد. در این سالها حوزه قم، حوادث متعددی را از سر گذرانده و خود نیز در رخدادهای جامعه ایران تاثیر زیادی داشته است.

«صد سالگی حوزه قم» با حضور محقق داماد، ثبوت، مختاری و جعفریان
کد خبر: 527501
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۱۴:۴۷:۰۲

حوزه قم که در سال‌های آغازین تولد، با فشارهای شدید دوره رضاخانی  روبرو شد، در دوره پهلوی دوم، از نوعی تعامل تا مبارزه و درگیری با رژیم را تجربه کرد؛ مبازراتی که به ایجاد حکومتی به رهبری روحانیت منتهی شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، در چهل و چند سال اخیر، گرچه جمهوری اسلامی براساس فقه، فرصتی منحصر به فرد برای رشد و بالندگی در اختیار حوزه قرار داده، اما به نظر می‌رسد آسیب هایی که حوزه، همزمان با این فرصتهای استثنایی تجربه کرده، حتی بیشتر از گذشته است.

انجمن اندیشه و قلم با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، در نشستی با حضور اندیشمندان تراز اول، به بررسی این موضوعات می‌پردازد.

در این نشست حجت‌الاسلام رسول جعفریان، پژوهشگر تاریخ اسلام و ایران که اخیرا کتاب «صد سالگی حوزه قم» را منتشر کرده، به اهمیت بررسی صد سالگی حوزه علمیه و نسبت آن با تحولات جامعه ایران می‌پردازد.

آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، استاد فقه و حقوق و نواده موسس حوزه، در موضوع «حوزه و نسبت روحانیت با سیاست» سخن خواهد گفت و استاد اکبر ثبوت نیز به «چالش‌های بیرونی و درونی حوزه» خواهد پرداخت.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری، استاد حوزه علمیه قم نیز به تبیین ابعاد بحث چالش برانگیز «استقلال مالی حوزه علمیه» می‌پردازد.

این نشست ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۸ آذر، در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی، نبش ورشو برپاست.

حضور همه علاقمندان آزاد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها