بیژن عبدالکریمی،دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

18 میلیون کامنت اینستاگرامی برای تتلو، تاسف‌آور است/ در دوران مدرنیته متأخر هستیم/ وارد دوران پسامدرن شده‌ایم که یکی از ویژگی‌هایش، طغیان غرایز است/ ما آمادگی مواجهه با چنین جهانی را نداشتیم و نداریم

بیژن عبدالکریمی گفت‌: ما در دوران مدرنیته متأخر هستیم و به تعبیر دیگر وارد پسامدرن شده‌ایم که یکی از ویژگی‌های این دوره طغیان غرایز است. به تعبیر نیچه، انسان دیگر حیوان ناطق نیست،‌ ناطق حیوان است.

18 میلیون کامنت اینستاگرامی برای تتلو، تاسف‌آور است/ در دوران مدرنیته متأخر هستیم/ وارد دوران پسامدرن شده‌ایم که یکی از ویژگی‌هایش، طغیان غرایز است/ ما آمادگی مواجهه با چنین جهانی را نداشتیم و نداریم
کد خبر: 346151
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| خبر 18 میلیون کامنت برای تتلو و شکستن رکورد اینستاگرام خبری بود که بازتاب‌های مختلفی داشت.

بیژن عبدالکریمی در همین رابطه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با بیان اینکه «این اتفاق تاسف‌آور است» توضیح داد: واقعاً باید تاسف خورد. چنین سراشیبی انحطاط به وضعیت تاریخی وضعیت ما را نشان می دهد که موجب مرگ فرهنگ شده است. در واقع ما در دوران مدرنیته متأخر هستیم و به تعبیر دیگر وارد پسامدرن شده‌ایم که یکی از ویژگی‌های این دوره طغیان غرایز است.

عبدالکریمی ادامه داد:به تعبیر نیچه، انسان دیگر حیوان ناطق نیست،‌ ناطق حیوان است. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های دیگر عصر حاضر این است که انسان از خودش می‌گذرد تا به خودش دست پیدا کند. چنین پدیده‌ای در جهان کنونی بسیار نایاب است و در میان نسل‌های جدید وجود ندارد و فلسفه زندگی عبارت شده است از بهره‌مندی از جهان و امکاناتی که تکنولوژی به ارمغان آورده است.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد همچنین ادامه داد: در واقع ما آمادگی مواجهه با چنین جهانی را نداشتیم و نداریم. علاوه بر آن به دلیل اتخاذ سیاست‌های نادرست، نوعی واکنش و نوعی خشم و کینه و بغض و خودزنی و پشت کردن به تاریخ در نسل جدید شکل گرفته است؛ یعنی فرهنگ پسامدرن با وضعیت بد فرهنگی و تحجر و همچنین عقب‌ماندگی به رویارویی می‌پردازند.

وی تصریح کرد: سیاست‌های غلط و بینش نادرست دلایل شکل گیری چنین شرایطی هستند.

این چهره افزود: همه کسانی که مسئولیت دارند باید شش دانگ حواسشان را جمع کنند و با اقدامات مقتضی از فرهنگ و اخلاق مراقبت کنند چرا که ممکن است زمانی چشم باز کنند و ببینند که خیلی دیر شده است. حتی می‌توان گفت الان هم دیر شده است.

وی افزود: البته مقوله فرهنگ مقوله‌ای نیست که قدرت سیاسی بتواند کنترلش کند. مساله این است که قدرت سیاسی ما آمادگی مواجهه با چنین شرایطی را ندارد و میان مقولاتی که در اندیشه‌اش است با مقولاتی که در جهان کنونی اتفاق می‌افتد بسیار فاصله و فرق است که این اصلاً تعمدی نیست .

بیژن عبدالکریمی در پایان صحبت‌هایش گفت‌: با وضعیت کنونی هیچ کاری نمی‌شود انجام داد و باید قبول کنیم که حتی در این کشور تک و توک آدم‌هایی که می‌خواهند کاری کنند‌ با سانسور کتاب و اندیشه و... روبه‌رو می‌شوند و طبیعی است در چنین شرایطی نمی‌توانند گره‌ای از گره‌ها را باز کنند. در واقع باید گفت سانسور، فرهنگ را بلعیده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها