کد خبر: 651958
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۹ ۱۵:۴۰:۰۰
| |

نظام پارلمانی بدون حزب نتیجه‌ای بهتر از مجلس کنونی ندارد؛ از کوزه همان ترواد که در اوست

روزنامه هم میهن نوشت: نظام پارلمانی بدون حزب نتیجه‌ای بهتر از مجلس کنونی ندارد که افراد عضو گروه‌های ابن‌الوقت نزدیک انتخابات هستند که هیچ ساختار حزبی ندارند بلکه بیشتر ساختار فرقه‌ای دارند، از این کوزه بیش از آنچه که درون آن است نمی‌تراود.

نظام پارلمانی بدون حزب نتیجه‌ای بهتر از مجلس کنونی ندارد؛ از کوزه همان ترواد که در اوست
کد خبر: 651958
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۹ ۱۵:۴۰:۰۰

روزنامه هم میهن در سرمقاله امروز خود نظام حزبی را لازمه موفقیت نظام پارلمانی دانسته است.

به گزارش هم میهن، بخش‌های مهم این مطلب را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • نظام پارلمانی بدون حزب معنا نمی‌دهد، چون نمایندگان باید در احزاب خود درباره مهمترین مسائل کشور بحث و گفت‌وگو کنند و به نتیجه برسند، سپس دو یا چند اندیشه منسجم حزبی در مجلس به تعامل می‌پردازند، درحالی‌که در نظام پارلمانی ایران، ما با 300 نماینده مواجه‌ایم که هر کدام خود را یک حزب و مغز متفکر می‌دانند. 
  • نظام حزبی لازمه موفقیت نظام پارلمانی است و این فراتر از حتی دموکراسی است. کشورهای کمونیستی هم که حزب به نسبت واحدی دارند، باز هم تصمیمات اصلی در حزب گرفته می‌شود. چون ساختار حزبی مناسب‌تر برای این هدف است. نکته مهمتر اینکه احزاب مسئولیت‌پذیر هستند. از 300 نماینده منفرد و غیرحزبی، چگونه می‌توان مسئولیت‌پذیری خواست؟ همه می‌توانند بگویند که ما با فلان قانون یا مصوبه مخالف بودیم ولی کسی به ما توجهی نکرد، ولی احزاب چون شخصیت حقوقی دارند همواره مجبور به پاسخگویی به نسبت آرایی که داشته‌اند، هستند. یکی از بدترین عوارض پارلمان بدون حزب، فساد است. هم‌اکنون گفته می‌شود که هزینه تبلیغاتی نامزدهای نمایندگی ده‌ها میلیارد تومان است.  
  • طبیعی است فعالیت در قالب حزب و تبلیغات حزبی نیازمند چنین هزینه‌ای نیست، چون مردم در اصل به حزب و افکار و برنامه‌هایش رای می‌دهند ولی رای را به نام نماینده معرفی‌شده حزب می‌نویسند و حزب خودش مسئولیت کنترل و نظارت نمایندگان را به عهده دارد تا خطایی نکنند و همه هزینه‌ها متوجه حزب است ولی نمایندگان غیرحزبی با حامیان خود ساخت و پاخت می‌کنند تا کمک‌های پرداختی آنان را چندبرابر جبران کنند.
  • با این توضیحات چرا در ایران احزاب فراگیر و حرفه‌ای کمتر پا می‌گیرد؟ گرچه این موضوعی مهم است که نیازمند بحث جداگانه است، ولی ساختار سیاسی نیز عملاً احزاب را به این عنوان که شخصیت سیاسی مستقل از افراد دارند و نقش اصلی را در سیاست‌ورزی عهده‌دار هستند به رسمیت نمی‌شناسد. این ساختار ترجیح می‌دهد که با افراد به صفت شخصی خودشان مواجه شود. چون فرد قدرت بسیار کمتری از حزب دارد.
  • علل دیگری نیز در این نقص سیاسی در ایران وجود دارد که در آینده باید به آن پرداخت ولی خلاصه اینکه نظام پارلمانی بدون حزب نتیجه‌ای بهتر از مجلس کنونی ندارد که افراد عضو گروه‌های ابن‌الوقت نزدیک انتخابات هستند که هیچ ساختار حزبی ندارند بلکه بیشتر ساختار فرقه‌ای دارند، از این کوزه بیش از آنچه که درون آن است نمی‌تراود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها