کد خبر: 634369
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۱ ۰۳:۰۰:۰۰
| |

برنامه هفتم توسعه می‌خواهد زنان را خانه‌نشین کند؟

انسیه خزعلی با اشاره به قوانین حمایتی از بانوان و مادران شاغل گفت: ما در قانون هفتم توسعه قانون انعطاف شغلی بانوان را داریم. با همکاری وزارت کار و سازمان اداری استخدامی شرایط ویژه‌ای را برای بانوان به ویژه در سال‌های فرزندآوری آنها بین ۲۰ تا ۴۰ سال داشته باشیم.

برنامه هفتم توسعه می‌خواهد زنان را خانه‌نشین کند؟
کد خبر: 634369
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۱ ۰۳:۰۰:۰۰

 انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور خانواده و زنان در نشست هم‌اندیشی «نقش و مسئولیت بانوان در پیگیری اجرای قانون اساسی» گفت: خداوند می‌فرماید انا خلقناکم من ذکر و انثی شما را از زن و مرد آفریدیم تفاوتی میان انسان‌ها، نژادها و گونه‌های مختلف خلقت نیست و در واقع همه انسان‌ها بر اساس تقوایشان اکرام می‌شوند و نزد خداوند مورد توجه قرار می‌گیرند. یعنی عملکرد و دسترنج شما می‌تواند موجب برخورداری از امتیازات باشد و جنسیت و چگونگی خلقت شما در این مساله لحاظ نمی‌شود. در وجوه مختلف قوانینی که ما داریم، چه در قوانین بالادستی، چه در قوانین توسعه‌ای و چه در قوانین عادی نگاه به این تساوی و عدالت وجود دارد. بعضی به اشتباه تساوی را به معنی یکسان بودن و مشابه بودن تعبیر می‌کنند. در حالی که این معنای تساوی نیست.

به گزارش ایرنا، او افزود: آنطور که در قانون اساسی ذکر شده تساوی تامین حقوق افراد و تساوی حقوق همگان برابر قانون و یا برخورداری همگان از حقوق برابر در راستای عدالت است. در قانون اساسی در بندهای ۹، ۱۴ و اصول ۱۹ و ۲۰ بر رفع تبعیض و تساوی همگان تاکید می‌کند؛ اما بر مبنای عدالت در بند یک اصل ۲۱، دولت را مکلف می‌کند که بسترهای لازم را برای تحقق حقوق زن در همه ابعاد فراهم کند. به این معنی که گرچه این قانون در تمام مسائل، زن و مرد را با حقوق یکسان و برابر می‌بیند؛ اما با توجه به آسیب‌پذیری زن و شرایط ویژه ای که زنان دارند از دولت می‌خواهد که زمینه‌های لازم را برای رشد شخصیت زن و حقوق مادی و معنوی او فراهم کند.

خزعلی عنوان کرد: برای اینکه زن بتواند در پرورش نسل دخالت بیشتری داشته باشد ما وظیفه داریم بعضی از بارها را از روی دوش او برداریم و سبک کنیم.

وی در خصوص حمایت‌های قانونی از زنان، گفت: در قوانین بالادستی و در قوانین توسعه‌ای توجه خوبی به مسائل زنان شده است. در قانون توسعه برنامه ششم در ماده ۱۰۱ تمامی دستگاه‌ها موظف شدند ضمن ساماندهی، تقویت جایگاه سازمانی زنان و خانواده رویکرد عدالت جنسیتی را در سیاست‌ها و روندهای خودشان اعمال کنند. البته شاهد قانون‌های حمایتی دیگری در قوانین عادی کشور هستیم. از جمله قانون کار، قانون نیمه وقت بانوان، قانون دور کاری برای بانوان، قانون تامین اجتماعی برای زنان و کودکان بی سرپرست مصوب سال ۱۳۷۱ است.

معاون رییس جمهور در امور خانواده و زنان اضافه کرد: قانون حمایت از بانوان در دوران شیردهی مصوب سال ۱۳۷۴ است. مساله بازنشستگی زنان و استثناهایی که برای آنها مصوب قرار داده شده است و قوانینی که در شورای انقلاب فرهنگی برای ساعت کار بانوان به ویژه خانم هایی که فرزند زیر ۷ سال دارند، پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به قوانین حمایتی از بانوان و مادران شاغل، تصریح کرد: البته ما در قانون هفتم توسعه قانون انعطاف شغلی بانوان را داریم. با همکاری وزارت کار و سازمان اداری استخدامی شرایط ویژه‌ای را برای بانوان به ویژه در سال‌های فرزندآوری آنها بین ۲۰ تا ۴۰ سال داشته باشیم. از جمله امتیازات ویژه، امکان به کارگیری در کارهای نیمه وقت ضمن استفاده از بیمه است و جامعه هم بتواند از تخصص و مهارت آنها نهایت استفاده را ببرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها