کد خبر: 629304
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۴ ۱۸:۲۵:۱۸
| |

تحلیل حدادعادل از دین در اروپا و بلایی که سکولاریسم بر سر آن آورده است

حداد عادل گفت: در غرب، شما جلوه‌ بارز سکولاریسم را در واتیکان می‌بینید که یک تشریفات مجلل و به ظاهر مقتدر دارد. مثلا اگر همین پاپ بگوید سقط جنین حرام است اما مجلس ایتالیا تصویب کند که مانعی ندارد حرف پاپ ارزشی ندارد و این کاری است که سکولاریسم‌ بر سر دین در اروپا آورده است.

تحلیل حدادعادل از دین در اروپا و بلایی که سکولاریسم بر سر آن آورده است
کد خبر: 629304
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۴ ۱۸:۲۵:۱۸

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: در هفته‌های اخیر که شاهد موج قرآن‌سوزی در اروپا بودیم به این فکر می‌کردم که ای کاش به جای بیانیه و حرکات اجتماعی و واکنش‌های سیاسی، این سوال را از خودمان می‌پرسیدیم و این‌سوال را ایجاد می‌کردیم ‌که چه چیزی در قرآن وجود دارد که دشمن را برانگیخته است.

به گزارش ایسنا، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در بخش دیگر سخنانش گفت: شخصا سکولاریسم را مهم‌ترین چالش نظری و عملی در برابر انقلاب اسلامی می‌دانم. 

بخش‌هایی از صحبت‌های حدادعادل به شرح زیر است:

  • رنسانس که تولد دوباره غرب محسوب می‌شود یک عکس‌العمل و واکنش در مورد قرون‌وسطی و ‌کلیسا بود و در عالم غرب به منزله مقابله با دین تعریف می‌شود، پس سکولاریسم یک نظریه بدیلی در مقابل تلقی از دین در قرون وسطی به شمار می‌رفت.
  • سکولاریسم معتقد است دین ‌یک امر شخصی، قلبی و یک‌ رابطه‌ای است که نشان می‌دهد هر انسان در مقابل هر حقیقت منطقی می‌تواند یک ارتباطی برقرار کند؛ حال این حقیقت می‌تواند و این را در ایمان و اخلاق خلاصه می‌کند، یعنی ریشه دین‌ ایمان قلبی است و آثار آن هم در اخلاق فردی ظاهر می‌شود.
  • سکولارها معتقدند با این توصیف؛ دین‌ می‌تواند وجود داشته باشد اما اگر هرکسی بگوید این دینی که من دارم باید در جامعه و اوضاع اجتماعی حاکم باشد باید جلوی آن را گرفت، در واقع معمای ساده آن‌ این ‌است که اگر دین در حوزه فردی یا ارتباط جمعی برای مناسک دینی باشد مانعی ندارد.
  •  در غرب، شما جلوه‌ بارز سکولاریسم را در واتیکان می‌بینید که یک تشریفات مجلل و به ظاهر مقتدر دارد. مثلا اگر همین پاپ اگر بگوید سقط جنین حرام است اما مجلس ایتالیا تصویب کند که مانعی ندارد حرف پاپ ارزشی ندارد و این کاری است که سکولاریسم‌ بر سر دین در اروپا ایجاد کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها