میان ایران و ترکیه یک رقابت برای ام‌القرایی منطقه در جریان است

به عقیده یکی از تحلیلگران سیاسی، به طور کلی سیاست خارجی دولت جدید اردوغان تغییر می‌کند، اما کماکان رقابت‌های منطقه‌ای این کشور با ایران باقی خواهد ماند و حتی شاید شدت بیشتری هم بگیرد.

میان ایران و ترکیه یک رقابت برای ام‌القرایی منطقه در جریان است
کد خبر: 616079
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۳ ۲۱:۰۰:۱۹

یک تحلیلگر مسائل اوراسیا با بیان اینکه سیاست خارجی ترکیه متحول خواهد شد، گفت: به طور کلی سیاست خارجی دولت جدید اردوغان تغییر می‌کند، اما کماکان رقابت‌های منطقه‌ای این کشور با ایران باقی خواهد ماند و حتی شاید شدت بیشتری هم بگیرد.

 

به گزارش انتخاب، مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی مهدی خورسند را می‌خوانید:

  • در این انتخابات دو گفتمان اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو بود که به رقابت برخاستند، نه احزاب. مردم ترکیه بعد از گذشت دو دهه و چهار دوره ریاست جمهوری متقاضی یک گفتمان جدید بودند، در این دوره انتخاباتی هم شاهد فضاسازی جدیدی بودیم و نهایتا گفتمان اردوغان در قالب حزب عدالت و توسعه بر رقیبش پیروز شد. 
  • اردوغان بعد از ۲۰ سال تجربه متوجه شده که غربی‌ها از این کشور فاصله گرفته‌اند. او از پیوستن به اتحادیه اروپا ناامید است و رویکرد شرق‌گرایی این کشور برای پیوستن به نهاد‌هایی مانند سازمان همکاری‌های شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تقویت شده و ترکیه جدید بیشتر با تفکرات شرق‌گرایی شناخته خواهد شد. 
  •  راهبرد اردوغان به خصوص درمورد سوریه و منطقه قفقاز جنوبی تغییری نخواهد داشت و همچنان این کشور برای کسب منافع بیشتر، رقیب منطقه‌ای جمهوری اسلامی خواهد ماند. 
  • در این رقابت منطقه‌ای تلاش ترکیه کاهش سهم مبادلات منطقه‌ای ایران است، اما این تلاش‌ها منجر به از دست رفتن بسیاری از ظرفیت‌ها و ایجاد تنش‌های مستقیم و غیر مستقیم میان ما و ترکیه شده است. جنگ قره‌باغ ۲۰۲۰ یا تحریک آذربایجان علیه مواضع ایران بیانگر یک رقابت منطقه‌ای میان ما و ترکیه برای منافع و ام‌القرایی منطقه است. 
  • در دولت جدید اردوغان این رقابت‌ها ادامه‌دار است و حتی شاید شدت بیشتری بگیرد، درست است که کشور‌های منطقه به سمت تنش‌زدایی پیش رفته‌اند، اما در مقایسه با رقبای منطقه‌ای خود باید به میزان انطباق تعارض منافع دقت کرد.
  • داستان ایران-عربستان با ایران-ترکیه متفاوت است. عمق استراتژیک ما با عربستان نقطه مشترکی ندارد، اما عمق استراتژیک ما با ترکیه همگراست و این تعارض منافع باعث به وجود آمدن چالش در رقابت‌های تهران و آنکارا می‌شود. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها