کد خبر: 597124
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس:

دنبال اینکه آقای گروسی بیاید یا نیاید نباشیم؛ او هم آدم غرب است

یک عضو کمیسیون انرژی گفت: باید دیدگاه خود را عوض کنیم و دنبال اینکه آقای گروسی بیاید یا نیاید نباشیم، مدیرکل آژانس فقط می‌تواند یک پیام‌هایی را بیاورد و ببرد، او هم نماینده غربی‌هاست در این قضیه.

دنبال اینکه آقای گروسی بیاید یا نیاید نباشیم؛ او هم آدم غرب است
کد خبر: 597124
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۱۱:۰۰:۰۰

فریدون عباسی نماینده کازرون و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به سوالی دباره «طرح چندباره بحث سفر گروسی به ایران که پیش‌تر از سوی خود او مطرح شده و اینکه نگاه ما نسبت به همکاری با آژانس چیست و چگونه باید باشد؟»، گفت: مناسبات جهانی‌ای که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته بود به هم خورده است،‌ سال‌هاست که غربی‌ها تصمیم می‌گیرند به سردستگی آمریکا و وقتی هم بین‌شان یک اجماعی وجود ندارد، آمریکا و انگلیس با هم اقدام می‌کنند و آن مقاصدی که دارند را تلاش می‌کنند پیش ببرند، جنگ افغانستان و حمله به عراق جزو چنین اقداماتی بود.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی عباسی را در ادامه می خوانید:

  • اکنون که مناسبات جهانی به هم خورده، مناسبات جدید دارد شکل می‌گیرد برای مثال فشارهایی که به چین وارد می‌شود، اقداماتی که چین به عنوان یک قدرت اقتصادی در واکنش به آن انجام می‌دهد، حمله روسیه به اوکراین و قبل از آن ضمیمه کردن کریمه به خاک خودش این‌ها همه مقدماتی بود که می‌توانست به ما هشدار دهد که در بحث موضوع هسته‌ای عجله نکنیم. یعنی سعی کنیم درک کنیم چه تحولاتی در دنیا در حال انجام است و با درک این تحولات به سمت مذاکره برویم و نمی‌بایست ما به برجام آنطور تن می‌دادیم.
  • ما برجام را پذیرفتیم و یک کاری بود که بالاخره تصمیم گرفته شد، مخالفت‌ها هم به موقع انجام شد؛ اما در ادامه دیدیم که از میان اعضای برجام یک طرف یعنی طرف غربی به تعهدات خود عمل نکرد و بعد هم آن عامل اصلی که آمریکا بود یک طرفه خارج شد.
  • باید دیدگاه خود را عوض کنیم و دنبال اینکه آقای گروسی بیاید یا نیاید نباشیم، مدیرکل آژانس فقط می‌تواند یک پیام‌هایی را بیاورد و ببرد، او هم نماینده غربی‌هاست در این قضیه.
  • پس ما باید چه کار کنیم؟ ما باید راهبرد خود را در این زمینه مشخص کنیم که ما یک نقش آفرینی اساسی در مناسبات جهانی هستیم، قدر منزلت خود را بدانیم و از موضع اقتدار مذاکره کنیم. یعنی باب مذاکره را نمی‌بندیم، مذاکره می‌کنیم چون می‌خواهیم مساله‌مان را با دنیا از موضع قدرت حل کنیم.
  • قدرت ما هم در علم و فناوری است و آن‌ها نیاز دارند که بیایند با ما حرف بزنند و تهدید کنند. ببینید در این حرف می‌خواهند تهدید کنند که مثلا همه گزینه‌ها روی میز است، سال‌هاست همه گزینه‌ها روی میز بوده است.
  • اگر هم آقای گروسی می‌خواهد بیاید اینجا باید قبلش اعلام کند که می‌خواهد بیاید چه بگوید و راجع به چه چیزی می خواهد صحبت کند و بعد هم تضمین بدهد که نتایجی که اینجا گرفته می.شود را درست ارائه کند.
  • ما جز با اقتدار و با خنثی کردن تحریم‌ها به نتیجه نمی‌رسیم، یعنی الان سال‌هاست که مسیرهای تنش‌زدایی و راه‌های پیشنهادی افرادی که دنبال تنش‌زدایی هستند را رفتیم و نتیجه نگرفتیم. علت هم این است که در جهان معادله قدرت حاکم است، اگر شما قدرت نظامی و پشتوانه مردمی داشتید و اقتصاد هم به راه بود، آن وقت می‌توانید در دنیا عرض اندام کنید.
  • فرمان عفوی که رهبری به متهمان و مجرمین دادند یعنی راه باز است، به نظر من فرصت خوبی است برای اینکه ما باهم بنشینیم، مشکلات مان را خودمان حل کنیم. یعنی ارزش استقلال و آزادی را که انقلاب اسلامی به ما داده بدانیم، این دو محور ارزشی را حفظ کنیم و مرکز تصمیم گیری را در داخل کشور حفظ کنیم یعنی استقلال داشته باشیم و آزادی از چنگال استکبار را برای خود ملاک قرار دهیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها