کد خبر: 593027
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۱۱:۳۳:۵۰
| |

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اعتماد:

ایران از هیچ‌یک از طرف‌های جنگ اوکراین علیه دیگری حمایت نمی‌کند + ویدئو

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران تأکید دارد هیچ پهپاد یا هیچ ملزومات نظامی را برای استفاده از یک طرف جنگ در اختیار طرف‌های جنگ قرار نداده است.

ایران از هیچ‌یک از طرف‌های جنگ اوکراین علیه دیگری حمایت نمی‌کند + ویدئو
کد خبر: 593027
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۱۱:۳۳:۵۰

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به  سوال خبرنگار اعتماد مبنی بر اینکه اخیرا مشاور امنیت ملی ایالات متحده با طرح ادعایی خطرناک ادعا کرد که ممکن است ایران در این مسیر با اتهام جنایت جنگی روبه رو‌شود و شما به عنوان دیپلمات متوجه تبعات خطرناک حقوقی چنین ادعایی علیه تهران هستید و این مساله افکار عمومی ما را هم نگران کرده‌است. پاسخ تهران به چنین ادعاهایی چیست؟  گفت: اینکه مایل باشند با بهانه‌های واهی، ایران را در مبحث جنگ اوکراین مسئول قلمداد کنند یا مسئولیت‌هایی را متوجه ایران کنند، این اتهامات استمرار رفتارهای سیاسی غلط آن‌ها برای بهره‌برداری‌های ثانویه است.

به گزارش اعتمادآنلاین، وی در ادامه افزود: ایران بر روندهای سیاسی برای پایان دادن به جنگی که تاکنون خسارت‌های متعددی را در حوزه انسانی وارد کرده تأکید دارد. اتهام زنندگان به ایران، صادرکنندگان بزرگ اسلحه به یکی از طرف‌های جنگ هستند. حتی اتحادیه اروپا تبدیل به واردکننده تسلیحات از امریکا شده تا به اوکراین صادر کند. چنین دولت‌هایی حق ندارند، ایران را در ارتباط با جنگ اوکراین مسئول قلمداد کنند.

کنعانی اضافه کرد: گفت‌وگوهای دو هیأت ایرانی و اوکراینی در ارتباط با ادعاهای مطرح شده و اثبات نشده علیه جمهوری‌ اسلامی ایران در موضوع پهپادها با کمک یکی از دولت‌های دوست در یک دوره برگزار شد. در ترکیب هیأت، کارشناسان فنی و متخصصان حضور داشتند. شواهد و ادعاهای مطرح شده مورد بررسی قرار گرفته و هیأت جمهوری اسلامی ایران توضیحات لازم را در ارتباط با نکات مطرح شده از طرف اوکراینی ارائه داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: هیچگونه شواهد و مدارک اثبات کننده ادعای طرف اوکراینی و طرف‌های دیگری که اتهام‌هایی را متوجه ایران می‌کنند، از سوی آن‌ها ارائه نشده است. قرار شد هیأت‌ها به کشورها بازگردند و در صورت لزوم گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.

کنعانی خاطرنشان کرد: ایران برای انجام گفت‌وگوهای تکمیلی و بعدی منعی ندارد و در این زمینه محدودیتی احساس نمی‌کنیم. مواضع رسمی یران در موضوع اوکراین و در خصوص پهپادهای صادراتی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بارها مطرح شده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران تأکید دارد هیچ پهپاد یا هیچ ملزومات نظامی را برای استفاده از یک طرف جنگ در اختیار طرف‌های جنگ قرار نداده است.در گفت‌وگوی اخیر آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل، وزیر خارجه ایران تأکید کرد آماده است در صورت آمادگی اوکراین، گفت‌وگوهای تخصصی و فنی  بار دیگر در این ارتباط انجام شود.

چنانچه طرف مقابل ادله و شواهدی دارد، ایران بررسی خواهد کرد و پاسخ خواهد داد. گفت‌وگوهای دو هیأت ایرانی و اوکراینی در موضوع پهپادها با کمک یکی از دولت‌های دوست در یک دوره برگزار شد ایران برای انجام گفت‌وگوهای تکمیلی و بعدی منعی ندارد و در این زمینه محدودیتی احساس نمی‌کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها