ادعای ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ادعای ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکرار کرده و گفت که این اقدام ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است
کد خبر: 588092
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۹ ۰۸:۱۷:۰۲

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، ادعای به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین را تکرار کرده و گفت: واضح است که این پهپادها برای برجای گذاشتن تاثیری مرگ‌بار و مهلک‌ به کار می‌روند. حتی اگر در وهله اول و طی حمله مهلک نباشند، قصدشان به بار آوردن رنج و سختی و در نهایت مرگ برای مردم اوکراین از طریق محروم کردنشان از گرما، آب و برق در طی زمستان است.

به گزارش ایسنا، پرایس در پاسخ به این که چه واکنشی به گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت دارد که در آن به طور قطعی گفته نشده است، ارائه این پهپادها به روسیه توسط ایران، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، گفت: این گزارش پیش‌ از این نشست خبری هنوز منتشر نشده بود. ممکن است در طی این نشست منتشر شده باشد. من مطلعم‌ که شورای امنیت امروز ساعت ۳[به وقت محلی] جلسه‌ای برگزار خواهد کرد. من هنوز این گزارش‌ را ندیده‌ام. بنابراین، قضاوت درباره آن را به وقتی موکول‌ می‌کنم که فرصتی برای مطالعه آن باشد.

به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، پرایس در ادامه این نشست مدعی شد: اما همان طور که پیش‌تر گفته‌ایم، تهیه این پهپادها از ایران توسط روسیه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و به ویژه محدودیت‌هایی است که این قطعنامه بر انتقال فناورهای‌ موشکی به ایران یا از ایران اعمال می‌کند. این قطعنامه در ژوئیه ۲۰۱۵ تصویب شد و محدودیت‌های مهم چند ساله‌ای برای ایران ایجاد کرد. تمامی اعضای شورای امنیت، از جمله روسیه به عنوام عضوی دائمی به آن رای دادند. خود روسیه در مذاکرات بر سر مقررات و مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ دخیل بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: ایران در عین حال، با نقض این قطعنامه این پهپادها را به روسیه داد که مسکو الان از آن‌ها جهت به بار آوردن ویرانی برای غیرنظامیان اوکراینی استفاده می‌کند. ما اطلاعاتی را در این زمینه هم به شکل علنی و هم از طریق سازمان ملل ارائه کرده‌ایم. روسیه به سهم خود در حال نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. شکی نیست که این انتقال[پهپادها] بدون تایید کامل و موردی شورای امنیت انجام شده است و بنابراین، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

او بیان کرد: ما با شرکایمان این تخطی‌ها را از طریق روندهای موجود در شورای‌ امنیت به آن اطلاع دادیم و دبیرکل  سازمان ملل ذیل این قطعنامه اختیار آن را دارد که دستور تحقیقات درباره اتهاماتی مبنی بر نقض آن را صادر کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها