کد خبر: 590612
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ۱۲:۴۵:۰۲
| |

وزیر امور خارجه اسبق:

رهبری گفتند برای رابطه با افغانستان، عراق و یک منطقه دیگر با سردار سلیمانی هماهنگ باشید

منوچهر متکی گفت: برای دور سوم مذاکرات من به سردار سلیمانی گفتم اجازه بدهید این دوره از مذاکرات را کسی از وزارت خارجه هدایت کند.

رهبری گفتند برای رابطه با افغانستان، عراق و یک منطقه دیگر با سردار سلیمانی هماهنگ باشید
کد خبر: 590612
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ۱۲:۴۵:۰۲

منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق ایران با اشاره به دوره وزارتش گفت: یک روز مقام معظم رهبری به بنده فرمودند که آقای متکی شما مسئول روابط با همه کشورهای دنیا هستید، اما رابطه با افغانستان، عراق و یک منطقه دیگر را با سردار سلیمانی هماهنگ باشید، ما از فردای آن روز اولین قرار و جلسه را با این هدف برگزار کردیم. از آن به بعد هم هر هفته یک روز صبح در کنار هم و برای همین هماهنگی‌ها جلسه می‌گذاشتیم.

به گزارش مهر، وی افزود: نکته جالب این بود که سردار سلیمانی در مواردی بسیار راحت حرفی که شما می‌زدید را می‌پذیرفت اما من آمادگی داشتم آنچه نظر نهایی او است بر اساس توصیه مقام معظم رهبری عمل کنم.

این دیپلمات پیشین، اظهار داشت: در سال ۸۶ وقتی دور دوم مذاکرات ما با آمریکایی‌ها در خصوص عراق تمام شد در واقع دو دور مذاکره انجام داده بودیم که آقای کاظمی قمی رئیس هیأت ایرانی مذاکره کننده در عراق بود. اما برای دور سوم مذاکرات من به سردار سلیمانی گفتم اجازه بدهید این دوره از مذاکرات را کسی از وزارت خارجه هدایت کند. سردار سلیمانی پرسید چه کسی را برای این مسئولیت در نظر گرفته‌اید؟ وقتی متوجه شد بنده آقای امیر عبداللهیان که آن زمان مدیرکل کشورهای عربی و همسایگان ایران را بر عهده داشت برای این مسئولیت انتخاب کرده‌ام سردار پذیرفت و او برای مذاکرات به بغداد رفت.

متکی افزود: قبل از شروع مذاکرات با آمریکایی‌ها در خصوص عراق، مذاکرات را با سردار سلیمانی و در دبیرخانه شورای امنیت شبیه‌سازی می‌کردیم. یک طرف به نام آمریکا و یک طرف به نام ایران؛ مسائل را مطرح می‌کردیم و برای صحبت‌های احتمالی آمریکایی‌ها با پیش‌بینی لازم پاسخ‌های لازم را در نظر می‌گرفتیم که ممکن است آنها چه بگویند و ما پاسخ آنها را چه بدهیم.

وی ادامه داد: دور سوم مذاکرات اتفاقاً به نتیجه و هدف رسید، مهمترین هدف ما در مذاکرات این بود که آمریکایی‌ها را متقاعد کنیم با این وضعیتی که در عراق حضور دارند نمی‌توانند ادامه دهند، اینکه سرباز آمریکایی با لباس نظامی و مسلسل بر دوش در خیابان‌های عراق گشت می‌زند و حضور دارد، عراقی‌ها را هیچگاه جذب آنها نخواهد کرد و آنها آمریکا را به عنوان یک دشمن و متجاوز می‌بینند. اتفاقاً آمریکا این پیام ما را در مذاکرات گرفت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها