کد خبر: 583916
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ۱۵:۱۹:۳۱
| |

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

متن آقای بورل آخرین متن ماست/ در سه موضوع اختلاف نظر وجود دارد

متن باید نیرومندتر شود

وزیر امور خارجه در پاسخ به «اعتماد» اظهار کرد: «متنی که الان روی میز قرار دارد، آخرین متن ماست و نتیجه گفت‌وگوهای چند ماهه در وین و همچنین ایده‌های مختلفی است که در ماه‌های گذشته مطرح شده است».

متن آقای بورل آخرین متن ماست/ در سه موضوع اختلاف نظر وجود دارد
کد خبر: 583916
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ۱۵:۱۹:۳۱

«اعتماد» روز چهارشنبه 2 آذر در نشست خبری حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پرسید: «شما در میان سخنان خود اشاره کردید که تبادل پیام به شکل غیرمستقیم میان ایران و امریکا با وساطت اتحادیه اروپا ادامه دارد. همزمان وزیرخارجه انگلیس روز گذشته در اظهاراتی جدید ادعا کرد که طرح ماه مارس( اسفند ۱۴۰۰) بر روی میز است و از ایران می‌خواهیم که آن را بپذیرد. این در حالی است که جوزپ بورل در تابستان ۱۴۰۱ متن دیگری را بر روی میز گذاشته بود. الان کدام متن بر  روی میز است؟».

وزیر امور خارجه در پاسخ به «اعتماد» اظهار کرد:

*متنی که الان روی میز قرار دارد، آخرین متن ماست و نتیجه گفت‌وگوهای چند ماهه در وین و همچنین ایده‌های مختلفی است که در ماه‌های گذشته مطرح شده است.

*ما به طور مشخص در سه موضوع با طرف امریکایی تفاوت دیدگاه و اختلاف نظر داریم. سه کشور اروپایی‌ هم در این موضوعات با طرف امریکایی همکاری می‌کنند اما آقای جوزپ بورل و آقای مورا تلاش دارند که به راه‌حلی در این موضوعات دست پیدا کنیم.

*یکی از این موضوعات حل مسائل باقی مانده آژانس است

*موضوع دیگر به تضمین اقتصادی بازمی‌گردد. ما سعی کردیم این موضوع را فرمول بندی بکنیم. اینکه مدت اجرای قرارداد کمپانی های خارجی در ایران باید به نحوی باشد که سرمایه‌گذار خارجی برای انتقال سرمایه به ایران بتواند اعتماد کند.

*اینکه گفته شود تا پایان دولت آقای بایدن توافق پابرجاست و پس از آن را نمی‌دانیم درست نیست. ما با یک قبیله در امریکا طرف نیستیم. با یک حکومت طرفیم. قرار نیست آمد و رفت دولتها قراردادهای بین‌المللی را متزلزل کند.

*در این موضوعات بر اساس آخرین متنی که نشأت گرفته از دیدگاه‌های کارشناسی و دیدگاه‌های دو طرف بود، متنی با این ویژگیها که دیدگاه ها تجمیع شده یعنی متن آقای بورل روی میز است اما در سه موضوع مشخص همچنان اختلاف وجود دارد.

*سومین مورد این است که در راستای تضمین اقتصادی، این بازی که طرف‌های غربی به راه انداختند و تسری تحریم به طرف‌های ثالث را عاملی برای تداوم تحریم قرار دادند، باید رفع شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها