امیر علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش:

برد انهدام سامانه باور ۳۷۳ به بیش از ۳۰۰ کیلومتر ارتقاء پیدا کرد

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ضمن اعلام ارتقای برد انهدام سامانه باور ۳۷۳ گفت: برد انهدام این سامانه به بیش از ۳۰۰ کیلومتر ارتقاء پیدا کرد.

برد انهدام سامانه باور ۳۷۳ به بیش از ۳۰۰ کیلومتر ارتقاء پیدا کرد
کد خبر: 582226
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۲ ۱۳:۵۰:۵۳

امیر علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در آیین شکرگزاری ارتقای سامانه بومی پدافند هوایی باور ۳۷۳ که با حضور فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح در دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) برگزار شد، گفت: قرارداد خرید سامانه اس۳۰۰ در سال ۲۰۰۴ منعقد شد و طبق آن، مقرر شد که این سامانه در سال ۲۰۰۹ به جمهوری اسلامی ایران تحویل شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ارتش، وی افزود: مهرماه سال ۱۳۸۷ تیم عملیاتی ایران که متخصصانی از وزارت دفاع و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء برای آموزش نحوه کار با سامانهS-۳۰۰ به مدت ۶ ماه به روسیه اعزام شدند. اما به علت شیطنت های رژیم تروریستی آمریکا و برخی ابرقدرت ها و فشارهای رژیم منحوس صهیونیستی این سامانه به ما واگذار نشد، حتی به مرحله‌ای رسید که گفته شد قرارداد آن هم باید ملغی شود. البته با پیگیری‌های بین‌المللی در آن زمان، این سامانه پس از۱۰ سال به ما واگذار شد.

امیر صباحی‌فرد با بیان اینکه در طول ایام طولانی که ما مطئمن نبودیم که سامانه اس۳۰۰ را به ما می‌دهند یا خیر، تصریح کرد: ما در این زمان دست به کار شدیم و از طریق یک کار علمی و تحقیقاتی سنگین ابتدا با مشارکت خود نیروی پدافند هوایی ارتش، دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و وزارت دفاع این کار آغاز شد. این پروژه در ابتدا با نام باور ۱ آغاز شد و کار تا سال ۱۳۹۲ ادامه پیدا کرد و در این سال پروژه باور به وزارت دفاع واگذار شد.

وی ادامه داد: پس از واگذاری پروژه باور به وزارت دفاع، جلسات متعدد و کارهای سنگین علمی مشترک بین نیروی پدافند هوایی ارتش و وزارت دفاع آغاز شد. فعالیت‌های تحقیقاتی این پروژه تا سال ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد و بالاخره در ۱۸ بهمن ماه همان سال، نخستین تست هدف زنی در سمنان در برد ۱۲۰ کیلومتر انجام شد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به مراحل ارتقای ساخت سامانه باور ۳۷۳ تصریح کرد: در ۱۲تیر سال ۱۳۹۹ یعنی حدودا یک سال و نیم بعد از شلیک موفق در فاصله ۱۵۰ کیلومتری انجام شد. در رزمایشی که در همان سال برگزار شد، شلیک موفق طی یک سناریوی سخت عملیاتی در فاصله ۱۵۲ کیلومتر انهدام صورت گرفت. آیا این فاصله کفایت پدافند هوایی را می کند؟ خیر.

وی افزود: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد و من چندین بار با امیر حاتمی وزیر محترم وقت دفاع در این باره گفت‌وگو کردم. امیر حاتمی از این کار بسیار استقبال کرد و همواره به من می‌گفت که ادامه بدهید و موفق خواهید شد. طی ۱۶ ماه کار سنگین علمی مقرر کردیم که مطالبه نظام و نیرو این است که بتوانیم این برد را به بالای ۳۰۰ کیلومتر ارتقاء بدهیم.

امیر صباحی‌فرد با بیان اینکه کشورهای سازنده چنین سامانه‌هایی برخی اوقات تا ۲۰ سال زمان نیاز دارند تا یک سامانه را تولید کنند، آن هم نه در برد ۳۰۰ کیلومتر، خاطرنشان کرد: پروژه باور ۳۷۳ از سال ۹۲ آغاز شده است. کارهای اصلی از ۱۳۹۷ شروع شده و طی ۱۶ ماه از آخرین شلیک در رزمایش تا چند روز قبل که شلیک موفق ۳۰۴ کیلومتری داشته است، بیش از ۱۶ ماه طول نکشیده است. این جزو افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ثمره کار مشترک جهادی مابین وزارت دفاع و نیروی پدافند هوایی ارتش است.

وی ادامه داد: ما ابتدا وقتی که به این جمع بندی رسیدیم که می توانیم شلیک بالای ۳۰۰ کیلومتر را انجام بدهیم، وارد سایر بحث ها شدیم. نظیر اینکه سامانه در کجا مستقر شده، از کجا شلیک کند و یگان پهپادی تاکتیکی در کدام نقطه مستقر شود. پس از بررسی نقاط مختلف به این جمع بندی رسیدیم که سمنان، بهترین محل برای استقرار سامانه باور ۳۷۳ و شهرستان فردوس در خراسان جنوبی نیز بهترین محل برای استقرار یگان پهپادی است. فاصله بین این دونقطه حدود ۴۵۰ کیلومتر است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به نحوه استقرار دو سامانه باور ۳۷۳ و یگان پهپادی در جریان تست ارتقای برد سامانه باور ۳۷۳ بیان کرد: ما برای شلیک باید به طور کامل از زمین اطمینان حاصل می‌کردیم تا اگر یک خطای محاسباتی رخ داد، موشک در کدام نقطه فرود خواهد آمد. نیروهای پدافند هوایی ارتش همه این مسیر را به صورت زمینی طی کردند تا به اطمینان قبلی رسیدند که آنچه سر راه قرار دارد توسط عزیزان فراجا در روز غرق برداشته شود.

وی افزود: در این میان، بایستی یک کار سنگین توسط معاونت عملیات ارتش انجام میشد که فضای آسمان ایران اسلامی را باید موضوع  NOTHAMرا حل کنیم و برای این کار از ۷ یا ۸ روز قبل مشغول هماهنگی شدند تا توانستند هماهنگی های بین‌المللی آن را هم انجام بدهند.

امیر صباحی‌فرد با بیان اینکه کار بزرگی که در پهپاد شکل گرفت این بود که شلیک‌های قبلی ما در برد ۱۵۰ کیلومتر روی پهپاد کرار انجام شد که بیشینه ارتفاع آن ۳۲ هزار پا بود، تصریح کرد: ما باید در این شلیک به بیش از ارتفاع ۴۳ هزار پا می رسیدیم. در این راستا، موتور طلوع ۵ را از وزارت دفاع دریافت کرده و بر روی پهپاد کرار نصب کردیم. البته آزمایش هایی انجام دادیم و مطمئن شدیم که پهپاد کرار می تواند به ارتفاع ۴۳ هزار پا برسد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به مراحل تست جدید سامانه باور ۳۷۳ برای ارتقای برد این سامانه تصریح کرد: نقطه کشف اولیه در ۴۳۳ کیلومتر و ۴۳ هزار پا و سرعت پهپاد ۷۳۶ کیلومتر بود. برای اینکه پهپاد بتواند اوج گرفته و به ارتفاع ۴۳ هزار پا برسد، مجبور شدیم پس از پرواز حرکت اوربیت یا چرخش را انجام داده و بتواند پس از اوج به ارتفاع ۴۳ هزار پا دست پیدا کند تا در خط اصلی قرار بگیرد. این اتفاق رخ داد و در ۴۳ هزار پا وارد مدار اولیه شد.

وی ادامه داد: لاک(قفل) اولیه در فاصله ۴۰۲ کیلومتری بر روی پهپاد کرار با موتور طلوع ۵ با سقف پرواز ۴۳ هزار پا و سرعت ۷۳۰ کیلومتری انجام شد. لاک(قفل) پایدار در فاصله ۳۷۶ کیلومتری و سقف پرواز ۴۳ هزار پا انجام شد. پس از این، شلیک موشک در فاصله ۳۵۲ کیلومتری رخ داد و نهایتاً پهپاد هدف در فاصله ۳۰۴ کیلومتری منهدم شد.

امیر صباحی‌فرد گفت: خداوند سبحان را بابت این موفقیت شاکر و سپاسگزار هستیم. ما این کار مهم را با نام مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) شروع کردیم و موفقیت این پروژه را مدیون عنایت خداوند متعال و یاری حضرت فاطمه زهرا(س) هستیم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در ادامه با اشاره به دلایل ارتقای سامانه باور ۳۷۳ تصریح کرد: یکی از دلایل این کار اجرای توسط وزارت دفاع و نیروی پدافند هوایی ارتش، اجرای فرامین فرمانده معظم کل قوا در عدم توقف و حرکت رو به جلو بود.

وی افزود: اجرای فرامین گهربار فرمانده معظم کل قوا(مدظله‌العالی) در دفاع هوایی کشور از مرزهای نزدیک به مرزهای دور، ایجاد دست برتر در مقابله با هرگونه تهدید هوایی و برد بلند، تفهیم واقعی و عینی قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به قدرت تهاجمی در تراز اول جهانی، فتح قله‌های فناوری در حوزه‌های مختلف پدافند هوایی با اقدام عملی و جهادی در حوزه پیچیده‌ترین مولفه‌های فناورانه یعنی سامانه‌های کشف و درگیری در بردهای بسیار دور، مقابله با مهمات دورایستا و درگیری با پرنده‌های محمول آن حسب فرامین ابلاغی از سوی ستادهای بالادستی و سایر موارد جزو مهم‌ترین دلایل ارتقای سامانه باور ۳۷۳ است.

امیر صباحی‌فرد در پایان از تلاش‌های متخصصان وزارت دفاع و نیروی پدافند هوایی ارتش برای ارتقای برد سامانه باور ۳۷۳ تقدیر و تشکر کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها