کد خبر: 577283
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ۱۰:۳۷:۵۹
| |

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه:

گزارش محدودیت سفر شهروندان ایرانی از سوی کشورهای اروپایی را دریافت نکرده‌ام

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه من تاکنون گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ام، ادامه داد : ایجاد محدودیت برای سفر شهروندان ایرانی از سوی کشورهای اروپایی مغایر با آن چیزی است که آنها اعلام می‌کنند.

گزارش محدودیت سفر شهروندان ایرانی از سوی کشورهای اروپایی را دریافت نکرده‌ام
کد خبر: 577283
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ۱۰:۳۷:۵۹

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود ادامه داد: مذاکرات باید تامین کننده منافع ایران باشد و توافق حاصله باید پایدار باشد.

به گزارش ایسنا، وی همچنین با محکوم کردن دخالت برخی از کشورهای غربی در امور داخلی ایران گفت : مسائل داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و ما اجازه نمی‌دهیم که کشوری در امور داخلی ایران مداخله کند.

کنعانی در پاسخ به خبر منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از آژانس‌های مسافرتی اعلام کرده‌اند که سفارت خانه‌های برخی از کشورهای اروپایی صدور ویزای شینگن برای سفر شهروندان ایرانی به اروپا را متوقف کرده‌اند، گفت: اگر چنین خبری صحت داشته باشد، این اقدام محدود کننده قابل قبول نیست .

وی با بیان اینکه من تاکنون گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ام، ادامه داد : ایجاد محدودیت برای سفر شهروندان ایرانی از سوی کشورهای اروپایی مغایر با آن چیزی است که آنها اعلام می‌کنند ، آنها از یک سو بر موضوع رعایت حقوق شهروندان ایرانی تاکید می‌کنند و از سوی دیگر محدودیت‌هایی را برای سفر شهروندان ایرانی ایجاد می‌کنند ، این رویکرد متعارض است و امیدوارم این خبر درست نباشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حکم دادگاهی در بلژیک مبنی بر لغو ممنوعیت انتقال اسدالله اسدی به داخل کشور و استرداد وی به ایران گفت: پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت این دیپلمات ایرانی ادامه دارد ، همه تلاش‌هایی که در حوزه حقوقی، سیاسی و کنسولی نیاز بود که انجام شود ما انجام داده ایم و با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که شاهد آزادی ایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم و این موضوع هرچه زودتر محقق شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره حمله عصر دیروز به سفارت ایران در لندن و پایین کشیدن پرچم جمهوری اسلامی ایران گفت: اقداماتی همانند آنچه در لندن اتفاق افتاد به لحاظ ارزش اقدام بی ارزشی است اینکه تعدادی به یک نمایندگی دیپلماتیک حمله کرده و پرچم کشور را پایین بکشند فی نفسه بی ارزش است ، اما موضوع حائز اهمیت در این زمینه ، مسئولیت دولت پذیرنده است که طبق قوانین بین المللی باید امنیت مکان‌های دیپلماتیک را تامین کند.

وی افزود: دولت‌ها موظف هستند به مقررات بین‌المللی و مشخصا کنوانسیون وین در حفاظت از امنیت اماکن دیپلماتیک عمل کنند . دولت انگلیس از جمله کشورهایی است که در این زمینه مدعی است و جای تاسف دارد در چنین کشوری تاکنون چندین بار نمایندگی ایران در مقاطع محتلف مورد تعرض قرار گرفته است.

کنعانی ادامه داد : جای تاسف است که در کشورهای مدعی در این زمینه ، آنها به وظایف خود در تامین امنیت یک مکان دیپلماتیک عمل نمی کنند . ما به وظیفه قانونی دولت انگلیس در این زمینه تأکید می‌کنیم وهمان طور که می دانید در ایام اخیر سفیر انگلیس در ایران چندین بار به وزارت امور خارجه احضارش ده است و مسئولیت دولت انگلیس در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک مورد تأکید قرار گرفته است .

کنعانی گفت: انتظار داریم که دولت انگلیس به وظایف خود در این زمینه عمل کند و اگر انگلیس نمی‌تواند امنیت را تامین کند به ایران اعلام کند.

وی ادامه داد: اگر مقابله با خشونت برای دولت انگلیس یک اصل است به این موضوع در کشور خود عمل کنند و با خشونت طلبان برخورد کنند .

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که گفته است بغداد در حال تدارک میزبانی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان است ، خاطرنشان کرد: از تلاش‌های صمیمانه و توام با حسن نیت دولت عراق استقبال و تشکر می‌کنیم و امیدواریم اتفاقات مثبت رخ دهد .

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران تاکید کرده که به هیچ طرفی در جنگ اوکراین به هیچ یک از طرف‌ها از نظر نظامی کمکی انجام نداده ولی از آن طرف برخی از مقامات اوکراین در این زمینه ادعاهایی را مطرح کردند و برخی از رسانه‌های روسی نیز به انتشار گزارش‌هایی در این زمینه پرداخته‌اند، گفت: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم موضع ایران در این زمینه روشن است. ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و مناسبات‌مان با دو طرف درگیر در این جنگ در چارچوب مصالح و منافع مشترک بوده است و در همین چارچوب ادامه پیدا کرده است. همکاری‌های ما مبنای قانونی و رسمی دارد و ما اتهامات مطرح شده را نپذیرفته‌ایم و نخواهیم پذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعضا اخباری در فضای مجازی منتشر شده که اوکراین اقدام به اخراج برخی از دانشجویان ایرانی کرده است تصریح کرد: گزارش تایید شده‌ای از چنین اقدامی از سوی دولت اوکراین ندارم. همانطور که می‌دانید بخش قابل توجهی از دانشجویان ایرانی در زمان دوران سخت کرونا با توجه به وضعیتی که وجود داشت از اوکراین خارج شدند و به ایران برگشتند. بعد از بهبود شرایط در زمینه کرونا برخی از دانشجویان به اوکراین برگشتند که بعد از آن نیز شاهد وقوع جنگ در این کشور بودیم. شرایط سختی بود و یکی از تلاش‌های جدی وزارت خارجه و سفارت ایران در اوکراین در آن موقع این بود که امکان خروج امن شهروندان ایرانی و دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین را فراهم کند و ما تلاش کردیم که شهروندان خود را در سریعترین زمان ممکن به خارج از اوکراین منتقل کنیم.

وی ادامه داد: اینکه در شرایط کنونی تعدادی از دانشجویان در معرض فشار قرار گرفته‌اند و دولت اوکراین از تحصیل آنها جلوگیری کرده است در این ارتباط خبرهایی شنیده‌ام ولی هنوز نمی‌توانم تایید کنم و باید این موضوع را پیگیری کنیم و همانطور که گفتم هنوز گزارش تایید شده‌ای ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بیانیه برخی از کشورهای اروپایی خطاب به شهروندان‌شان مبنی بر اینکه به ایران سفر نکنند و یا ایران را ترک کنند و در این زمینه مباحثی در ارتباط با بازداشت برخی از شهروندانشان در ایران مطرح کرده‌اند، افزود: این اقدام برخی از کشورهای اروپایی فرافکنی است. این رفتار سیاسی است و منطبق با واقعیت‌های موجود در ایران نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال تاکید کرد: تعداد بازداشتی‌ها بسیار ناچیز بوده و قابل مقایسه با تعداد انبوه سفرهای انجام شده نیست. دلایل و مستندات ما در ارتباط با اقدامات انجام شده از طریق کانال‌های دوجانبه و دیپلماتیک به طرف‌های مقابل منتقل شده است.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد قانون ایران در ارتباط با تابعیت دوگانه، گفت: ما بر اساس قوانین تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسیم و در مورد این افراد بر اساس قوانین ایران رفتار می‌شود.

وی تاکید کرد: ایران برای سفر تمام شهروندان خارجی که با اهداف گردشگری، تجاری و اهداف درمانی به ایران سفر می‌کنند کشور امنی است و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و همانطور که اشاره کردم اقدام صورت گرفته از سوی برخی از کشورهای اروپایی یک اقدام سیاسی است.

وی ادامه داد: ما شاهد این هستیم که برخی از شهروندان ما در این کشورهای مدعی به دلایل واهی مورد بازداشت خودسرانه قرار گرفته‌اند که نمونه آن بازداشت آقای حمید نوری است، بازداشت او به صورت غیر قانونی و خودسرانه انجام شده است. بسیاری از نمایندگی‌های ما درگیر این دست از بازداشت‌های خودسرانه و غیر قانونی شهروندان ایرانی هستند. برخی از این شهروندان به صورت طولانی مدت در بازداشت بوده‌اند و بعضا امکان دسترسی کنسولی نداشتند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما به شهروندان خود توصیه می‌کنیم که در سفر به این نوع کشورها که سابقه انجام اینگونه بازداشت‌های غیر قانونی و خودسرانه را دارند هشیاری و دقت لازم را داشته باشند و اگر خدای نکرده دچار مشکلی شدند به سفارتخانه‌های ایران اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: وزارت خارجه نیز از نزدیک اقدامات و توصیه‌های طرف‌های اروپایی را رصد می‌کند و در این زمینه اقدامات لازم را خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها و آخرین روند این مذاکرات اظهار کرد: همانطور که پیش از این نیز گفتم و آقای وزیر خارجه نیز بر آن تاکید کردند رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات است. به منظور دستیابی به توافقی پایدار و ماندگار که منافع ملت ایران را تامین کند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه در گفت‌وگوی چند روز پیش آقایان امیرعبداللهیان و آقای بورل این موضوع مجددا مورد تاکید قرار گرفت که ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است، افزود: مواضع ایران در این ارتباط کاملا روشن و مشخص است و در این روزها دیدگاه‌هایی از سوی طرف مقابل مطرح شده و صداهایی از غرب و آمریکا شنیدیم که روند گفت‌وگوها را با مسائل داخلی ایران مرتبط کرده‌اند و با انتشار اخبار نادرست به مسائل دامن می‌زنند. در حالیکه موضوعات داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و ما اجازه نمی‌دهیم که کشوری در امور داخلی ایران دخالت کند.

کنعانی تاکید کرد: موضوع مذاکرات چارچوب روشن و مشخصی دارد. جزئیات برای طرف‌ها روشن است. مواضع ایران بارها بیان شده است و ما آماده هستیم که در همان مسیر کار را به پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تامین کننده منافع همه طرف‌ها باشد.

کنعانی با تاکید دوباره مبنی بر اینکه بر اساس احترام و منافع متقابل آماده تعامل دو سویه با طرف‌هایی که در مسیر مذاکره قرار دارند هستیم تا مذاکرات به نتیجه برسد در عین حال گفت: در برابر هر گونه تلاش‌های طرف‌های غربی و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار به ایران به منظور امتیازخواهی، باج‌خواهی و در برابر هر اقدام محدود کننده علیه دولت و ملت ایران با جدیت و قاطعیت ایستادگی می‌کنیم و به موقع پاسخ‌های لازم را خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تعرض‌های صورت گرفته به سفارتخانه‌های ایران در برخی از کشورهای اروپایی از جمله در دانمارک و همچنین اظهارات وزرای خارجه برخی از کشورهای غربی در امور داخلی ایران، اظهار کرد: متاسفانه شاهد رفتار دوگانه از سوی این کشورها در موضوع حقوق بشر هستیم. آنها صحبت از مخالفت با خشونت می‌کنند، مدعی دموکراسی هستند. می‌خواهند به ما دموکراسی یاد بدهند و توصیه‌های اخلاقی در مورد نحوه تعامل با شهروندانمان به ما می‌کنند ولی از سوی دیگر اجازه می‌دهند که فردی مهاجم با سلاح سرد وارد سفارت ایران در دانمارک شود و سفیر ایران در این کشور را که اتفاقا یک خانم هست مورد تهدید قرار دهند، کارمند سفارت ایران را مضروب کنند و بعد صحبت از توصیه‌های اخلاقی می‌کنند. ما با اعتراض و انتقاد مشکلی نداریم ولی ایران به عنوان حافظ امنیت شهروندانش در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد، موظف به تامین امنیت شهروندان خود است. اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوتند.

وی ادامه داد: کشورهایی که ایران را به عدم خشونت توصیه می‌کنند در کشورهای خودشان به خشونت طلبان اجازه می‌دهند که علیه سفارتخانه‌های ایران در این کشورها دست به اقدامات خشونت آمیز بزنند و متعرض به سفارتخانه‌های ایران و دیپلمات‌های ایران شوند. در حالیکه آنها بر مبنای کنوانسیون وین دارای مصونیت دیپلماتیک هستند.

وی ادامه داد: آنها در حالی صحبت از حقوق بشر و مقابله با خشونت می‌کنند که در کشورشان به گروه‌هایی اجازه فعالیت می‌دهند که سابقه اقدام تروریستی دارند. عمل و کلام این کشورها با یکدیگر متفاوت است. ما به آنها توصیه می‌کنیم که نفاق و دورویی را کنار بگذارند. امنیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های ما را در کشورهای خود تامین کنند بر اساس قوانین بین‌المللی.

کنعانی گفت: آنها به مبانی و اصولی که به ما توصیه می‌کنند هم در قبال شهروندان خودشان پایبند باشند و هم در ارتباط با شهروندان دیگر کشورها.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هفته گذشته اخباری در مورد مبادله زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور مطرح شد و آخرین اخبار در این زمینه چیست؟ تاکید کرد: ما به مذاکرات و توافقی که در این ارتباط صورت گرفته پایبند هستیم و معتقدیم که موضوعات انسانی از جمله تبادل زندانیان را نباید به موضوعات دیگر گره بزنیم و آماده‌ایم توافقات انجام شده را اجرایی کنیم. در بحث آزادی اموال و پول‌های بلوکه شده ایران در هر کشوری تاکید بر این داریم که اینها جزو اموال ایران هستند و تاکید داریم که آزادسازی این پول‌ها را نباید به هیچ موضوع دیگری گره زد. ما بر آزادسازی این دارایی‌ها تاکید می‌کنیم. روند مذاکرات مربوط به آنها را دنبال می‌کنیم و همانطور که هفته گذشته گفتم پیشرفت‌هایی در مورد آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران حاصل شده و امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادسازی این اموال باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین تاریخی را در مورد آغاز احتمالی مذاکرات رفع تحریم‌ها اعلام کرده است، گفت: من به آنچه که آقای اولیانوف گفته ورود نمی‌کنم و همانطور که پیش از این گفتم مسیر مذاکره دایر است. مسیر مذاکره باز است و بر مبنای مذاکراتی که تا الان انجام شده امکان دستیابی به توافق در کوتاهترین زمان ممکن در صورت وجود اراده سیاسی در طرف مقابل وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد حملات اخیر ایران به مقر گروهک‌های تروریستی در منطقه اقلیم کردستان عراق و اظهارات اخیر آقای ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان در ایران در روز گذشته، گفت: همانطور که پیش از این به صورت رسمی اعلام کردیم اقدام ایران در ضربه زدن به مقر گروهک‌های معاند مسلح و تروریستی در منطقه اقلیم کردستان عراق، متعاقب همه اقدام‌های رسمی بود که ایران پیشاپیش انجام داده بود. ما در مورد اقدامات این گروهک‌های تروریستی در این منطقه یادداشت‌های رسمی همراه با مستندات به طرف عراقی و مقامات اقلیم داده بودیم و به آنها در مورد اقدامات این گروهک‌های تروریستی علیه ایران هشدار داده بودیم ولی با توجه به عدم اتخاذ اقدامات بازدارنده از سوی این طرف‌ها ایران راسا در این زمینه اقدام کرد تا امنیت ملی خود و امنیت مرزها و شهروندانش را برقرار کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اقدام ایران بر اساس مقررات بین‌المللی و منشور سازمان ملل قانونی بوده است، گفت: ایران همچنین به درخواست دولت عراق برای گفت‌وگو در این زمینه پاسخ مثبت داد. نشستی بین مسئولان ذیربط در بغداد برگزار شد و جزئیات بررسی شد. ما به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم و انتظار داریم که دولت عراق نیز حاکمیت خود را بر تمام سرزمینش اعمال کند و از تبدیل بخش‌هایی از خاک این کشور برای تعرض به مرزها و امنیت ملی ایران پیشگیری کند. در این جلسه ما دیدگاه‌های خود را مطرح کردیم. دولت عراق نیز دیدگاه‌های ایران را شنید و قول‌هایی را به ایران داد. ما در انتظار اقدامات دولت عراق هستیم که به مسئولیت خود عمل کرده و امنیت را به صورت کامل در مرزهای دو کشور برقرار کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روند مذاکرات و مباحث داخلی ایران تاکید کرد: روند مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها هیچ ارتباطی با تحولات داخلی ایران ندارد. این موضوع مسیر خاص خود را دارد و در همین مسیر باید به پیش برود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد نقش برخی از شهروندان خارجی به خصوص اروپایی در تحولات داخلی ایران اظهار کرد: بررسی‌ها در این زمینه در حال انجام است و به سفارتخانه‌های این افراد اطلاع رسانی شده است.

وی با تاکید بر اینکه این انتظار وجود دارد که شهروندان خارجی که به ایران سفر می‌کنند به قوانین و مقررات پایبند باشند، تاکید کرد: ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی، کشور امنی است. کسی در این زمینه متعرض آنها نمی‌شود و همانطور که گفتم این انتظار وجود دارد که شهروندان خارجی که به ایران می‌آیند به قوانین و مقررات ایران پایبند باشند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سیاست ایران در خصوص تحولات قفقاز جنوبی و گشایش سرکنسولگری ایران در کاپان ارمنستان اظهار کرد: در خصوص تحولات قفقاز جنوبی مواضع ایران روشن است، موضع رسمی ما این است که در هر تحولی باید به مرزهای بین‌المللی و ژئوپلتیک منطقه احترام گذاشته شود و تغییری بر خلاف منافع ایران رخ ندهد و این مرزها حفظ شود. این موضوع رسمی و شفاف ماست و ما حتما از حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان حمایت می‌کنیم و معتقدیم بهترین مسیر برای حل و فصل اختلافات مسیر مذاکره و دیپلماسی است.

کنعانی همچنین در مورد گشایش سرکنسولگری ایران در کاپان ارمنستان گفت: گشایش این سرکنسولگری بر اساس توافق دو کشور ایران و ارمنستان و منافع دو کشور صورت گرفت، در حال حاضر سرکنسول ایران در این منطقه مستقر شده و فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات مداخله جویانه وزرای خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان، کانادا در مورد تحولات داخلی ایران و فوت مهسا امینی، گفت: مسائل داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است. ایران در عالی‌ترین سطح دیدگاه‌های خود را مطرح کرده است و پیگیری‌ها در مورد این موضوع داخلی در کشور در حال انجام است و اینکه کشورهایی به بهانه یک رخداد در داخل ایران به خود حق می‌دهند که در امور ایران دخالت کنند غیرقابل قبول است.

کنعانی در خصوص اظهارات مطرح شده از سوی برخی از وزرای خارجه کشورهای غربی در این زمینه ادامه داد: جالب است که کشورهایی در خصوص موضوع حقوق زنان و حقوق بشر اعلام موضع می‌کنند که نه در تاریخ دوردستشان بلکه در تاریخ معاصرشان صفحات مشمئز کننده‌ای از رفتارهای ضد حقوق بشری وجود دارد، در ارتباط با شهروندان خودشان و همچنین شهروندان دیگر کشورها از جمله شهروندان ایرانی.

وی در همین ارتباط گفت: کشوری که الان پرچم دار ایجاد اقدامات دست جمعی علیه ایران با پرچم حقوق بشر و حقوق زنان است کشوری است که بر اساس اسناد و مدارک موجود تجهیز کننده رژیم بعث عراق به سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندان ایرانی و شهروندان کرد ایرانی است و در واقع جزو متهمان اصلی و اساسی در این زمینه است. این کشور دولت بعث عراق را به سلاح شیمیایی تجهیز کرد تا صدام از آن علیه شهروندان ایرانی استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حملات تروریستی اخیر در افغانستان و موضع ایران در این ارتباط، گفت: متاسفانه همچنان شاهد وقوع برخی از رویدادهای تلخ در افغانستان هستیم. در اقدامی تروریستی که چندی پیش در یک موسسه آموزشی در غرب کابل رخ داد متاسفانه تعدادی از دخترکان مظلوم و دانش آموزان در نتیجه این اقدام تروریستی شهید و مجروح شدند. متاسفانه ما شاهد این اتفاقات تلخ هستیم و مسئولیت دولت هیات حاکمه سرپرستی موقت افغانستان است که امنیت را برای تمام شهروندان در این کشور تامین کند. دولت‌ها و کشورهای مدعی حقوق بشر نیز باید از حقوق زنان و کودکان در این کشور دفاع کنند و به تامین امنیت فراگیر در افغانستان کمک کنند. ما جزو کشورهایی هستیم که همواره در این مسیر تلاش کرده‌ایم. ارتباطات ما با هیات حاکمه سرپرستی موقت افغانستان ادامه دارد و بر مسئولیت آنها جهت تامین امنیت مردم افغانستان تاکید داریم.

وی ادامه داد: ما بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم و در این زمینه تلاش می‌کنیم. در راستای تامین نیازهای مردم افغانستان و کمک به مردم افغانستان تلاش داریم تعدادی از مجروحان حادثه تروریستی اخیر را برای معالجه و درمان به داخل کشور منتقل کردیم و مسئولیت درمان آنها را پذیرفتیم. در موقعی که در برخی از نواحی افغانستان سیل آمده بود اقدام به ارسال کمک کردیم. ایران در مسیر سیاسی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و هم در حوزه مناسبات اقتصادی و توسعه مناسبات دو جانبه برای تامین نیازهای مردم افغانستان تلاش می‌کند و بر مشارکت کشورهای منطقه و همسایه در این زمینه تاکید دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ارائه اسناد هویتی به کودکانی که دارای مادر ایرانی هستند و اینکه گفته می‌شود گلایه‌هایی در مورد روند طولانی دریافت این اسناد هویتی وجود دارد، تصریح کرد: بیش از یک سال است که این قانون وارد مرحله اجرایی شده و برخی از مادران ایرانی بر اساس این قانون موفق شده‌اند که برای فرزندان خود اسناد هویتی ایرانی دریافت کنند. این قانون در مرحله اجرایی قرار دارد و در نمایندگی‌های ما در خارج از کشور کار در این زمینه در حال انجام است. اینکه شکایت‌هایی در مورد طولانی بودن این روند وجود داشته باشد، این احتمال را رد نمی‌کنم. ممکن است در مواردی این روند طولانی شده باشد، بخش معاونت کنسولی وزارت خارجه دارای جدیت لازم برای اجرای این قانون است و همانطور که می‌دانید روند کنسولی برای احراز هویت به صورت طبیعی و در ذات خود می‌تواند یک روند نسبتا زمان‌بر باشد. چون ارائه هویت ایرانی مستلزم داشتن اسناد و مدارکی است و باید متناسب با جزئیاتی که در قانون اعلام شده این اسناد و اوراق هویتی ارائه و در مراجع ذیصلاح خود مورد بررسی قرار بگیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها