علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت:

تا پایان شهریور وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی خواهد شد/پیشنهاد افزایش حقوق‌ و مستمری کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری طی ماه آینده نهایی می‌شود

سخنگوی دولت درباره افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری که اخیرا از سوی سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه پیشنهاد شده است، گفت: سازمان اداری استخدامی پیشنهادی در این خصوص داد و به همراه سازمان برنامه و بودجه جلساتی را در این راستا داشتند تا تصمیمات آثار تورمی نداشته باشد.

تا پایان شهریور وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی خواهد شد/پیشنهاد افزایش حقوق‌ و مستمری کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری طی ماه آینده نهایی می‌شود
کد خبر: 568901
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۱۲:۲۱:۴۵

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: ما در آستانه یکسالگی دولت قرار داریم و گزارش‌هایی در قالب نشست‌ها از سوی وزرا ارائه خواهد شد و گزارش‌هایی هم به صورت مکتوب در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا، سخنگوی دولت ادامه داد: ستاد گرامی‌داشت هفته دولت در دولت تشکیل شده است که برنامه‌ریزی‌های لازم  برای برنامه‌های اجرایی همچون افتتاح‌ها صورت گرفته است و وزرا سفره‌هایی را به سراسر کشور در این هفته خواهند داشت.

وی افزود: شعار هفته دولت امسال با توجه به عملکردهای دولت و گفتمان دولت سیزدهم شعار «دولت مردم» انتخاب شده است و در چارچوب این شعار برنامه‌ها انجام خواهد گرفت.

بهادری جهرمی اظهار داشت: روز اول هفته دولت به عنوان میثاق با ولایت نام‌گذاری شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: متناسب با نام‌گذاری روزهای هفته دولت اقداماتی انجام خواهد شد. طرح‌هایی که به وسیله رئیس‌جمهور و معاون اول افتتاح خواهد شد بیش ۱۷۰۰ طرح است که بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و رقم ارزی این پروژه‌ها هزار و ۶۰۰ میلیون خواهد بود. خدمات ویژه‌ای از سوی دولت به مردم در هفته دولت پیش‌بینی شده که پس از تصویب به اطلاع عموم خواهد رسید.

بهادری جهرمی در خصوص  قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: بعد از ۱۰ سال بلاتکلیفی، موضوع رتبه‌بندی معلمان پیش از یکسالگی دولت سیزدهم به عنوان وعده رئیس‌جمهور جامه عمل پوشید. اساسا آیین‌نامه در چارچوب قانون تدوین می‌شود و امکان خروج ندارد و ایرادت مجلس هم در این خصوص برطرف شده است و رتبه‌بندی معلمان در حال اجرایی شدن است و سازمان برنامه و بودجه پیش از تکمیل فرآینده بودجه‌ای در اختیارش قرار گرفته‌ که در حال حاضر در پایین‌ترین سطح رتبه‌بندی به معلمان داده شود تا فرآیند به انتها برسد و رتبه‌بندی به صورت کامل انجام شود.

وی درباره افزایش حقوق و مستمری کارمندان و  بازنشستگان کشوری و لشکری که اخیرا از سوی سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه پیشنهاد شده است، گفت: سازمان اداری استخدامی پیش از این پیشنهادی در  خصوص افزایش حقوق و مستمری کارمندان و  بازنشستگان کشوری و لشکری داد و در مورد این پیشنهاد با سازمان برنامه و بودجه جلسات مشترکی را برگزار کردند بسته مشترک این دو مجموعه برای افزایش حقوق کارمندان دولت با تمرکز بر افرادی که دریافتی پایین‌تری دارند پیشنهاد شده تا جبران حقوقی را برای این کارمندان عزیز داشته باشد و باید این پیشنهاد مراحل نهایی خود را طی کند تا امکان اجرایی شدن آن فراهم شود؛ پیش‌بینی ما این است طی ماه آینده شاهد نهایی شدن این پیشنهاد و فرآیندهای قانونی آن باشیم تا کمکی به کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری داشته باشیم و این خبر خوبی برای این عزیزان در آستانه هفته دولت باشد.

بهادری جهرمی درباره دلیل عدم معرفی وزیر پیشنهادی وزارت کار عنوان کرد: مطابق اصل قانونی مهلت در این مورد ۳ ماهه است و این وزارتخانه در حال حاضر متولی دارد و تا پایان شهریور وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی خواهد شد.

وی در خصوص مسئله برجام و پاسخ ایران گفت: جلساتی در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است،  پاسخ ایران توسط وزیر امورخارجه داده شده است.

سخنگوی دولت درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهور و وزرا در راستای اجرای مصوبات این سفرها گفت: یک رکوردشکنی صورت گرفت و در طول کمتر از یکسال دولت توانست به کل کشور سفر کند و امروز مردم دولت را در میان خودشان مشاهد می‌کنند. بیش از ۴ هزار و ۷۹۸ مصوبه داشتیم و رئیس‌جمهور ۳۹۸ دستور صادر کرد که ۲۶۵ دستور در حال اجرا است و ۷۰ دستور در دست پیگیری است و بیش از هزار جلسه توسط معاونت اجرایی رئیس‌جمهور درخصوص مصوبات سفرها برگزار شده است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با اینکه چیزی به پایان مهلت دو نامه مجلس به دولت برای تعیین تکلیف تفکیک وزارت صمت باقی نمانده اما خبری از ارائه لایحه و برنامه مشخصی در این خصوص نیست تکلیف وزارت بازرگانی چه زمانی مشخص می‌شود، گفت: طرح تشکیل وزارت بازرگانی از سوی نمایندگان ارائه شده‌ است که اعلام وصول و تصویب شده است. بعد از تصویب برای شورای نگهبان ارسال شده است که ایرادی گرفته شده است بعد از آن در دولت جدید رئیس وقت کمیسیون اجتماعی دوبار مکاتباتی با دولت داشته است و نظرات دولت را جویا شد. دولت نظر رسمی خود را مبنی بر موافقت به مجلس اعلام کرده و منتظر نظر مجلس هستیم.

سخنگوی دولت درباره تولید سه نسخه دیگر از ماهواره خیام، بیان کرد: ما بعد از یک دوره رخوت در صنعت فضایی، این دولت تحول را در این حوزه آغاز کرده است و دولت مصمم است عقب ماندگی در این حوزه جبران شود. برای تحول در صنعت فضایی دو مسیر باید دنبال شود. یک مورد، رفع ایرادات قبلی از قرارداد قبلی ماهواره خیام بود و به حمدالله شاهد پرتاب آن هم بودیم. سه ماهواره مشابه دیگر که به تدریج میزان مشارکت دانشمندان ایرانی در طراحی و اجرای این ماهواره‌ها افزایش پیدا خواهد کرد برنامه ریزی شده است.

وی افزود: عُمر ماهواره خیام حدوداً پنج ساله است و در این ایام باید به فکر جایگزین آن باشیم. دولت به دنبال ساخت ماهواره‌های کاملاً بومی و با قابلیت‌های این ماهواره است که به صورت موازی پیش رود

بهادری جهرمی درباره اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اثرات مثبت این اقدام برای مردم، گفت: همه ما می‌دانیم کشور طی سال‌های اخیر در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برد. تورم‌های قریب به ۶۰ درصدی در شهریور سال گذشته شرایط را برای همه سخت کرده بود و اصلاح این وضعیت نابسامان اقتصادی مستلزم سپری شدن زمان لازم و اقدامات جدی است که یکی از سیاست‌ها، اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: میزان حجم نقدینگی کشور در سال ۹۲ حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است و طی ۸ سال حدود ۸ برابر شده است و بمب نقدینگی ایجاد شده است و این حجم از نقدینگی به بازارهای مدنظر خود آسیب می‌زند.

بهادری جهرمی تاکید کرد: دولت توانسته است سیر صعودی نقدینگی را به جهت دیگری هدایت کند و نتیجه آن شده است که رشد اقتصادی که در دهه ۹۰ میانگین ۴ صدم درصدی داشته‌ایم با هدایت نقدینگی با پروژه‌های مانند پیشران‌های اقتصادی و در سه فصل ابتدایی دولت تقریباً ۵ درصد رشد داشته است و عدد تورم امروز به ۴۲ رسیده و تورم دوازده ماهه ما حدوداً ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: تورم ۴۲ درصد میزان بالایی است اما ان‌شاالله با هدایت مردم و بنگاه‌های اقتصادی این بمب نقدینگی را در گذر زمان کنترل کنیم و شاهد کاهش سیر صعودی تورم باشیم. اگر سیاست مورد نظر پیش گرفته می‌شد با عدد بالاتری از تورم مواجه بودیم.

بهادری جهرمی درباره اینکه جلسه شورای امنیت ملی درباره برجام برگزار شد یا نه، تصریح کرد: جلسات مربوطه تشکیل و پاسخ مکتوب ایران هم شب گذشته ارسال شده است و خبر جدیدی جز همانی که وزیر خارجه اعلام کرده وجود ندارد.همچنین جلسه شورای عالی امنیت مربوط به همان پیامی است که ارسال شده است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت درباره تسهیلات طرح تعالی جمعیت و حمایت از فرزندآوری گفت: ۲۳۳ هزار طرح مثل وام فرزندآوری و خودرو برای جوانی جمعیت اختصاص یافت.

وی با اشاره به وقوع برخی تخلفات در پرداخت وام ادامه داد: دولت مصمم به اصلاح نظام بانکی است و با جدیت در این مسیر پیش می‌رود، از مردم هم می‌خواهیم کمک و کوتاهی‌ها را اطلاع رسانی کرده و گزارش دهند.

بهادری جهرمی در پاسخ به اینکه لایحه تفکیک وزارت صنعت و وزارت بازرگانی چه زمانی به مجلس ارائه می‌شود، اظهار داشت: تشکیل وزارت بازرگانی طرحی است که از مجلس اعلام وصول شد و به تصویب رسید. شورای نگهبان ایراداتی اعلام کرد که با تشکیل مجلس و دولت جدید، مجلس یازدهم در مکاتباتی نظر دولت را جویا شد.

وی افزود: دولت اعلام موافقت مکتوب خود را به مجلس ارسال کرد لذا تصمیم گیری درباره وزارت بازرگانی نیازمند تصمیم گیری در مجلس شورای اسلامی است.

سخنگوی دولت در ارتباط با گرانی‌ها در بازار مسکن بیان کرد: کم‌کاری‌ها در حوزه مسکن باعث شد این کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود که اصلاح این مشکل نیازمند تکمیل طرح‌هایی چون ساخت و ساز مسکن و طرح ملی مسکن است.

وی با بیان اینکه مسکن با فاصله عرضه و تقاضا در کشور دچار چالش می‌شود، تاکید کرد: دولت سعی در عرضه دارد، چون مصوبات مُسکن‌های کوتاه مدت است و آثار بنیادی نیازمند تکمیل این طرح‌هاست.

بهادری جهرمی از مردم خواست تا مطالبه‌گر ترک فعل‌های انجام شده در این نیازهای اساسی باشند.

سخنگوی دولت درباره ساماندهی زوار اربعین هم گفت: نخستین جلسه ستاد اربعین یا حضور رییس جمهور تشکیل و در یکی از جلسات دولت هم گزارش‌هایی ارائه شد.

وی ادامه داد: حذف ویزا از جمله تدابیر دولت در تسهیل این سفر و برگزاری هر چه باشکوهتر این مراسم جهانی است.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت، بازگشایی مرزهای جدید تسهیلات سازمان نظام وظیفه برای مشمولان، اعلام سقف هزینه پرواز را از جمله راهکارها برای تسهیل مقدمات ایاب و ذهاب و اسکان برشمرد و تاکید کرد: زیبایی مراسم اربعین مردمی بودن آن است. از مردم دعوت می کنیم با مشارکت خود کمک کار این مراسم شوند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست با قدردانی از فعالیت‌های وزارت بهداشت، این فعالیت‌ها را محدود به کرونا ندانست و گفت: در همین یکسال تختهای کودکان از ۵۰۰ تخت به هزار و ۵۰ رسیده و دوبرابر شد. تختهای بیمارستانی هم در یک سال ۱۰ درصد و ۱۰ هزار تخت اضافه شد.

بهادی جهرمی با بیان اینکه نسخه الکترونیک تا یک سال پیش آن طور که باید اجرایی نشده است، گفت: اما امروز ۹۸ درصد نسخه ها الکترونیکی شد.

وی همچنین پوشش همگانی بیمه سلامت را از موفقیت‌های وزارت بهداشت در این دولت برشمرد و اضافه کرد: امسال مردم باید جشن همگانی شدن بیمه را اجرا کنند که مرهون تلاش همکاران در وزارت بهداشت با همکاری نهادهای مسئول دیگر است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه وزارت صمت، آئین نامه واردات خودرو را تقدیم دولت و کلیات آن در جلسه هیات وزیران تصویب شد که البته در برخی مواد اختلاف نظر وجود داشت و نیازمند بررسی است، گفت: در دولت بحث شد که پا به پای این مساله سایر بازارها تخریب نشود و منابع مالی لازم درست پیش‌بینی شده باشد.  

وی تاکید کرد: این امر نیازمند کار کارشناسی دقیق تر است و از این رو در کمیسیون اقتصادی دولت مستمر بررسی می‌شود. 

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار داشت: طرح آبرسانی غدیر در خوزستان ۸۶ درصد پیشرفت داشته و با سرعت بسیار این طرح کار خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: برآورد اولیه اجرای طرح ۳۶ ماه بود که دولت با سرعت بیشتر جلو می‌رود تا آب شرب مناسبی برای ۲۶ شهرستان و ۱۰۰۰ روستای خوزستان تامین کند، پیش بینی می‌شود تا پایان تابستان شاهد افتتاح این پروژه حداقل در برخی بخش های جدی آن باشیم.

بهادری جهرمی برنامه نظارتی رییس جمهور را از ابتکارات دولت سیزدهم خواند و گفت: طرح نظارت ستادی از وزارتخانه‌ها ابتکاری است که رییس جمهور تا کنون از ۶ وزارتخانه بازدید داشته است.

به گفته سخنگوی دولت، در این طرح گزارش‌های عملکردی دستگاه دریافت می‌شود و مورد ارزیابی کارشناسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در جلسه ستادی رییس جمهور، تمرکز بر اولویت های آن دستگاه است لذا مصوبات جلسه ماهانه منظم پایش و پیگیری می شود.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت، نظارت‌های ستادی را مکمل سفرهای استانی دولت خواند و گفت: نتیجه آنچه در نظارت میدانی در استان‌ها انجام می‌شود در ستاد و آنچه در ستاد انجام می‌شود در استانها پیگیری و مشاهده می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها