عقب نشینی از فرمان جنجالی / سخنگوی دولت: دستور رئیس جمهور درباره شناسایی پشت پرده گرانی ها مربوط به بازار میوه و تره‌بار بود

سخنگوی دولت گفت: بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل کننده مشکلات باشند ... با دستور اخیر رئیس جمهور به معاونت اجرایی، قرار است کارگروهی برای تعیین تکلیف مدیرانی که تاکنون تعیین وضعیت نشده‌اند، تشکیل شود.

عقب نشینی از فرمان جنجالی / سخنگوی دولت: دستور رئیس جمهور درباره شناسایی پشت پرده گرانی ها مربوط به بازار میوه و تره‌بار بود
کد خبر: 547977
|
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ۱۴:۰۱:۰۰

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفت: بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل کننده مشکلات باشند ... با دستور اخیر رئیس جمهور به معاونت اجرایی، قرار است کارگروهی برای تعیین تکلیف مدیرانی که تاکنون تعیین وضعیت نشده‌اند، تشکیل شود.

به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری امروز سه‌شنبه (۳۰ فروردین) با اشاره به نشست اخیر دولت و مجلس اظهار داشت: تعامل دولت و مجلس خوب و سازنده است و در جلسه اخیر دو قوه مسائل مختلفی بیان شد که نگاه هر دو طرف معطوف به حل این مسائل است و امیدواریم در همین مسیر با همفکری قوا و سایر نهادها گام های مهم و مؤثری برداریم.

سخنگوی دولت  درباره تدابیر دولت برای رفع مشکلات کم آبی بر اثر کاهش بارندگی در سال‌ گذشته گفت: حل این مسأله یکی از اولویت‌های مهم دولت است که با برنامه‌ریزی در سطوح مختلف برطرف می‌شود و دولت برای مدیریت آن برنامه‌های مختلفی را در دست اجرا دارد.

وی افزود: تاکنون ٩ جلسه در دولت برای بررسی معضلات ناشی از کم آبی برگزار شده و ٤ جلسه ویژه نیز به‌منظور رسیدگی به وضعیت زاینده رود برپا شده که طرح‌هایی نیز به تصویب رسیده که توسط وزارت نیرو دنبال شده و برخی از آنها پیشرفت‌های خوبی داشته و تلاش دولت بر این است که بتوان بحران کم آبی را با همکاری مردم مدیریت کرد.

بهادری جهرمی به برخی از طرح‌ها برای کاهش کم آبی در کشور اشاره کرد و گفت: طرح شیرین‌سازی انتقال آب دریا اصلی‌ترین طرح است که پیشرفت‌های فیزیکی قابل قبولی هم داشته است. همزمان با تأمین آب شرب، به تأمین آب صنعتی و کشاورزی هم توجه می‌شود و طرح اضطراری آب‌رسانی به استان اصفهان هم از پیشرفت بالای ۹۵ درصدی برخوردار است و در خوزستان شاهد پیشرفت بالای ۴۰ درصدی طرح‌ها هستیم. همچنین طرح انتقال آب دریا برای تأمین آب صنایع به یزد نیز بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

سخنگوی دولت در خصوص بهره‌برداری از ظرفیت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: پس از سفر رئیس جمهور به دوحه، تاکنون دو جلسه در پیگیری مسائل مطرح شده در این سفر برگزار و با یک تقسیم کار مشخص تکالیف دستگاه‌های مختلف احصا و ابلاغ شده است و اقدامات خوبی هم برای صدور روادید رایگان و فراهم کردن زیرساخت‌ها صورت گرفته که امیدوارم بهره‌برداری خوبی از این ظرفیت داشته باشیم.

بهادری جهرمی به ۷۰ زمینه همکاری بین ایران و قطر که در دستور کار قرار دارد اشاره کرد و گفت که با توجه سفر دو روزه وزیر راه قطر به کشورمان که اخیراً انجام شد، سه سند همکاری‌ در حوزه حمل و نقل هوایی و دریایی بین دو کشور امضا شد و موارد متعدد دیگری هم در دستور کار دو کشور قرار دارد که با پیگیری معاون اول رئیس جمهور، بهره‌برداری مناسبی از جام جهانی خواهیم داشت.

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای زائران حج تمتع نیز اظهار داشت: سهمیه اختصاص داده شده برای حجاج کاهش یافته اما تلاش می‌شود تا با رایزنی‌ بتوان فرصتی فراهم کرد که تعداد بیشتری از این فضای معنوی بهره‌مند شوند.

بهادری جهرمی در بخش دیگری از این نشست به دیدارهای رمضانی رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت که این دیدارها برای گفت‌وگوی صریح و شفاف با اقشار مختلف جامعه است تا آنها بدون واسطه دیدگاه‌ها و دغدغه‌هایشان را با رئیس جمهور در میان بگذارند و مسائل و مشکلات اقشار بدون واسطه بررسی شود.

وی در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به حوادث اخیر فلسطین اشغالی و حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به نمازگزاران در مسجد الاقصی اظهار داشت: متأسفانه عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی اسلامی زمینه سرکوبگری صهیونیست‌ها را تقویت کرده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوهایی با مسئولان حماس و رایزنی‌هایی نیز با وزرای خارجه برخی کشورهای اسلامی داشته است و در نامه‌ای به دبیر کل سازمان همکاری اسلامی خواستار محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی و واکنش جدی نسبت به جنایت‌های آنها شده است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به سؤالی درباره زمزمه‌های استیضاح برخی وزرا در مجلس گفت: نظارت حق طبیعی مجلس است و در حین تعامل دولت و مجلس، اختلاف‌نظر کارشناسی هم امری طبیعی است اما تمام وزیران به صورت جهادی در حال اجرای برنامه‌ها و انجام مأموریت‌های خود هستند. البته به‌طور طبیعی برخی اقدامات برای به نتیجه رسیدن نیاز به زمان بیشتری دارند.

بهادری جهرمی در عین حال این نکته را هم متذکر شد که «ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار دولت بوده و هست و طی روزهای اخیر گزارش ارزیابی از عملکرد وزرا، هم برای خود آنها و هم برای رئیس جمهور ارسال شده است».

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست درباره دستور اخیر رئیس جمهور برای شناسایی عوامل پشت پرده گرانی و تورم اظهار داشت: عوامل گرانی و تورم مشخص است. یکی از آنها حجم نقدینگی‌ ۴ هزار میلیارد تومانی به ارث رسیده از دولت گذشته است که آثار بسیاری در تورم دارد. بودجه امسال هم احکامی دارد که تورم بر جای می‌گذارد. در عین حال احکام متعدد دیگری در همین بودجه وجود دارد که آثار سوء تورمی خواهند داشت و آثار بلندمدت کسری بودجه سابق نیز از دیگر علت‌های تورم و گرانی است که دولت در حال تدبیر و اقدام برای حل آنهاست.

بهادری جهرمی ادامه داد: در نشست اخیر هیأت دولت گزارشی در خصوص مسأله گرانی و اقدامات سوداگران و سودجویان ارائه شد که نمونه خاص آن مربوط به بازار میوه و تره‌بار بود و رئیس جمهور هم در واکنش به این گزارش به دستگاه‌های نظارتی دستور داد تا زمینه‌های گرانی اخیر بررسی و عاملان آن شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه با همکاری خوب وزارت صمت، جهادکشاورزی، وزارت کشور و دادگستری نظارت مؤثری بر حوزه بازار صورت گرفته، به برگزاری بیش از ۲۰ جلسه در این خصوص اشاره کرد و گفت که در هفت ماه اخیر منتهی به ۱۴۰۰ صد و بیست هزار گشت تعزیرات انجام شده و در تعطیلات نوروز نیز دو هزار گشت در روز از سوی تعزیرات صورت گرفته است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره وضعیت ابقای مدیران دولت قبلی در ساختار اجرایی کشور گفت: بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل کننده مشکلات باشند. مدیرانی که کارآیی لازم را داشته باشند در مسئولیت ابقا می‌شوند؛ در غیر این صورت نمی‌توانند با دولت سیزدهم همکاری داشته باشند.

بهادری جهرمی در ادامه اعلام کرد که با دستور اخیر رئیس جمهور به معاونت اجرایی، قرار است کارگروهی برای تعیین تکلیف مدیرانی که تاکنون تعیین وضعیت نشده‌اند، تشکیل شود.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست به طرح احداث پتروشیمی در میانکاله گریزی زد و با بیان اینکه دستور رئیس جمهور در این زمینه بر زمین نمانده است، متذکر شد: کلنگ‌زنی طرح متوقف شده و در دولت مردمی بدون اخذ مجوزهای لازم و قانونی هیچ اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه هزینه‌کرد منابع آزادسازی شده ایران توضیح داد: دولت پابه‌پای رفع تحریم‌ها، اقداماتی را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها انجام داده که آزادسازی برخی منابع بلوکه شده از جمله آنهاست و هیچ اغماضی در جهت منافع مردم صورت نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه پول‌های آزادشده در بخش‌های مختلف هزینه و برخی از آنها نیز صرف پرداخت و تسویه بدهی‌های باقی‌مانده دولت از گذشته و تأمین کسری‌های بودجه می‌شود، این را هم اضافه کرد که ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت شده و همزمان سرمایه‌گذاری عمرانی دولت نیز افزایش یافته و طرح ایجاد اشتغال هم از محل این منابع بوده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: دولت مردمی در ابتدای استقرار با انبارهای تقریباً خالی کالاهای اساسی روبه‌رو شده بود اما امروز با تدابیر و اقدامات صورت گرفته در ۹ ماهه گذشته، شاهد فراوانی در کالاهای اساسی هستیم که از همین منابع تأمین شده است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به خبرنگاری که با اشاره به مشکل خاموشی برق در برخی استان‌ها پرسید تدابیر دولت برای تأمین برق در فصل گرما چیست، گفت: ما در سال‌های گذشته در ایام اوج مصرف گاز و برق با قطعی‌هایی روبه‌رو بودیم اما در طول دوره فعالیت این دولت، با تدابیر وزارت نیرو و همکاری مردم هیچ گونه قطعی برق نداشته‌ایم که امیدواریم با همکاری مردم در ایام تابستان نیز این شاهد این روند باشیم.

بهادری جهرمی با بیان اینکه شاید در مقاطعی به‌صورت موقت و به دلیل برخی حوادث خاموشی‌هایی اتفاق افتاده باشد، تأکید کرد: دولت تدابیری در این راستا داشته و دارد تا خاطرات تلخ قطعی برق و گاز برای مردم تکرار نشود.

سخنگوی دولت همچنین از پایان یک دعوای حقوقی چند ساله بین شرکت گاز ایران و یک شرکت فرانسوی خبر داد و گفت: ادعای طرف فرانسوی معادل ۲۷ میلیون دلار و ادعای ایران معادل ۱۳ میلیون دلار بود که نتیجه این رأی به نفع کشورمان صادر شد که رد مبلغ ادعایی آنها بود و در مجموع یک و نیم میلیون پرداخت نهایی به ایران انجام می‌گیرد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، توضیح داد: دلیل برخی مشکلات، کمبود تخصیص در گذشته بود که در دولت مردمی با افزایش رو به رو شد اما در ابتدای امسال یک میلیارد دلار برای دارو به وزارت بهداشت پرداخت شد و پیش‌بینی می‌شود در حوزه دارو امسال مشکلی نباشد.

وی از همگانی شدن بیمه به عنوان یکی از برنامه‌های مهم دولت در سال ۱۴۰۱ یاد کرد و افزود: در نیمه دوم ۱۴۰۰ کمبودهای دارویی یک چهارم مدت زمان مشابه سال قبل از آن بود و در حوزه تورم نیز، نرخ تورم دارو نسبت به نیمه دوم سال ۹۹ نصف شد.

بهادری جهرمی همچنین درباره برنامه جامع همکاری ایران و چین نیز توضیح داد: اجرای این برنامه به صورت رسمی در دی ماه گذشته مورد تأکید دو طرف قرار گرفت، نیازمند قراردادهای اجرایی است و اجرای آن ارتباطی با مذاکرات وین ندارد و در هر صورت با برنامه‌های مختلف اجرا خواهد شد و نهادهای مختلف در حال مذاکره در این زمینه هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها