شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی:

آنهایی که تلاش‌های تیم ظریف را انکار می‌کنند، شناخت کافی ندارند/ تفاوت تیم قبلی مذاکره‌کننده با تیم فعلی فقط در «تاکتیک» است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: من هم تلاش‌های ظریف و هم امیرعبدالهیان و حتی باقری را دیدم. همه در یک راستا و جهت بودند. این درست نیست که کسی آن تلاش‌ها را انکار کند. من کاری به راست و چپ، اصلاح طلب و اصولگرا ندارم. موضوع هسته‌ای، حاکمیتی است.

آنهایی که تلاش‌های تیم ظریف را انکار می‌کنند، شناخت کافی ندارند/ تفاوت تیم قبلی مذاکره‌کننده با تیم فعلی فقط در «تاکتیک» است
کد خبر: 567209
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۱:۰۱:۳۶

روز پنج شنبه بعد از وقفه چند ماهه مذاکرات برجام در وین ادامه پیدا کرد. این مذاکرات در حالی از سر گرفته شد که طرفین اروپا و آمریکا از آخرین چانه‌زنی‌ها سخن گفتند و ایران هم مثل سابق با لغو تحریم‌ها بر سر میز نشسته‌اند، حال باید منتظر بود که آیا این آخرین دور مذاکرات است و یا باز هم شاهد سریال مذاکرت خواهیم بود.

به گزارش جماران، در این‌باره شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: خواست جمهوری اسلامی تسریع در تصمیمات و سرانجام رسیدن برجام است و متاسفانه آمریکایی‌ها می‌خواهند برجام طولانی‌تر شود تا به نتیجه‌ی دلخواه خود برسند؛ طولانی‌تر شدن برجام تحت تاثیر لابی‌ آمریکایی‌ها و صهیونیسم است که برجام را از مسیر اصلی خودش منحرف کنند، ولی در عین حال طرف‌های برجامی معتقدند جمهوری اسلامی در عمل همکاری کرده و شفاف است.

طولانی‌تر شدن مذاکرات به ضرر طرفین است

وی در باب ادامه مذاکرات گفت: طولانی‌تر شدن مذاکرات به ضرر طرفین بوده، منطق جمهوری اسلامی این است که هر چه زودتر به نتیجه برسیم چون جلسات و مذاکرات بی‌معنی است. منطق آمریکایی‌ها این است که اگر طولانی‌تر شود می‌تواند امتیازات بیشتری بگیرد که این امکان پذیر نیست. جمهوری اسلامی بر سر منافع ملی و ملت هیچ معامله‌ای نمی‌کند و آنچه را به مصلحت کشور و منافع ملی باشد با پذیرفتن قواعد بین الملل و توافقات انجام میدهد.

ما تنها یک شرط داریم آن هم لغو تحریم‌ها و برگشت به برجام است

حیدری افزود: ما تنها یک شرط داریم آن هم لغو تحریم‌ها و برگشت به برجام است. از ابتدا تا امروز هرگاه برجام به سرانجام نزدیک بود آمریکا خارج و یا تحریم‌های جدید را اتخاذ می‌کند، عملا توافقات را بی‌خاصیت می کند. بنابراین رفتار و منطق آمریکایی‌ها مشخص است امروز آمریکا تحت تاثیر لابی صهیونیسم عربی است، آمریکا از لحاظ دیپلماسی ضعیف است.

آمریکا برجام را با ایران هراسی در منطقه ادامه می دهد

وی تاکید کرد: رفتار آمریکا مشخص نیست؛ فکر می کنم آن‌ها می‌خواهند برجام طولانی‌تر شود. منتها این سیاست غلط است؛ به زعم اینکه جمهوری اسلامی امتیاز بیشتری بدهد که نمی دهد چون اصل حاکمیت منافع ملی است، منافع ملی ما ایجاب می کند تحریم‌ها باید حذف شود. در غیر این صورت هیچ فایده‌ای برای ما ندارد؛ ضمن اینکه آمریکا تصمیم دارد از کشورهای عربی امتیاز بگیرد، چرا که آن‌ها را ترسانده و پایگاه‌های صهیونیستی نیز در آنها ایجاد شده و ادعا می کنند جمهوری اسلامی دنبال بمب هسته‌ای است. آمریکا برجام را با ایران هراسی در منطقه ادامه می دهد.

در ماهیت تیم سابق و فعلی تیم مذاکره کننده تفاوتی نیست اما در تاکتیک متفاوت است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تفاوت تیم مذاکره کننده فعلی و قبل، تصریح کرد: در ماهیت تیم سابق و فعلی تیم مذاکره کننده تفاوتی نیست؛ اما در تاکتیک متفاوت است. اصل موضوع در زمان ظریف و امروز امیرعبدالهیان این است که باید تحریم‌ها لغو شود. معنا ندارد ما یک طرفه به برجام برگردیم! اما تاکتیک‌ها متفاوت است. هر کدام از گروه‌ها روش خاصی دارند، اما هر دو تیم معتقدند که مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.

تلاش‌های ظریف، امیرعبدالهیان و باقری همه در یک راستا و جهت هستند

حیدری در پایان گفت:‌ ظریف بسیار تلاش کرد. تلاش او برای به نتیجه رسیدن برجام بر هیچ‌کس چون طرف‌های برجامی، دولت، مجلس و حاکمیت پوشیده نیست. من هم تلاش‌های ظریف و هم امیرعبدالهیان و حتی باقری را دیدم. همه در یک راستا و جهت بودند. این درست نیست که کسی آن تلاش‌ها را انکار کند. من کاری به راست و چپ، اصلاح طلب و اصولگرا ندارم. موضوع هسته‌ای، حاکمیتی است؛ انصافا تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفت و تیم فعلی هم این کار را ادامه می دهد. اگر کسی در این‌باره نظر می‌دهد باید شناخت داشته باشد و آن‌هایی که اینطور رفتار می‌کنند شناختی از تیم فعلی و سابق ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها