کد خبر: 527735
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۳:۵۱:۳۹
| |

ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

هدف ایران احیای برجام ۲۰۱۵ نیست / هدف انتفاع اقتصادی از برجام است

آمریکایی ها باید خسارت به ایران پرداخت کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه لغو تمامی تحریم‌ها از اولویت‌های تیم مذاکره کننده ایران است، بیان داشت: در برجام به صراحت آمده که باید تحریم‌های ایران لغو شود تا ایران بتواند از اقتصاد جهانی استفاده کند.

هدف ایران احیای برجام ۲۰۱۵ نیست / هدف انتفاع اقتصادی از برجام است
کد خبر: 527735
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۳:۵۱:۳۹

ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست الزامات بین المللی مذاکرات هسته‌ای وین، که به همت بسیج دانشجویی در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، اظهار داشت: بعد از اجرای برجام از همان ابتدا طرف آمریکایی سعی کرد از منافذ حقوقی استفاده کند تا مانع از انتفاع اقتصادی ایران شود اما هر از چند گاهی اوباما اعلام می‌کرد که خواهان استفاده ایران از اقتصاد جهان است اما تحریم هایی وضع می کردند که این عمل مانع از انتفاع ایران از اقتصاد جهانی می‌شد.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا این فرد از برجام خارج شد که این عمل خلاف قطعنامه سازمان ملل بود و تحریم هایی که ذیل برجام لغو شده بود دوباره وضع شد و کارزاری موسوم به فشار حداکثری ایجاد کرد تا اقتصاد ایران را تحت فشار قرار دهد تا اقتصاد ایران دچار فروپاشی شود و بعد ایران به پای میز مذاکرات بیاید و توافق جدیدی انجام شود که این اتفاق نیفتاد.

عمویی با بیان اینکه ترامپ تحریم های جدیدی علاوه بر تحریم های قبلی بر ایران وضع کرد، گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دولت جدید آمریکا خواهان بازگشت به برجام بود، اما برای عضویت مجدد در برجام باید اقداماتی انجام می‌داد زیرا طرفی که باید حرکتی انجام دهد طرف آمریکایی بود.

وی افزود: در مقابل خروج آمریکایی ها از برجام ایران یکسالی به اروپایی ها وقت داد تا به تعهدات خود در ذیل برجام انجام دهد که اتفاقی رخ نداد و طبق برجام ایران از تعهدات خود کاست و اعلام کرد تا طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نباشد ایران نیز به تعهدات خود عمل نخواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به قانون لغو تحریم ها، بیان داشت: مذاکرات هسته‌ای در شش دور از ابتدای سال جاری انجام شد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این موضوع بیان شد که مذاکرات گذشته باید مورد بررسی قرار بگیرد و با بازخوانی مذاکرات گذشته دولت جدید پای در مذاکرات جدید گذاشت که این دور خلاف دورهای گذشته این بود که لغو تمامی تحریم ها جزو اولویت‌های تیم مذاکره کننده جدید ایرانی است.

عمویی تصریح کرد: عادی سازی روابط بین‌المللی نیازمند لغو تحریم هاست پس برای ارتباط اقتصادی با کشورها نیازمند لغو تمامی تحریم ها هستیم که این موضوع هم در برجام به صراحت آمده است که باید تحریم های ایران لغو شود تا ایران بتواند از اقتصاد جهانی استفاده کند.

وی گفت: در زمان اجرای برجام و طبق گزارش های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تعهدات خود پایبند بود این درحالی بود که رئیس اسبق بانک مرکزی در شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرد که هنوز از برجام بهره ای نبرده ایم. از این رو این درس برای ایران شد تا در دور جدید مذاکرات هسته‌ای باید برای لغو تحریم ها راستی آزمایی هایی صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان داشت: در مذاکرات جدید هدف جمهوری اسلامی ایران احیای برجام ۲۰۱۵ نیست بلکه هدف انتفاع اقتصادی از برجام است همچنین طرف خارج شده از برجام طرف خطاکار است از این رو آمریکایی ها باید به ایران خسارت و همچنین اقدام عملی انجام دهند تا ایران بعد از اطمینان به تعهدات خود عمل کند.

عمویی تاکید کرد: طرف آمریکایی خلاف قوانین بین‌المللی عملکرد کرده است از این رو تضمینی باید به ایران بدهند که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و نکته بعدی که در این دور در دستور کار تیم جدید است این است که آمریکایی ها باید خسارت به ایران پرداخت کند.

عمویی گفت: اتفاقات خوبی در این دوره از مذاکرات هسته‌ای درحال وقوع است اما شاهد اقدامات شیطنت آمیز رژیم صهیونیستی هستیم که مقامات این رژیم درحال دست و پا زدن هستند تا اجازه توافق ندهند و به نظر بنده دور بعدی مذاکرات دور چالشی خواهد بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها