کد خبر: 556615
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ۱۰:۳۹:۱۹
| |

همه واکنش‌ها به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام/ تهران آژانس را تهدید کرد؛ منتظر عواقب بعدی باشید

قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس اتمی با ٣٠ رأی موافق، ٢ رأی مخالف (روسیه و چین) و ٣ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

همه واکنش‌ها به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام/ تهران آژانس را تهدید کرد؛ منتظر عواقب بعدی باشید
کد خبر: 556615
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ۱۰:۳۹:۱۹

 در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پشت درهای بسته برگزار شد، اعضای این شورا قطعنامه‌ای را علیه ایران به تصویب رساندند. در این قطعنامه‌، ایران به عدم همکاری با شورای حکام آژانس متهم شده و مدعی است در سه مکان اعلام نشده از سوی ایران، آثار اورانیوم وجود داشته است. 

به گزارش شفقنا، قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس اتمی با ٣٠ رأی موافق، ٢ رأی مخالف (روسیه و چین) و ٣ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

این قطعنامه به پیشنهاد آمریکا و سه کشور اروپایی فعال در مذاکرات برجام یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان به این شورا ارائه شد.

اسرائیل در بیانیه‌ای تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اولین گام ضروری برای بازگرداندن پایبندی ایران به تعهداتش خواند.

تهران تأکید کرد که قطعنامه شورای حکام بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته و نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.

در ادامه آخرین اخبار مربوطه را می خوانید:

کدام کشورها به این قطعنامه رأی مثبت دادند؟

از ۳۵ عضو این شورا، سی عضو رأی موافق، دو عضو (روسیه و چین) رأی مخالف و سه عضو دیگر (هند، پاکستان و لیبی) رأی ممتنع دادند. کشورهایی که به این قطعنامه رأی مثبت دادند به شرح زیر هستند.

اروپا: بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتریش، جمهوری چک، فنلاند، ایرلند، لهستان، اسپانیا، سوئیس، اسلوونی؛

آمریکای شمالی و لاتین: آمریکا، کانادا، مکزیک، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، پرو، گواتمالا؛

آفریقا: مصر، سنگال، آفریقای جنوبی، بوروندی؛

آسیا و اقیانوسیه: ژاپن، کره جنوبی، مالزی، استرالیا، نیوزیلند، امارات عربی متحده، ویتنام؛

واکنش تهران: قطعنامه ضد ایرانی نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات ایران با آژانس در بر نخواهد داشت

جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می نماید.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲ ، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیجوجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.

جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته همواره با آژانس همکاری سازنده ای داشته و انجام بخش قابل توجهی از بازرسی های آژانس در سطح جهانی در ایران موید این نکته است به گونه ای که کشورمان در حال حاضر از شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای در میان کشورهای عضو آژانس برخوردار است.

تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.

سانتریفیوژهای پیشرفته نصب و دوربین های آژانس غیر فعال شدند

همانگونه که قبلا نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنهاست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: بانیان این قطعنامه مستقیما مسئول تبعات بعدی هستند

آمریکا و سه کشور اروپایی با تلاش برای پیشبرد یک قطعنامه برآمده از سومحاسبه و مشاوره غلط علیه کشوری با شفاف‌ترین برنامه هسته ای صلح آمیز در جهان، اغراض کوته‌ بینانه خود را فراتر از اعتبار آژانس قرار دادند.

بانیان این قطعنامه مستقیما مسئول تبعات بعدی هستند. پاسخ ایران قاطع و متناسب است.

روسیه: نیمی از جمعیت جهان از قطعنامه علیه ایران حمایت نکردند

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بعد از تصویب این قطعنامه در حساب توییتر خود نوشت: «این یعنی کشورهایی که روی‌هم‌رفته نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند از این قطعنامه حمایت نکرده‌اند.»

اولیانوف در یک توییت دیگر با نامرتبط دانستن این قطعنامه با شرایط فعلی گفته بود که «پیش‌نویس این قطعنامه توسط نماینده آلمان در شورای حکام ارائه شد.»

در متن پیش‌نویس این قطعنامه آمده بود: «این شورا نگرانی عمیق خود را اعلام می‌دارد؛ چرا که علی‌رغم تعاملات متعدد (ایران) با آژانس؛ اما به دلیل ناکافی بودن همکاری‌های ماهوی ایران؛ هنوز مسائل پادمانی مرتبط با این سه مکان اعلام‌نشده پابرجا است».

پیش از صدور این قطعنامه، ایران در روز چهارشنبه ۱۸ خرداد دو دوربین فرا-پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در یکی از مراکز هسته‌ای خود متوقف کرده بود.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اقدام ایران در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: این تصمیم «بسیار تأسف‌آور» و «غیرسازنده» تلقی می‌شود. پاسخ ایران باید در راستای همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌بود، نه اینکه در جهت توسعه بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای خود و کاهش شفافیت گام بردارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه ۱۵ خرداد گفته بود که هرگونه تلاش سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی «بدون شک با پاسخ متناسب، مؤثر و فوری ایران» روبرو خواهد شد.

اتحادیه اروپا: ایران توضیحات فنی معتبری در رابطه با یافته‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای یافت نشده در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نداده است

اتحادیه اروپا در بیانیه ای ضمن تشکر از گزارش و عملکرد منصفانه، مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌اش در رابطه با راستی‌آزمایی وظایف پادمانی در ایران، تأکید کرد که گزارش آژانس درباره برنامه هسته ای ایران نگران کننده است.

در بیانیه اتحادیه اروپا، آمده است:

* ایران توضیحات فنی معتبری در رابطه با یافته‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای یافت نشده در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نداده است.

* ایران مکان کنونی مواد هسته و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای که در سال ۲۰۱۸ از تورقوزآباد منتقل شده بودند را اعلام نکرده است.

* فعالیت‌های هسته‌ای و مواد هسته‌ای استفاده شده در لاویسان-شیان در سال ۲۰۰۳ که شامل حداقل یک دیسک اورانیوم فلزی می‌شد، مطابق با آنچه که در توافق پادمانی جامع ایران ذکر شده، توسط ایران به آژانس اعلام نشده است.

* ما همچنین با نگرانی دریافته‌ایم که گزارش مدیرکل به یک مکان نامشخص دیگر به عنوان منشا احتمالی ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در تورقوزآباد اشاره دارد.

* مسائل فوق واضحا به این اشاره دارند که مواد هسته‌ای اعلام نشده و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای در ایران بوده و ممکن است همچنان در این کشور باشند.

* اتحادیه اروپا شدیدا نگران این است که آژانس نتوانسته صحت و تمامیت اظهارات ایران ذیل توافق پادمانی را تایید کند و متعاقبا این مشکلات همچنان به قوت خود باقی هستند.

* ما از ایران می‌خواهیم تا همکاری فوری و کاملی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد تا آژانس در موقعیتی قرار بگیرد تا بتواند ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.

اتحادیه اروپا بر حمایت از اعتماد کامل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با اجرای وظایفش ذیل توافق پادمانی عدم اشاعه هسته‌ای تاکید دارد. اتحادیه اروپا قویا از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر گروسی، مدیرکل آژانس در تعامل سازنده با ایران جهت رسیدگی به تمامی مسائی که فورا نیاز به حل‌وفصل داشتند، حمایت می‌کند.

بنابراین اعضای اتحادیه اروپا قویا از قطعنامه پیشنهاد شده توسط فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا حمایت می‌کنند و از اعضای شورای حکام می‌خواهند تا از آن حمایت کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها