کد خبر: 555939
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ۱۲:۳۳:۱۱
| |

خبرگزاری فرانسه:

غربی‌ها در آژانس به دنبال ارسال پیام به ایران هستند اما درهای دیپلماسی را به طور کامل نمی‌بندند

خبرگزاری فرانسه مدعی شد: انتظار می‌رود که کشورهای بزرگ اروپایی و ایالات متحده در حالی که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به بن بست رسیده است، در دیدار این هفته ناظر اتمی سازمان ملل متحد، به دنبال محکومیت ایران باشند.

غربی‌ها در آژانس به دنبال ارسال پیام به ایران هستند اما درهای دیپلماسی را به طور کامل نمی‌بندند
کد خبر: 555939
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ۱۲:۳۳:۱۱

قطعنامه ای که توسط ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان تهیه شده، نشانه ای از بی صبری فزاینده آنهاست به طوریکه دیپلمات‌ها هشدار می دهند پنجره نجات توافق تاریخی در حال بسته شدن است.

به گزاش شفقنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از دوشنبه تا جمعه در وین برگزار می شود. اگر قطعنامه ای که از ایران می‌خواهد به «همکاری کامل» با آژانس بین المللی انرژی اتمی تن در دهد، در این نشست تصویب شود، اولین طرحی خواهد بود که از ژوئن ۲۰۲۰ از ایران درخواست همکاری می‌کند.

درحالیکه گفتگوهای اتمی کاملاً متوقف شده است، جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، آخر هفته در توییتی هشدار داد که احتمال بازگشت به توافق در حال «کوچک شدن» است. او گفت: اما ما هنوز هم می توانیم با تلاش بیشتر این کار را انجام دهیم.

در گزارشی در اواخر ماه گذشته، آژانس اعلام کرد که هنوز سوالاتی درباره آثار اورانیوم غنی شده که قبلاً در سه سایتی که توسط ایران به عنوان میزبان فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده بود، وجود دارد. ایران هشدار داده است که هر گونه اقدام سیاسی از سوی ایالات متحده و گروه موسوم به E3 متشکل از فرانسه، آلمان و بریتانیا بدون هیچ شکی واکنشی متناسب، موثر و فوری را برانگیزد.

با این حال برخی کارشناسان معتقدند غربی‌ها در جلسات این هفته شورای حکام به دنبال ارسال یک پیام تهدیدآمیز به ایران هستند. با این حال به گفته «کلمنت ترمه» محقق مؤسسه بین المللی ایران شناسی رسانه، حتی اگر جلسات کمی متشنج باشد، بعید است که مذاکرات به هم بخورد. او گفت: «با توجه به جنگ در اوکراین، اروپایی‌ها آمادگی ایجاد یک بحران جدید با ایران را ندارند. این کارشناس پیشنهاد کرد که قطعنامه احتمالی علیه ایران به گونه ای بیان شود که در را به روی مذاکرات بیشتر نبندد.

یک نقطه درگیری کلیدی درخواست تهران از واشنگتن برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از فهرست رسمی گروه های تروریستی ایالات متحده است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پیش از انتخابات سخت میان دوره ای نوامبر، از انجام این کار خودداری کرده است. یک کارشناس دیگر به نام «کلسی داونپورت» معتقد است: «هزینه سیاسی که بایدن برای لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بپردازد، زیاد است، اما در مقایسه با تهدید یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای کمرنگ است».

او می‌افزاید که دولت بایدن باید پیشنهادهای خلاقانه دیگر را دو چندان کند تا مذاکرات به مسیر خود بازگردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها