در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

دانشجویان گرفتار در اوکراین اسیر بی‌تدبیری در ایران

با حمله روسیه به اوکراین شرایط دانشجویان در این کشور به یکی از دغدغه‌ها تبدیل شده و انتقادات زیادی را متوجه دولت و وزارت امور خارجه کرده است.

کد خبر: 540632
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

با گذشت چند روز از حمله روسیه به اوکراین، هنوز تکلیف ایرانیان مقیم اوکراین به خصوص دانشجویان مشخص نیست.

با حمله روسیه به اوکراین شرایط دانشجویان در این کشور به یکی از دغدغه‌ها تبدیل شده و انتقادات زیادی را متوجه دولت و وزارت امور خارجه کرده است. ایران از معدود کشورهایی بود که قبل از شروع جنگ با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قریب‌الوقوع بودن آن حکایت داشت از شهروندانش نخواست تا اوکراین را ترک کنند و به همین دلیل دانشجویان و شهروندان ایرانی مقیم این کشور در روزهای گذشته با شرایط سخت و مبهمی روبه‌رو شدند.

سفارت ایران در اوکراین روز ۴ اسفندماه از ایرانیان حاضر در این کشور خواست تا به مناطق پرخطر سفر نکنند و روز پنجشنبه ۵ اسفند هم همزمان با حمله روسیه به اوکراین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد ایرانیان مقیم این کشور به هر روشی که می‌توانند آنجا را ترک کنند.

با آغاز جنگ خبرهایی از رایزنی وزارت امور خارجه جهت پرواز اختصاصی برای انتقال دانشجویان و شهروندان ایرانی منتشر شد. داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان، هم اگر چه با تاکید بر این نکته از انتقال سریع دانشجویان خبر داد، اما با گذشت چند روز از حمله روسیه به اوکراین هنوز خبری از پروازهای اختصاصی نیست و سفیر ایران در اوکراین و وزارت امور خارجه تنها قول خروج اتباع ایران را از طریق ورشو، بوداپست و بخارست داده‌اند. در این میان کشورهایی همچون هند هم که شرایط مشابهی داشتند در یکی دو روز اخیر کار انتقال اتباع‌شان از اوکراین را انجام دادند.

بر اساس آمار اعلامی، چیزی بین ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ دانشجوی ایرانی در کشور اوکراین تحصیل می‌کنند که سرنوشت خروج آنها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. گفته می‌شود یکی از دلایل تاخیر خروج دانشجویان پسر، مشکلات مربوط به مشمولیت سربازی آنها بوده که البته اطلاع‌رسانی دیرهنگام وزارت امور خارجه در این باره کار انتقال آنها را پیچیده‌تر کرده است.

چراغ سبز برای ورود این دانشجویان روز پنجشنبه چهار اسفندماه داده شد و فتحعلی، رئیس ستاد «اوکراین» وزارت خارجه، اعلام کرد: با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح توانسته‌ایم مجوز ورود و خروج مشمولین مقیم در اوکراین را دریافت کنیم که امیدواریم بخشی از نگرانی‌های ایرانیان مقیم اوکراین کاسته شود.

علاوه بر این، بسیاری از دانشجویان این نگرانی را دارند که با خروج از اوکراین جای آنها محفوظ خواهد ماند ‌یا نه. در این بین، غلامرضا حسن‌زاده، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، هم اعلام کرده: نمی‌توانیم این دانشجویان را در داخل دانشگاه‌های کشور و در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی پذیرش کنیم، چرا که اغلب این دانشجویان در این سه رشته پزشکی تحصیل می‌کنند و ما ظرفیتی برای تحصیل آنها در کشور نداریم.

مرادی، سفیر ایران در اوکراین، روز یکشنبه ۸ اسفند خبر داد که با تلاش همکاران سفارت، نزدیک به یکصد نفر از دانشجویان ایرانی از ایستگاه راه‌آهن کی‌یف عازم شهرهای مرزی در غرب اوکراین شدند.

با وجود همه این حواشی و اظهارنظرها، هنوز مشخص نیست سرنوشت دانشجویان ایرانی حاضر در اوکراین چه خواهد بود و چه زمان و با چه روشی خاک این کشور را ترک خواهند کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید