فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین:

خوشبین نیستم که مذاکرات وین به نتیجه برسد

آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی تاثیری در نتیجه مذاکرات ندارد

یک دیپلمات پیین معتقد است که آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی تا حدی راه نفس را باز می‌کند اما موجب به نتیجه رسیدن مذاکرات نخواهد بود.

خوشبین نیستم که مذاکرات وین به نتیجه برسد
کد خبر: 531062
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۳:۲۱:۵۵

مذاکرات احیای برجام در وین ادامه دارد و برخی نیز با توجه به اخبار اخیر از اظهارات اولیانوف درباره پذیرش احیای برجام از سوی طرف‌ها تا تفاهم تهران و سئول درباره پول‌های ایران، امیدوار شده‌اند. برخی دیگر از تحلیلگران نیز هنوز اوضاع را پیچیده و مبهم ارزیابی می‌کنند.

به گزارش نامه نیوز، فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین از جمله همین افراد است. او با تاکید بر اینکه «سیاست خارجی را حکومت تغییر می‌کند و حکومت هم امروز دیگر به صورت یک دست در اختیار اصولگرایان است» می‌گوید: «اقداماتی مثل آنچه دیروز دیدیم یعنی موشک آوردن در نماز جمعه تعجبی ندارد. این مثل همان اقدامات قبلی از جمله شعار نوشتن روی موشک که برجام را متزلزل کرد، و حاکی از ارجحیت مسائل ایدئولوژیک و آرمانی بر سایر مسائل است.»

وی افزود: «اکنون افراد اثرگذار و تصمیم گیرند کسانی هستند که اتفاقا سخت شدن زندگی مردم را نوعی آزمایش الهی و ... تلقی می‌کنند و نگران آن نیستند. در عین حال ایران را کشور بزرگی می‌دانند که زندگی روزمره مردم را به همین وضعیت موجود که سالیان ادامه داشته، ادامه دهد لذا آن قول‌های رفاهی، آموزشی، بهداشتی و ... تحت شعاع اهمیت ایثار اعتقادی قرار می‌گیرد.»

مجلسی گفت: «در عین حال باید دید که این موشک‌ آوردن‌ها برای مصرف داخلی است یا به صورت جدی برای کارشکنی در پیشرفت مذاکرات برجامی است. من فکر نمی‌کنم که قصدشان کارشکنی باشد، ممکن است در همان مذاکرات پیامی داده شود مبنی بر اینکه از این موشک‌ها نترسید چون معنای دیگری دارد.»

او با اشاره به اینکه «شخصا خوشبین نیستم که این مذاکرات به نتیجه برسد» گفت: «ممکن است یک مقدار از بدهی‌های کره آزاد شود و راه نفسی باز شود. یا ممکن است تغییر سیاست آمریکا در برابر زیاده‌خواهی اسرائیل نوعی تهدید برای اسرائیل تلقی شود، مبنی بر اینکه اگر نخواهید از زیاده‌خواهی خود دست بردارید آمریکا هم متعهد نیست که زیربار هزینه‌ سازی‌های اسرائیل برای خود برود. این هم یک عنصر خارجی است که می‌تواند در روند مذاکرات موثر باشد و اسرائیل که طرف اصلی همه مسائل تحریمی ایران و ... است وادار به نوعی سازگاری کند تا حقوق مردم فلسطین و اعراب در حدی که سازمان‌ ملل و قطعنامه‌ها مشخص کرده‌اند، حفظ شود».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها