کد خبر: 501647
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ۰۸:۱۵:۱۴
| |

گمانه‌زنی‌ها بر سر گزینه‌های معاون اولی قوه قضاییه اژه‌ای / دو مدعی یک کرسی

منتظری از 15 فروردین 95 و در دوران ریاست صادق آملی لاریجانی بر قوه قضاییه به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شد و برخی ناظران از تداوم حضورش در این کرسی با خواست اژه‌ای در دوران رییسی سخن به میان آورده بودند ولی حالا به نظر می‌رسد که او نیز به پایان راهش در این مقام رسیده اما قرار نیست به‌رغم تمام گلایه‌های فعالان سیاسی و مدنی، از بدنه قوه قضاییه کنار گذاشته شود بلکه به کرسی بالاتر نقل مکان ‌می‌کند.

گمانه‌زنی‌ها بر سر گزینه‌های معاون اولی قوه قضاییه اژه‌ای / دو مدعی یک کرسی
کد خبر: 501647
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ۰۸:۱۵:۱۴

اعتمادآنلاین| گمانه‌زنی به لطف ساز و کارهای موجود در قوه قضاییه و دوری این نهاد از همان اندک شفافیت موجود در قوای مقننه و مجریه، به بخشی لاینفک از اقدامات رسانه‌ها برای پی بردن به اسرار این نهاد تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، پیش از آنکه حکم غلامحسین محسنی اژه‌ای از سوی رهبری برای ریاست قوه قضاییه صادر و دوران پسا سیدابراهیم رییسی رسما در این نهاد آغاز شود، این رسانه‌ها بودند که تلاش می‌کردند با پیگیری‌های مداوم سرنوشت این نهاد و رییس بعدی‌اش را پیش از اعلام رسمی مشخص کنند و در نهایت میان سه گزینه، همانی انتخاب شد که هم از بدنه قوه بود و هم نوع نگاهش به مسائل قضایی و تحول در این نهاد چندان همسو با سید ابراهیم رییسی نبود.

حذف و اضافه‌ها برای رسیدن به گزینه نهایی ریاست قوه جواب داد و از چند روز پیش از اعلام رسمی، مشخص بود که اعرافی رسما از میان گزینه‌ها حذف شده و مرتضوی مقدم نیز از یک جایی به بعد دیگر تمایلی به تکیه بر کرسی ریاست قوه ندارد پس تنها گزینه باقی مانده اژه‌ای بود. این شیوه حالا و برای تعیین گزینه معاون اولی اژه‌ای هم در جریان است با این تفاوت که حداقل تا اینجای کار خبری از 3 گزینه نیست و فقط نام 2 گزینه به رسانه‌ها رسیده است.

مصطفی پورمحمدی از دوستان و چهره‌های نزدیک به غلامحسین محسنی اژه‌ای نخستین فردی است که نامش به عنوان معاون اول رییس فعلی قوه قضاییه رسانه‌ای شد و حالا که ریاست اژه‌ای رسمی شده، این گمانه‌زنی‌ها تقویت شده و برخی شنیده‌ها از توافق او با اژه‌ای حکایت می‌کند ولی از سوی دیگر هم نام پورمحمدی به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت اطلاعات دولت رییسی مطرح شده از این رو باید دید در نهایت او به قوه قضاییه نقل مکان می‌کند یا پاستور یا اینکه راهی دیگر را انتخاب خواهد کرد. پورمحمدی اما تنها گزینه مدنظر اژه‌ای نیست و برخی شنیده‌ها از رایزنی رییس جدید قوه قضاییه با دادستان کل کشور برای تکیه‌اش بر کرسی معاون اول قوه قضاییه حکایت می‌کنند.

محمد‌جعفر منتظری از جمله چهره‌های نزدیک به اژه‌ای در قوه قضاییه به شمار می‌رود. منتظری از 15 فروردین 95 و در دوران ریاست صادق آملی لاریجانی بر قوه قضاییه به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شد و برخی ناظران از تداوم حضورش در این کرسی با خواست اژه‌ای در دوران رییسی سخن به میان آورده بودند ولی حالا به نظر می‌رسد که او نیز به پایان راهش در این مقام رسیده اما قرار نیست به‌رغم تمام گلایه‌های فعالان سیاسی و مدنی، از بدنه قوه قضاییه کنار گذاشته شود بلکه به کرسی بالاتر نقل مکان ‌می‌کند. کرسی که اژه‌ای مدت‌ها به آن تکیه کرده بود و در نهایت به عنوان رییس قوه قضاییه انتخاب شد. ریاستی که احتمالا طولانی‌تر از ریاست رییسی بر این نهاد خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها