کد خبر: 496886
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

انتخابات 1400| علت اختلال مقطعی در انتخابات الکترونیک چه بود؟

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور اما درباره اختلال مقطعی در انتخابات الکترونیک اعلام کرد به محض بروز مشکل‌، رای‌گیری به‌صورت آفلاین انجام و بعد داخل سیستم ثبت شد.

انتخابات 1400| علت اختلال مقطعی در انتخابات الکترونیک چه بود؟
کد خبر: 496886
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا روز گذشته (جمعه 28خرداد) طبق اعلام وزارت کشور در بیش از 75هزار شعبه اخذ رأی انتخابات شوراهای شهر و روستا و بیش از 66هزارو800شعبه اخذ رأی انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. انتخابات شوراهای اسلامی در 33شهر به‌صورت تمام‌الکترونیک برگزار شد و در مجموع 10هزار شعبه در سراسر کشور انتخابات تمام‌الکترونیک شوراهای شهر و روستا را برگزار کردند که با توجه به استقرار 3صندوق در هر شعبه این رقم به 30هزار صندوق الکترونیک رسید. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری هم در اغلب شهرها به‌صورت نیمه‌الکترونیک و در بقیه به‌صورت سنتی برگزار شد.


به‌ گزارش همشهری، انتخابات دیروز در کنار حضور مردم حواشی‌ای هم داشت که مهم‌ترین آن اختلال در رای‌گیری در بخشی از شعبه‌های تمام‌الکترونیک یا نیمه‌الکترونیک بود. در آذربایجان‌شرقی، مازندران، همدان، گیلان، اصفهان، قم، خوزستان، کرمانشاه، گلستان و قزوین اختلال‌هایی گزارش شد که در اغلب آنها اختلال موجب تشکیل صف و ازدحام جمعیت به صورت مقطعی شد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور اما در این‌باره اعلام کرد به محض بروز مشکل‌، رای‌گیری به‌صورت آفلاین انجام و بعد داخل سیستم ثبت شد.

حاشیه‌های انتخاباتی در مازندران

برگزاری انتخابات در مازندران و به‌ویژه در مرکز این استان با توجه به تمام‌الکترونیک برگزار شدن انتخابات شورای شهر ساری حاشیه‌هایی را به‌دلیل بروز برخی اختلالات به همراه داشت. دیر آغاز به‌کارکردن برخی شعب انتخاباتی موجب شد که در بعضی شعب انتقادهایی از سوی مردم و مسئولان مطرح شود.

علی بابایی کارنامی، سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات مازندران بروز برخی اختلالات را تأیید می‌کند و می‌گوید: بعضی از شعب در آغاز فرایند رأی‌گیری یک تا دو ساعت تأخیر داشتند. با وجود این، مسئولان برگزاری انتخابات در مازندران وجود اختلال در فرایند انتخابات را موقتی دانستند و گفتند، اختلال به‌سرعت رفع شده است.

ابوذر قربانی، رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات مازندران هم با بیان اینکه پیکربندی همه دستگاه‌های انتخابات شب قبل از انتخابات انجام شده بود، می‌گوید: ممکن است در استقرار برخی عوامل لحظاتی تأخیر ایجاد شده باشد، اما زیرساخت‌های ارتباطی برگزاری انتخابات به‌طور کامل فراهم شده بود.


این موضوع را حسین حسن‌نژاد، رئیس ستاد انتخابات مازندران نیز تأیید می‌کند و می‌گوید: فقط در یک شعبه یکی از دستگاه‌های احراز هویت اشتباه فرستاده و بلافاصله دستگاه به شعبه دیگر انتقال داده شد. مجموعه عوامل اجرایی انتخابات در مازندران حدود 57هزار نفر در بیش از 4هزار شعبه بودند که بروز یک اشتباه در این حجم از فعالیت طبیعی است و نباید آن را به مسائل سیاسی و ذهنیت‌های منفی تبدیل کرد.

صف‌ها در قم

انتخابات در قم با معطلی مردم و تأخیر در آغاز رأی‌گیری همراه بود. شهروندانی که از ساعت 7صبح به شعبه‌های اخذ رأی مراجعه کرده بودند به‌دلیل اختلال در صندوق‌های الکترونیکی انتخابات شوراهای اسلامی ساعتی‌منتظر شروع رأی‌گیری بودند. اگرچه تعداد صندوق‌های رأی استان با 10درصد بیشتر به 729صندوق افزایش یافت تا ازدحام احتمالی در شعبه‌های اخذ رأی مدیریت شود، اما تأخیر در آغاز رأی‌گیری به ازدحام و تشکیل صف‌ها در برخی از شعب منجر شد. یکی از شهروندان به همشهری می‌گوید: صبح زود به محل اخذ رأی رفتم تا به گرما و صف طولانی برخورد نکنم، اما رأی‌گیری با تأخیر یک‌ساعت‌ونیمه آغاز شد.


یکی از شهروندان هم که به خیابان جوادالائمه مراجعه کرده بود، می‌گوید: قبل از ساعت7 به‌همراه همسرم به این شعبه مراجعه کردیم، ولی حدود 2ساعت معطل بودیم. اطراف شعبه خیلی شلوغ شده بود و وقتی رأی‌گیری آغاز شد، حدود 3ساعت منتظر بودیم که نوبت ما شود و رأی‌ها را در صندوق‌ها بیندازیم.


بیژن سلیمان‌پور، رئیس ستاد انتخابات قم در پاسخ به این انتقادها ضمن عذرخواهی از تأخیر در آغاز رأی‌گیری در برخی شعبه‌های اخذ رأی، علت این مسئله را تغییر رمز صندوق‌های الکترونیکی در سطح ملی ذکر کرد.

اختلال رأی‌گیری در گیلان

مردم گیلان روز گذشته پای صندوق‌های رأی مشارکت داشتند و حضور رأی اولی‌ها در میان آنها به چشم می‌آمد. حضور مردم در همان ساعت‌های اولیه رای‌گیری موجب افزایش مصرف برگه تعرفه رأی در گیلان شد.


استاندار گیلان با اشاره به افزایش مشارکت گیلانی‌ها در انتخابات می‌گوید: از ابتدای صبح روز انتخابات، همه عوامل اجرایی در شعب اخذ رأی حاضر شدند تا فرایند رأی‌گیری به شایستگی انجام‌ شود.


ارسلان زارع با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی در همه شعب رعایت شده است، می‌افزاید: حذف اثر انگشت و وجود مواد ضدعفونی‌کننده نشان‌دهنده این بود که شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت می‌شود. انتخابات شوراهای شهر و روستا در رشت به‌صورت تمام‌الکترونیک برگزار شد و به همین دلیل در ساعت‌های اولیه اختلال‌هایی در شبکه رخ داد که مسئولان آن را نتیجه شلوغی برخی شعبه‌ها می‌دانند.

محمود قاسم‌نژاد، رئیس ستاد انتخابات گیلان تأکید می‌کند که حضور پرشور مردم و ازدحام در ساعت‌های اولیه صبح در رشت موجب ایجاد اختلال موقتی در فرایند رأی‌گیری و به سرعت رفع شد.

کندی رأی گیری در ساعت های اولیه

بخشی از اهالی آذربایجان‌شرقی و مرکز آن تبریز، حتی زودتر از آغاز زمان رای‌گیری به شعب مراجعه کردند، اما با آغاز رای‌گیری و در ساعت‌های اولیه در سیستم رای‌گیری الکترونیک شاهد بروز اختلال بودند. این موضوع کندی رای‌گیری را به همراه داشت و موجب ازدحام شهروندان مقابل شعب اخذ رأی شد.
هرچند مشکل به‌گفته مسئولان و شهروندان حاضر در برخی شعب رفع شد، اما در تعداد دیگری از شعب رای‌گیری به‌صورت کاغذی و سنتی ادامه یافت.

شایعه تأخیر در رأی‌گیری همدان

مردم همدان هم مانند برخی ‌ شهرها روز گذشته انتخابات را با نقص فنی در سیستم الکترونیک ثبت کد ملی آغاز کردند و به همین دلیل افرادی که در ساعت‌های اولیه رای‌گیری در شعب حاضر شدند، مجبور بودند ساعتی منتظر باشند و همین موجب تشکیل صف‌هایی شد هرچند مشکل دستگاه احراز هویت در برخی شعب مدتی بعد رفع شد.

زهرا رضایی، شهروند همدانی می‌گوید: تأخیر در آغاز رای‌گیری به‌علت نقص سیستم الکترونیک احراز هویت باعث شد یک ساعت در صف باشیم و درنهایت به‌صورت دستی رأی دادیم. بیشتر شهروندان با خودشان خودکار شخصی آورده بودند تا مراقب سلامتی‌شان باشند. عوامل برگزاری انتخابات هم تلاش خود را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌کردند.


معاون سیاسی، امنیتی استاندار همدان درباره اختلال در سیستم‌ها توضیح می‌دهد: بیشتر شهروندان به‌علت خنکی هوا، اول صبح به شعب مراجعه کردند و از آنجایی که نوشتن 11 اسم اعضای شورای شهر طولانی است، دقایقی شاهد تشکیل صف بودیم که به سرعت مشکل حل شد. مصطفی آزادبخت شایعه دیر آغاز شدن انتخابات در همدان را رد می‌کند و می‌گوید: هیچ تأخیری در آغاز رای‌گیری وجود نداشت.

تجربه اول کرمانشاه و کمی اختلال

کرمانشاهی‌ها هم مانند اهالی آذربایجان شرقی زودتر از ساعت رای‌گیری در شعب حاضر شدند؛ به‌طوری که در ساعت‌های ابتدایی صف‌ در مقابل شعب شکل گرفت؛ هرچند با وجود شلوغی صف‌های اخذ رأی مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از ماسک و خودکار شخصی استفاده می‌کردند.

دبیر ستاد انتخابات کرمانشاه با بیان اینکه در ساعت‌های اولیه صبح در سیستم رأی‌گیری شورای اسلامی شهر کرمانشاه اختلالاتی پیش آمد می‌گوید: برای نخستین‌بار است که انتخابات به‌صورت تمام‌الکترونیک در کرمانشاه برگزار می‌شود و این اختلالات در ابتدای جاگیری شعب طبیعی است که به سرعت رفع شد.

جلیل بالایی با تأکید بر اینکه قطعی برقی در هیچ ‌نقطه از استان گزارش نشده است، می‌افزاید: فرایند رأی‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌صورت دستی بود که هیچ اختلالی در این مورد گزارش نشد.

انتخابات آرام در اردبیل

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردبیل هم با مشارکت مردم برگزار شد. مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد، این رویداد سیاسی امسال به‌خاطر مسئله شیوع کرونا متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته برگزار شد.

نسرین رزمی از مشارکت‌کنندگان در انتخابات توضیح می‌دهد: به‌دلیل حساسیت پیشگیری از شیوع کرونا مردم سعی کردند بر زمانبندی حضور خود در شعب اخذ رأی بیشتر دقت کنند.


رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و جلوگیری از ازدحام در شعب اخذ رأی از سوی هیأت اجرایی ستاد انتخابات هم الزامی عنوان شده بود.

بهروز ندایی، معاون سیاسی، امنیتی استانداری و رئیس ستاد انتخابات استان هم اعلام می‌کند که این استان قطعی برق یا اختلالی در سیستم نداشت و حتی احراز هویت شهروندان در روستاها هم به‌صورت الکترونیکی انجام شد.

لغو انتخابات شورای 2روستا در بوشهر

در این دوره از انتخابات شورای شهر و روستا تکلیف اداره 1400شهر و 40هزار روستا مشخص می‌شود، اما حدود 2هفته پیش بود که وزارت کشور اعلام کرد در انتخابات ششمین دوره شورا‌های سراسر کشور 7شهر حدنصاب برگزاری انتخابات را ندارند و به‌صورت جانشینی اداره خواهند شد. این تعداد شامل 5شهر در استان فارس، یک شهر در اصفهان و یک شهر در بوشهر هستند.


این مشکل البته فقط مربوط به شهرها نبود و طبق اعلام مسئولان استانی، 198روستا در لرستان، 67روستا در کرمان، 103روستا در آذربایجان غربی و 13روستا در خراسان‌جنوبی و بسیاری از روستاهای دیگر هم مشکل مشابهی داشتند.


حسن باباحسنی، بخشدار مرکزی دیلم در استان بوشهر هم روز گذشته اعلام کرد که در روستای «مظفری شمالی» به‌علت به حد نصاب نرسیدن و «بنه اسماعیل» به‌دلیل انصراف 4نفر از داوطلبان، انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی برخلاف دوره‌های قبل برگزار نشده است. بنا بر اعلام‌ مهدی جمالی‌نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور این شهرها و روستاها به‌صورت جانشینی اداره خواهند شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها