کد خبر: 647055
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۴ ۰۸:۱۰:۱۲
| |

قاتل نجات یافته از اعدام، سردسته باند مخوف سرقت مسلحانه

اعضای باند سرقت مسلحانه از گیم نت‌ها دستگیر شدند و معلوم شد سردسته این باند مردی است که قبلا مرتکب قتل شده و توانسته بود رضایت اولیای دم را جلب کند.

قاتل نجات یافته از اعدام، سردسته باند مخوف سرقت مسلحانه
کد خبر: 647055
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۴ ۰۸:۱۰:۱۲

باند مخوف سرقت‌های مسلحانه از گیم نت‌های مشهد در حالی با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی متلاشی شد که سرکردگی آن‌ها را قاتل نجات یافته از پای چوبه دار به عهده داشت.

به گزارش روزنامه خراسان، در پی وقوع چند فقره سرقت مسلحانه از مراکز بازی‌های رایانه‌ای حاشیه شهر مشهد که توسط اعضای یک باند مخوف صورت گرفت، گروهی از کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی بررسی‌های تخصصی را در این باره آغاز کردند. تحقیقات میدانی کارآگاهان نشان داد اولین سرقت‌های مسلحانه دزدان نقاب‌دار در شهریور گذشته هنگامی رخ داده است که تعدادی جوان و نوجوان مشغول بازی‌های رایانه‌ای در شهرک مهرگان بودند که ناگهان 4 جوان موتورسوار در حالی که سلاح وینچستر در دست داشتند وارد مرکز بازی‌های رایانه‌ای شده و همه اموال را به سرقت برده‌اند. هنوز بیشتر از یک ماه از این ماجرا سپری نشده بود که دومین دستبرد مسلحانه در خیابان رسالت ۱۵۱ رخ داد اما این بار دزدان مسلح نقاب‌دار از یک دستگاه پژو ۴۰۵ استفاده کرده بودند.

آنان در نیمه‌های شب زمانی به مرکز بازی‌های رایانه‌ای هجوم بردند که تعدادی از مشتریان از شدت ترس و وحشت به خود می‌لرزیدند. سارقان مسلح با یک قبضه چاقو و برای ایجاد رعب و وحشت بیشتر به سمت متصدی گیم نت حمله‌ور شدند و سر او را شکستند و در همین حال گوشی تلفن یکی از مشتریان را نیز زورگیری کردند. واکاوی‌های پرونده سرقت مسلحانه همچنین بیانگر آن بود که سومین دستبرد اعضای این باند خطرناک در روز روشن رخ داده است و آن‌ها این بار به یکی از مراکز بازی‌های رایانه‌ای در بولوار طبرسی شمالی ۲۱ دستبرد زده‌اند و باز هم گوشی تلفن مشتریان را هم به سرقت برده‌اند.

ماجرای سرقت‌های مسلحانه در حالی رنگ سریالی به خود گرفت که رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی دستورهای ویژه‌ای را برای پیگیری پرونده مذکور صادر کرد. بدین ترتیب گروهی از کارآگاهان دایره مبارزه با سرقت‌های مسلحانه به فرماندهی مستقیم سرهنگ محمد همتی( رئیس اداره جنایی آگاهی) به کنکاش‌های تخصصی در این باره پرداختند و شیوه‌های پیگیری آن را به بحث‌های کارشناسی گذاشتند. تحلیل‌های کارآگاهان که با بهره‌گیری از تجربیات سرهنگ شفیع‌زاده همراه بود، به نتایجی از رصدهای اطلاعاتی در فضای مجازی رسید؛ چراکه تحقیقات مقدماتی کارآگاهان نشان می‌داد چند روز بعد از هر دستبرد مسلحانه دستگاه بازی‌های رایانه‌ای از سایت‌های واسطه‌گری مانند دیوار به فروش گذاشته شده است. این بود که عملیات کارآگاهان بر رصد سایت‌های واسطه‌گر متمرکز شد. آنان به سرنخ‌هایی از آگهی فروش «پی اس فور» دست یافتند. پیگیری نامحسوس و نفوذی کارآگاهان دامنه تحقیقات را به مالخری در بولوار حر مشهد کشاند به طوری که کارآگاهان مالخر حرفه‌ای تبعه خارجی به نام «سعید-ر» را شناسایی کردند که در پوشش فروش محصولات فرهنگی یک باند مخوف سرقت را هدایت می‌کرد و بلافاصله با خرید اموال سرقتی از سارقان آن‌ها را در سایت واسطه‌گری فضای مجازی به فروش می‌رساند.

این‌گونه بود که کارآگاهان پس از کسب دستورهای محرمانه قضایی از قاضی حسینی(قاضی شعبه ۴۰۸ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) عملیات ضربتی را برای دستگیری این مالخر حرفه‌ای آغاز کردند و او را در حالی به دام انداختند که سرنخ‌هایی از مخفیگاه دزدان مسلح را به پلیس لو داد. این مالخر تبعه خارجی که حتی مکان‌ها و مراکز سرقت را نیز برای دزدان مسلح شناسایی می‌کرد، نشانی این مراکز را در اختیار آنان می‌گذاشت پرده از سرقت‌های مسلحانه در مشهد برداشت و مخفیگاه یکی از سارقان خطرناک را به کارآگاهان نشان داد.

طولی نکشید که گروهی از افسران زبده اداره مبارزه با سرقت مسلحانه عازم شهرک مهرگان شدند اما سارق مسلح  در مخفیگاه خود حضور نداشت تا این‌که در ادامه بررسی‌ها نشان داد او برای خوش‌گذرانی به بوشهر رفته و اکنون در حال بازگشت به مشهد است که عملیات دستگیری وی به آزادراه باغچه کشید و کارآگاهان او را هنگام ورود به مشهد به دام انداختند. با انتقال این متهم ۳۲ ساله خطرناک به مقر انتظامی مشخص شد که او «محراب-ب» نام دارد و حدود دو سال قبل از پای چوبه دار به منزل بازگشته است. واکاوی‌های کارآگاهان بیانگر آن بود که سارق مسلح مذکور سال ۸۹ به جرم قتل به قصاص نفس محکوم شده بود اما اولیای دم پای چوبه دار او را بخشیده‌اند. محراب پس از آزادی از زندان با یکی دیگر از سارقان سابقه‌دار که ابراهیم نام دارد، باند سرقت مسلحانه را تشکیل داده و با همدستی دیگر دوستانشان دستبرد به مراکز بازی‌های رایانه‌ای را آغاز کرد بودند. به همین دلیل کارآگاهان به سراغ ابراهیم در منطقه پنجتن مشهد رفتند و او را نیز در عملیات غافلگیرانه در حالی به دام انداختند که سلاح وینچستر از داخل سرویس بهداشتی پشت بام منزل همسایگانش کشف شد.

کارآگاهان همچنین خودروی پژو ۴۰۵ را نیز که در سرقت‌ها مورد استفاده دزدان مسلح قرار گرفته بود در مخفیگاه وی شناسایی و به پلیس آگاهی منتقل کردند. از سوی دیگر ادامه بررسی‌های کارآگاهان بیانگر آن بود که ابراهیم دیگر عضو این باند مخوف نیز از دزدان سابقه داری است که پس از چند سال تحمل کیفر به جرم سرقت با پابند الکترونیکی از زندان آزاد شده بود اما بعد از پایان دوران محکومیت و بعد از آن‌که پابندهای الکترونیکی از پای وی باز شده، دوباره به سرقت‌های مسلحانه روی آورده بود.

با توجه به این‌که دزدان مسلح خطرناک هنگام دستبرد به مراکز بازی‌های رایانه‌ای از نقاب و کلاه استفاده می‌کردند به باند کلاه‌داران معروف شده بودند که تلاش‌های کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی برای دستگیری دیگر اعضای این باند همچنان ادامه دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها