کد خبر: 221509
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۰۷:۲۳:۰۰
| |

شلوار قرمز، بلای جان ارتش فرانسه

برخلاف جنگ‌های گذشته که در آن سواره‌نظام و شمشیرها و جنگ تن‌به‌تن مطرح بود، در جنگ جهانی اول، این گلوله‌ها بودن که شلیک می‌شدند. پس باید لباس سربازها با محیط استتار می‌شد، چیزی که فرانسوی‌ها به آن توجه نداشتند.

شلوار قرمز، بلای جان ارتش فرانسه
کد خبر: 221509
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۰۷:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| قبل از جنگ جهانی اول، وزیر جنگ فرانسه در حال بازگشت از جبهه‌ بالکان به این نتیجه رسید که بُرد اسلحه‌ها بشدت افزایش یافته و نیاز به دور ماندن سربازان از دید دشمن بیش از گذشته احساس می‌شود، چرا که دیده شدن هر سرباز، یعنی هدف‌گیری دقیق توسط دشمن و نهایتا کشته شدن.

او پس از مشاهده لباس سربازان ارتش بلغارستان که رنگی مات و خنثی داشت تصمیم گرفت لباس سربازهای فرانسوی را تغییر دهد. سربازان فرانسوی تا آن زمان لباس آبی پررنگ با شلوارهای قرمز می‌پوشیدند.

وزیر پیشنهاد داد تا سربازان فرانسوی لباس خاکستری/آبی یا خاکستری/سبز بپوشند، اما ارتش راضی به این تغییر نبود و نظامیان فرانسوی حیثیت ارتش را در خطر می‌دیدند!

حتی یکی از روزنامه‌های چاپ پاریس نوشت: «به‌فراموشی سپردن تمام آن‌چه رنگی است، تمام آن‌چه به سربازان سیمای درخشان می‌بخشد، هم خلاف سلیقه‌ فرانسوی است و هم خلاف عملکرد نظامی!»

برخی نیز معتقد بودند که متعصبان با هیجانات کاذب، واقعیت‌های واضح را نادیده گرفته‌اند، اما آن زمان با مسأله‌ حیثیت و غرور فرانسوی نمی‌شد شوخی کرد!

حتی وزیر جنگ قبلی هم به نفع وضعیت موجود وارد میدان شد! او از جانب مردم فرانسه گفته بود: «حذف شلوار قرمز؟ هرگز! شلوار قرمز یعنی فرانسه!»

بعدها زمانی که فرانسوی‌ها گروه گروه در مقابل گلوله‌های آلمانی قتل‌عام می‌شدند و مثل برگ‌ خزان در پاییز بر روی زمین می‌افتادند، هیچکدام‌شان شاید نمی‌دانستند که شلوارهای قرمز یا حیثیت فرانسه چگونه آنها را به کشتن داده‌ است.

یکی از وزرای جنگ فرانسه بعدترها اعتراف کرد: «آن چسبیدن کورکورانه و ابلهانه به چشمگیرترین رنگ، عواقبی سخت در پی داشت»!

منبع: شهروند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها