کد خبر: 656039
|
۱۴۰۳/۰۱/۱۵ ۱۳:۵۸:۳۵
| |

ادعای نیویورک‌تایمز:

«سیا» به روسیه درباره محل دقیق حمله تروریستی سالن کنسرت مسکو هشدار داده بود

مسئولان آمریکایی فاش کردند که قبل از وقوع حمله گروه «داعش» به مرکز خرید «کروکوس» در حومه مسکو که بیش از ۱۵۰ کشته برجای گذاشت، هشداری از سوی «سیا» به مقامات مربوطه روسیه ارسال و محل دقیق این حمله مشخص شده بود.

«سیا» به روسیه درباره محل دقیق حمله تروریستی سالن کنسرت مسکو هشدار داده بود
کد خبر: 656039
|
۱۴۰۳/۰۱/۱۵ ۱۳:۵۸:۳۵

مسئولان آمریکایی فاش کردند که قبل از وقوع حمله گروه «داعش» به مرکز خرید «کروکوس» در حومه مسکو که بیش از 150 کشته برجای گذاشت، هشداری از سوی «سیا» به مقامات مربوطه روسیه ارسال و محل دقیق این حمله مشخص شده بود.

به گزارش انتخاب و به نقل از العربیه، «نیویورک تایمز» به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت که زمان حمله، دقیق نبود اما اشاره داشتند که این حمله احتمالا ظرف چند روز اتفاق خواهد افتاد.

سفارت آمریکا حتی در 7 مارس به شهروندان خود درباره احتمال حملات تروریستی در دو روز آینده هشدار داده بود.

اطلاعات دقیق

واشینگتن با استفاده از اطلاعات دقیق جمع‌آوری شده توسط دستگاه اطلاعاتی آمریکا در مورد تحرکات «داعش خراسان»، توانست به روسیه و ایران، هشدار دهد و آنها را از اهداف خاصی که این سازمان تروریستی قصد حمله به آنها را داشت، آگاه کند ولی این هشدارها به اندازه کافی از سوی این دو کشور جدی گرفته نشد.

طبق گفته برخی مقامات غربی، روسیه تا حدودی به اخطار «سیا» توجه کرد و اقداماتی را برای بررسی آن انجام داد.

«شکست دستگاه اطلاعاتی روسیه»

حوادث متعاقب بعدی اما پرسش‌هایی را در خصوص علل شکست سرویس اطلاعاتی روسیه در جلوگیری از این حمله یا دست‌کم اتخاذ تدابیر امنیتی در سطوح بالاتر، ایجاد کرد.

نکته این است که این حمله در مرکز تجاری در حومه مسکو انجام شد که تدابیر امنیتی بیشتر در آن پیاده نشده بود تا حدی که مسئولان غربی را به این باور سوق داد که چه‌بسا مسکو، هشدار آمریکا را به عنوان «هشداری نادرست» ارزیابی کرده باشد.

این اطلاعات پس از آن منتشر شد که سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در اظهارات سه‌شنبه 14 فروردین گفت که هشدار آمریکا جنبه «بسیار کلی» داشت و نتوانست امکان شناسائی مهاجمان احتمالی را به مقامات امنیتی بدهد.

بی‌اعتنایی پوتین به هشدار آمریکا

چند روز قبل از این حمله مرگبار، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هشدارهای آمریکا را دست‌کم گرفته و آنها را صرفاً اقدامی تحریک آمیز و تلاش برای ارعاب و بی ثبات کردن کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، قلمداد کرده بود.

برخی از کارشناسان بر این باورند که روسیه که در گذشته عمدتا بر مبارزه با سازمان‌های تروریستی متمرکز بود، اکنون علاوه بر جنگ در اوکراین، پیگرد مخالفان را نیز به شکلی متمرکز دنبال می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها