کد خبر: 644937
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۱۵:۱۰:۲۰
| |

سرپرست وزارت خارجه طالبان:

عملیات ساخت خط انتقال گاز بین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به‌زودی آغاز می‌شود

پروژه تاپی، در قالب یک خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان آغاز شده و با گذشتن از خاک افغانستان و پاکستان به هند می‌رسد.

عملیات ساخت خط انتقال گاز بین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به‌زودی آغاز می‌شود
کد خبر: 644937
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۱۵:۱۰:۲۰

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان پس از دیدار با رشید مرادوف، وزیر خارجه‌ ترکمنستان، گفت: به زودی عملیات پروژه‌ خط لوله انتقال گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند، موسوم به «تاپی» در افغانستان آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از طلوع نیوز، در این دیدار امیرخان متقی و رشید مرادوف همچنین درباره‌ توسعه راه‌آهن بندر تورغندی هرات، افزایش واردات انرژی برق به هرات و گسترش دادوستد میان دو کشور همسایه گفت‌وگو کردند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان در این باره گفت: درباره پروژه‌ بزرگ تاپی بحث و تبادل نظر شد تا مشخص شود چگونه می‌توانیم این پروژه را آغاز کنیم.

همزمان، شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و نفت طالبان در یک گردهمایی در هرات، اطمینان داد مقدمات آغاز کار پروژه‌ تاپی در کشور فراهم شده است.

دلاور افزود: با عملی‌کردن پروژه‌ تاپی که از تورغندی شروع می‌شود به زودی اولین فاز آن تکمیل می‌شود.

وی خبر داد روندِ استخراج نفت و گاز در ولایت‌های هرات و بادغیس به مناقصه گذاشته شده و پس از قرارداد با شرکت‌های مورد نظر، روند استخراج آغاز خواهد شد.

سرپرست وزارت معادن و نفت طالبان همچنین خاطرنشان کرد: به زودی کارخانه سیمان هرات فعال می‌شود و عملیات آسفالت شاهراه هرات-غور به طول ۳۵۰ کیلومتر نیز آغاز خواهد شد.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان نیز در این گردهمایی خبر داد به زودی یک شهرک صنعتی در هرات ساخته می‌شود.

به گفته‌ او، اقتصاد افغانستان روبه بهبود است و هزینه‌ تمام پروژه‌های زیربنایی و توسعه‌ای از بودجه داخلی فراهم خواهد شد.

گفتنی است پروژه تاپی، در قالب یک خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان آغاز شده و با گذشتن از خاک افغانستان و پاکستان به هند می‌رسد. با عملی شدن این پروژه، در کنار فراهم شدن زمینه‌ی کار به هزاران نفر، افغانستان بیش از ۴۰۰ میلیون دلار حق ترانزیت در هر سال به دست می آورد.

در دو سال گذشته که طالبان در افغانستان حکومت را در دست گرفته، بارها از آغاز کار پروژه تاپی در افغانستان سخن گفته شده اما کار عملی این پروژه تاکنون آغاز نشده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها