کد خبر: 577015
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ۱۰:۴۰:۰۰
| |

معرفی لیست بزرگ­ترین شهر­های جهان از نظر وسعت در نبود تهران!

بزرگ­ترین شهر­های جهان و به ویژه آسیا کدامند؟ فرق دهلی با دهلی نو چیست؟ با ما در این مقاله جذاب همراه باشید.

معرفی لیست بزرگ­ترین شهر­های جهان از نظر وسعت در نبود تهران!
کد خبر: 577015
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ۱۰:۴۰:۰۰

مراکز شهر­ها در سراسر جهان گسترش یافته­ اند، به طوری که جمعیت ­های بزرگ در شهرها برای استفاده از فرصت ­های اقتصادی بهتر، زیرساخت­ های مدرن و همچنین سایر امکانات، وارد این شهر­ها می­شوند. گسترش شهر­ها به ویژه شهرهای آسیایی که رشد قابل توجهی داشته‌اند، بسیار متعجب کننده است. همچنین باید بدانید که بیشتر شهرهای بزرگ در حال حاضر در قاره آسیا قرار دارند. بنابراین تصمیم به معرفی 12  شهر از بزرگترین شهرهای دنیا گرفته‌ایم پس با ما در ادامه همراه باشید. 

توکیو ژاپن؛ از بزرگترین شهر­های جهان

tokiu

توکیو از جمله قدیمی‌ترین و بزرگترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. تمامی افرادی که به این کشور آسیای شرقی مهاجرت می‌کنند، علاقه‌مند به مسافرت به توکیو و بازدید از این شهر هستند. درباره توکیو پایتخت ژاپن باید بگوییم که این شهر در ابتدا به اندازه حال، بزرگ و با ابهت نبود و در بین بزرگ­ترین شهر­های جهان جای نداشت، بلکه یک جزیره و دهکده کوچک محدود حساب می‌شد که جمعیت مردم آن به شدت کم بود.

همچنین اکثر مردم در آن زمان  ماهیگیر بودند. در قرن ۱۲ میلادی درست زمانی که ادوباکوفو حاکم ژاپن بود، توکیوی کنونی یعنی دهکده‌ی ادو را مرکز سیاسی خود نامید، از آن پس این شهر به عنوان مرکز و پایتخت ژاپن محسوب شد. در توکیو قلعه معروفی وجود دارد به نام قلعه ادو که توسط شخصی سامورایی بنا شده است. این قلعه هنوز نیز در این شهر پا برجا می‌باشد. شاید جالب باشد که بدانید شهر توکیو در سال ۱۸۶۷ میلادی پس از کشمکش‌های بسیار به عنوان پایتخت اصلی و رسمی کشور ژاپن به ثبت رسید. وسعت شهر توکیو 218,708 کیلومتر مربع است و همچنین جمعیت توکیو در سال 2020  که به عنوان یکی از بزرگ­ترین شهر­های جهان شناخته شده است، برابر با  13,735,582 میلیون نفر می‌باشد. 

جاکارتا اندونزی

جاکارتا پایتخت اندونزی است. یکی از پر جمعیت‌‌ترین و بزرگترین شهرهای جهان، شهر اسلامی جاکارتا می‌باشد. این شهر مرکز اقتصادی، تجاری، حمل‌ و نقل، صنعتی و همچنین مرکز سیاسی کشور اندونزی محسوب می­شود. جاکارتا شهری قلعه­ ای و قدیمی و منطقه­ای با تاریخچه وسیع است. وسعت شهر جاکارتا برابر 74,028 کیلومتر مربع می‌باشد و همچنین جمعیت 10,187,595 نفری این در شهر اسلامی ساکن هستند.

jacarta

دهلی هند

دهلی یکی از بزرگ­ترین و کهن­ترین مجموعه‌های شهری کشور هند است، که واقع در کرانه باختری رودخانه یامونا، شاخه‌ای از رودخانه گنگ (گانگا) و در حدود ۱۶۰ کیلومتری جنوب هیمالیا واقع شده است. اصرار مردم از دیر باز برای ماندگاری در این منطقه باعث شده که این شهر بیش از هشت بار به ‌طور کامل ساخته شود. در‌حقیقت دهلی شهری است که بر روی شهرهای دیگر ساخته شده است.

بخشی از دهلی بزرگ بعد از استقلال هند به ‌عنوان مرکز اداری و دیوانی به‌ صورت مدرن ساخته شد که اکنون به ‌عنوان پایتخت هند و یکی از بزرگترین شهر­های جهان از لحاظ وسعت به شمار می‌ رود، که به سبب این بازسازی مدرن به‌ اسم دهلی نو مشهور است. اگر چه ساختمان‌های مدرن و خیابان‌های مرتب دهلی نو زیبا هستند، اما اگر می‌خواهید شکوه ذاتی هند را ببینید، باید به ‌سراغ بافت کهن دهلی قدیم بروید. این شهر به ترتیب دارای وسعت 1483 کیلومتر مربع و جمعیت 16,753,235 میلیون نفری است.

dehli

مانیل فیلیپین

مانیل پایتخت فیلیپین با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان، یکی از مقصد­های محبوب برای مسافرانی از تمامی نقاط جهان و همچنین خود مردمان کشور فیلیپین است. دیدنی‌های مانیل شامل طبیعت زیبا، مکان‌های تاریخی، مراکز تفریحی و فرهنگی می‌شود. این شهر دارای وسعتی به اندازه 38/5 متر مربع است و در بین بزرگترین شهرهای دنیا قرار می‌گیرد. همچنین مانیل با اینکه به دلیل ترافیک غیرقابل ‌تحمل خود مشهور است، اما این موضوع مسافران را از گشت ‌و گذار در شهری با جاذبه‌های فراوان منصرف نمی‌کند، بلکه باعث جذب آن­ها به این شهر بزرگ نیز شده است. جمعیت شهر مانیل برابر 1,780,714 میلیون نفر است. 

Manila

سئول کره جنوبی

سئول بیش از دو هزار سال است که از سکونتگاه‌های اصلی منطقه خود به ‌شمار می‌آید. همچنین بنیان نهاد آن به 18 سال پیش از میلاد باز می‌گردد. در سال‌های ۱۸ ق.م. - ۶۶۰ ب. م، یکی از سه پادشاهی اصلی کره، پایتخت خود را در جایی که هم‌ اکنون جنوب خاوری سئول است، قرار داد. این شهر پایتخت دودمان چوسان (۱۳۹۲–۱۹۱۰) نیز بوده ‌است. پس از تشکیل کشور کره جنوبی در سال ۱۹۴۸، سئول به عنوان پایتخت این کشور انتخاب ‌شد. واژه سئول در زبان کره‌ای، به معنای پایتخت است و از بزرگترین شهرهای جهان از نظر جمعیت نیز می‌باشد که جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر در خود شهر و نزدیک ۱۵ میلیون نفر در شهرک‌های اطراف آن قرار دارند. رودخانه‌ی HAN شهر سئول را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می­کند، که به این شهر زیبایی خاصی می‌بخشد.

سئول مرکز اصلی گردشگران خارجی در کشور کره جنوبی است چرا که با داشتن اماکن تاریخی بسیار قدیمی که در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده، سالانه مورد پسند بسیاری از گردشگران واقع می‌شود. همچنین این شهر مرکز فرهنگی برای کشور کره جنوبی بشمار می­آید. جالب است بدانید وسعت شهر سئول برابر با 60,521 کیلومتر مربع است.

Seoul

شانگهای چین

شانگهای شهر غول آسا و فراوان از جمعیت شهری که حزب کنونی چین در آن پایه‌گذاری شد، می‌باشد. همچنین به شهر جنگل آسمان خراش­ها نیز معروف است. این شهر در کرانه چپ رودخانه هوانگ پو در جنوب یانگ‌تسه، با فاصله اندکی از اقیانوس آرام قرار دارد. همچنین معنی این اسم در چینی به معنای بر فراز دریا است. شهر شانگهای به دو بخش توسط رودخانه تقسیم می‌شود، که بخش شرقی که ناحیه تازه ساخت آن و با معماری جدید می‌­باشد پودونگ و شرق آن شانگهای نام دارد، که در منتهی‌ الیه غربی آن فرودگاه خونچای که مربوط به پروازهای داخلی است واقع شده است.

شانگهای شبیه‌ترین شهر جهان به نیویورک است و همچنین باعث شده تا خیلی‌ها این شهر را نیویورک شرق بنامند، شانگهای قلب تپنده اقتصاد کشور چین است و یکی از کلان‌شهرهای بزرگ دنیا می‌باشد. این شهر دارای جمعیت شگفت انگیزه 45,237,000 میلیون نفر است! وسعت شهر شانگهای24,341 کیلومتر مربع است.

Shanghai

کراچی پاکستان

در بین بزرگترین شهر­های جهان ، کراچی شهر جمهوری اسلامی پاکستان و مرکز ایالت سند این کشور، نیز قرار دارد. این شهر در ناحیه جنوب شرقی پاکستان بر کرانه اقیانوس هند واقع شده است. همچنین در شمال غربی دلتای سند قرار گرفته‌ است. طبق آمار منتشر شده از سازمان ملل متحد، جمعیت کراچی در سال 2020 میلادی 14,910,352 نفر بوده‌ است. در پاکستان لقب این شهر «شهر قائد» است که منظور از قائد، محمدعلی جناح بنیانگذار پاکستان است. کراچی مرکز مالی و بازرگانی و بزرگ‌ترین بندر پاکستان است. وسعت شهر کراچی برابر 3,780  متر مربع است.

پکن چین

بعضی از شهرهای دنیا در تمام طول سال پذیرای گردشگران هستند، همچنین هر فصلی از سال در آن­ها جذابیت خاص خود را دارد. یکی از فوق العاده­ ترین و بزرگترین شهرهای جهان، پکن است که پایتخت چین می‌باشد. شهر  پکن یکی از پرجمعیت ­ترین سرزمین­های دنیا به شمار می­آید. همانطور که متوجه شدید، بعد از شانگهای پرجمعیت‌ترین شهر در کشور چین نیز پکن است. پکن مرکز سیاسی، فرهنگی، آموزشی و تجاری کشور چین محسوب می­شود. این شهر دارای جمعیت 21,516000 میلیون نفری و وسعت 1680 کیلومتر مربع است.

نیویورک؛ ایالات متحده آمریکا

New York

شهر نیویورک یکی از  معروف‌ترین و  بزرگترین شهرهای جهان است که از 5 منطقه تشکیل شده است. نام این مناطق بروکلین، کوئینز، برانکس، منهتن و جزیره استاتن آیلند می­باشد. شهر نیویورک علاوه بر این که قلب اقتصادی آمریکا است، یکی از مهمترین قطب­های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در کل دنیا نیز محسوب می­شود. تا جایی که گاهی نیویورک را پایتخت جهان مینامند.

بازار بورس نیویورک که در خیابان وال استریت واقع شده است، بزرگ­ترین بازار بورس جهان است. علاوه بر این مرکز اصلی سازمان ملل متحد نیز در نیویورک قرار دارد. دانشگاه­های راکفلر، دانشگاه نیویورک، دانشگاه کلمبیا، کالج بروکلین از جمله معروف­ترین و معتبرترین دانشگاه­ ها و موسسات آموزشی در نیویورک می­باشند. طی دو قرن گذشته، نیویورک بزرگ­ترین و ثروتمندترین شهر آمریکا بوده است.

ورود بیش از نیمی از مردم و کالاهایی که تاکنون وارد ایالات متحده آمریکا شده­ ند، از طریق بندر نیویورک بوده است. همچنین این جریان تجاری باعث ایجاد تغییر بزرگی در زندگی مداوم این شهر شده ­است. این شهر که از بزرگترین شهر­های جهان حساب می‌شود، دارای مساحت حدودی 4,689 متر مربعی است. جمعیت این شهر روز به روز در حال زیاد شدن است اما تا سال 2020  برابر با 8,336,697 میلیون نفر بوده است.

گوانگژو چین

استان گوانگدونگ که در جنوبی ترین قسمت چین واقع شده، دارای یک خط ساحلی پیچ در پیچ است، که طولانی ­ترین خط ساحلی در این کشور می‌باشد که مرکز آن، شهر گوانگژو است. گوانگژو به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود مدت­ها است، که به عنوان دریچه­ای از چین به دنیا خدمت می­کند. همچنین تعدادی از بالاترین جمعیت چینی­ های خارج از کشور در این شهر زندگی می کند که باعث شده است در فهرست بزر­گترین شهر­های جهان قرار بگیرد.

همچنین شهر گوانگژو به عنوان یکی از شهرهای مرفه در چین به حساب می­آید که ساکنین از درآمد بالایی نسبت به سایر نقاط چین برخوردار هستند. گوانگژو دارای وسعت 7,434 کیلومتر مربع و جمعیت 11,547,491 میلیون نفری است. گوانگژو به راحتی از طریق هوا، راه آهن (قطار های سریع السیر)، بزرگراه و گذرگاه دریایی از سایر نقاط چین و سایر کشورها قابل دسترس است. همچنین گوانگژو دروازه اصلی بین المللی چین در مجاورت هنگ کنگ و ماکائو است.

سائوپائولو برزیل

سائوپائولو مرکز ایالتی به همین نام در کشور برزیل و بزرگ‌ترین شهر این کشور و آمریکای جنوبی محسوب می‌شود. این شهر با وجود آسمان‌خراش‌های فراوان ظاهری مدرن به خود گرفته است، اما در عین حال می‌توان رنگ و بوی سنتی را هم در آن مشاهده کرد. سائوپائولو در ۲۵ ژانویه سال ۱۵۵۴ توسط دو مبلغ فرقه‌ی مذهبی یسوعی تاسیس شد. البته سائوپائولو در سال ۱۷۱۱ به طور رسمی عنوان شهر به خود گرفت به دلیل رواج یافتن صادرات قهوه، این شهر در قرن نوزدهم مسیر رشد و شکوفایی را به سرعت طی کرد، به طوری که امروزه یکی از پرجمعیت‌ترین و بزرگترین ‌شهرهای دنیا به شمار می‌رود. بر پایه‌ی سرشماری سال 2020 جمعیت شهری سائوپائولو بالغ‌ بر 12,967,825 نفر است. نکته دیگر مساحت این شهر است که برابر با 1,523 کیلومتر مربع می‌باشد.

مکزیکوسیتی مکزیک

مکزیکو سیتی پایتخت و بزرگ‌ترین شهر مکزیک است. شهر مکزیکوسیتی بزرگترین شهر قاره آمریکای شمالی نیز می‌باشد. مکزیکو سیتی کلان‌شهری است که جمعیت آن با حومه به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد. آب و هوای این شهر به دو فصل خشک (از نوامبر تا آوریل) و بارانی (از مه تا اکتبر) تقسیم می‌شود. فصل بهار آن گرم است و در تابستان و به‌ویژه بعد از ظهرها باران‌های سنگینی شدت می‌گیرند.

مکزیکو سیتی توسط کوه‌ها احاطه شده است و همین مسئله موجب شده که شهر از کیفیت هوای پایینی برخوردار باشد. اوج آلودگی هوای شهر در فصل گرم خشک بهار (از اواخر فوریه تا اوایل مه) است اما با این حال یکی از بزرگترین شهر­های جهان از لحاظ وسعت است. مکزیکو سیتی همچنین شهری زلزله‌خیز است و وسعت این شهر طبق آخرین اطلاعات برابر با 19,725,50 کیلومتر مربع است.

سخن پایانی

12 شهر از بزرگترین شهر­های دنیا را به شما معرفی کردیم. بیشتر این شهر­­ها قطب اقتصادی، گردشگری و آموزشی جهان محسوب می­شوند. این 12 شهر از اهمیت بالایی برخوردار هستند به این دلیل که مرکز توجه جهان، عامل ارتقاء مناطق اطراف و پیشرفت روز به روز جهان می‌باشند. امیدواریم از خواندن مقاله لذت برده باشید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها