کد خبر: 633086
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۲۵:۰۰
| |

روزنامه همشهری نوشت:

انقلاب؛ امر غیرممکن در ایران/ خواب براندازی نظام تعبیرناشدنی است

همشهری نوشت: یک سال پس از سپری‌شدن تحولات شهریورماه‌1401 که در آن برخی کارشناسان غربی کار نظام سیاسی مستقر در ایران را پایان‌یافته می‌دانستند، حال یک اندیشکده عبری‌زبان در تل‌آویو با نام مؤسسه مطالعات امنیت اسرائیل (INSS) در تحقیقی نتیجه‌گیری کرده است که براندازی حکومت جمهوری اسلامی با توجه به ویژگی‌های موزائیکی جامعه ایران امری ناممکن است.

انقلاب؛ امر غیرممکن در ایران/ خواب براندازی نظام تعبیرناشدنی است
کد خبر: 633086
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۲۵:۰۰

همشهری نوشت: «بنویس، لایک‌کن و بعدش به هرچی آدم می‌شناسی فوروارد بزن تا هرچه زودتر رژیم سقوط کنه!»؛ این سناریوی تکراری براندازان خارج‌نشین برای براندازی نظام سیاسی مستقر در ایران طی سال‌های اخیر است؛ کسانی که درک واقعی از آنچه در ایران می‌گذرد، ندارند و آنچنان در شور براندازی در فضای مجازی غرق می‌شوند که از کلیت واقعیت ایران جا می‌مانند.

البته بخشی از درک انحرافی براندازان خارج‌نشین در فضای مجازی تحت‌تأثیر تحلیل‌ها و گزارش‌های اندیشکده‌های غربی صورت می‌‍‌گیرد؛ اندیشکده‌هایی که طی حداقل 15سال گذشته هرگاه ایران شاهد تحولات اعتراضی و یا اغتشاشات بوده است، خیلی زود کار نظام سیاسی ایران را تمام‌شده دانسته و نسخه پس از سقوط را در فضای مجازی پیچیده‌اند.

انقلاب؛ امر غیرممکن در ایران

یک سال پس از سپری‌شدن تحولات شهریورماه‌1401 که در آن برخی کارشناسان غربی کار نظام سیاسی مستقر در ایران را پایان‌یافته می‌دانستند، حال یک اندیشکده عبری‌زبان در تل‌آویو با نام مؤسسه مطالعات امنیت اسرائیل (INSS) در تحقیقی نتیجه‌گیری کرده است که براندازی حکومت جمهوری اسلامی با توجه به ویژگی‌های موزائیکی جامعه ایران امری ناممکن است.

این مقاله را «راز زیمت»، تحلیلگر مسائل ایران نوشته و تأکید کرده است که احتمال تغییر سیاسی در ایران تا حد زیادی به توانایی برای ایجاد یک ائتلاف فراگیر و ملی با حضور اقشار مختلف با دیدگاه‌های متنوع بستگی دارد و نتیجه گرفته که تحلیلی ساده‌انگارانه که گوناگونی جامعه ایران را درنظر نگیرد، فرمولی برای ارزیابی‌های اشتباه خواهد بود که اغلب به اتخاذ راهبردهای غلط منجر می‌شود.

کودتای شکست‌خورده

از دیگر وقایعی که اندیشکده‌های غربی آن را به‌منزله پایان جمهوری اسلامی می‌دانستند، تحولات سال1388 در ایران بود. در همان ابتدای تیرماه یعنی کمتر از 2هفته پس از آغاز اغتشاشات پایان انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در ایران، مرکز آمریکایی سابان وابسته به اندیشکده بروکینگز با بررسی سناریوهای مختلف، موضوع تغییر حکومت در ایران را از طریق کودتای مخملی و ایجاد اغتشاش پیشنهاد کرد. این پیشنهاد در آن زمان حتی مورد حمایت برخی گروه‌های اپوزیسیون نیز قرار گرفت، اما گذشت زمان نشان داد که حتی تصور وقوع کودتای مخملی نیز در جمهوری اسلامی ایران ساده‌انگاری است و سناریوی این اندیشکده نیز رسما با شکست سنگین مواجه شد.

اتکای موساد و سیا به منابع اطلاعاتی نامعتبر

مرکز پژوهشی «نشنال اینترست» نیز در زمستان سال گذشته در گزارشی با اشاره به شکست‌های پی‌درپی پیش‌بینی‌های سیا و موساد در ارتباط با تحولات ایران تأکید کرد، این شکست‌ها ناشی از اتکای بیش از حد آنها به برخی منابع اطلاعاتی نامعتبر خود است. این مرکز در ادامه با تصریح بر اینکه نباید به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) اعتماد کرد، افزود: آنها واقعیت‌های درون جمهوری اسلامی را دقیق نمی‌دانند و اکنون کارکرد این سازمان‌ها با توجه به ناکامی‌های فراوان در گذشته برای پیش‌بینی تغییرات سیاسی در ایران زیر سؤال رفته است. این اتاق فکر آمریکایی در ادامه به ذکر نمونه‌هایی از اشتباهات بزرگ این نهادهای اطلاعاتی برای پیش‌بینی تحولات آتی در ایران پرداخت و افزود سابقه ناتوانی جامعه اطلاعاتی آمریکا به ناتوانی در پیش‌بینی انقلاب اسلامی سال۱۹۷۹ میلادی بازمی‌گردد.

و بالاخره اینکه بخشی از تحلیل‌ سرویس‌های غربی معاند در ایران بر مبنای موج‌های مقطعی در فضای مجازی شکل می‌گیرد؛ همان موج‌های توفانی که گاه یک نام را با میلیون‌ها لایک به موضوع اول ایران در فضای مجازی تبدیل می‌کنند، اما واقعیت در کف خیابان‌های شهرهای ایران چیز دیگری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها