کد خبر: 625099
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۰ ۱۱:۳۰:۵۹
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

بعد از ریاض، اردوغان در فکر حضور در قاهره است؟

بی‌تردید اگر مصر خاستگاه تاریخی اخوان‌المسلمین باشد، ترکیه طی سال‌های اخیر مهم‌ترین پایگاه این گروه اسلامگرای مخالف دولت قاهره محسوب می‌شد.

بعد از ریاض، اردوغان در فکر حضور در قاهره است؟
کد خبر: 625099
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۰ ۱۱:۳۰:۵۹

سید عماد حسینی- بی‌تردید اگر مصر خاستگاه تاریخی اخوان‌المسلمین باشد، ترکیه طی سال‌های اخیر مهم‌ترین پایگاه این گروه اسلامگرای مخالف دولت قاهره محسوب می‌شد.

کمتر کسی از تبدیل شدن خاک ترکیه به مأمنی برای رهبران گروه اخوان‌المسلمین بعد از کودتای عبدالفتاح سیسی علیه محمد مرسی و تارومار کردن اخوان‌المسلمین در این کشور، خبر ندارد.

این مساله در زمان بحران قطر نیز به نقطه اوج خود رسید و ترکیه با وجود سود سرشاری که از صدور کالا و خدمات به شیخ‌نشین کوچک اما متمول حوزه جنوبی خلیج فارس کسب کرد ولی در عین حال خود را پدرخوانده اخوان‌المسلمین در کنار دوحه به عنوان یکی دیگر از حامیان این جریان معرفی می‌کرد.

اما ظاهراً سال 2023 تحولات بنیادین زیادی در این زمینه رخ داده است، بعد از تغییرات قابل تامل در رویکرد سیاست خارجی عربستان سعودی و عبور سریع اردوغان از بسیاری از رهبران کشورهای منطقه برای حضور در ریاض و گفت‌وگو با محمد بن سلمان، او امروز سودای در آغوش کشیدن عبدالفتاح سیسی را دارد که چند صباحی پیش در رسانه‌های ترکیه یکی از دشمنان خطاب می‌شد.

چهارم جولای امسال بود که اعلامیه ازسرگیری روابط دیپلماتیک و مبادله سفرا بین دو کشور صادر شد و به حدود 10 سال قطعی روابط پایان داد.

همین اعلامیه کافی بود تا شرکت‌های تسلیحاتی ترکیه از یک سو و سرویس‌های امنیتی این کشور از سوی دیگر وارد مذاکره با طرف مصری شوند.

یک منبع آگاه مصری در این باره به رسانه‌های عربی خبر داد: مذاکرات در مورد همکاری نظامی (بخوانید فروش تسلیحات ترکیه به مصر) با ضرباهنگ سریعی در حال پیشرفت است و همسو با مذاکرات درباره برگزاری نشست سران بین سیسی و اردوغان پیش می‌رود.

یکی از مهم‌‌ترین دستور کارهای این مذاکرات، فروش پهپادهای تهاجمی و انتحاری ترکیه به مصر است، همچنین قرار است ترکیه دانش فنی خود را در اختیار صنایع دفاعی مصر قرار دهد و در همین راستا قراردادهایی بین شرکت‌های ترکیه و کارخانجات تسلیحاتی مصر به امضا برسد.

گفتنی است رئیس‌جمهور ترکیه در اظهارنظری که اخیراً درباره ازسرگیری روابط با مصر داشت اعلام کرد، عادی‌سازی روابط در درجه اول به نفع اقتصاد ترکیه خواهد بود، تا بدین ترتیب هدفش را از عقب‌نشینی از مهم‌‌ترین اصول اخوانی خود توجیه کرده باشد.

در این میان شایان ذکر است ترکیه و مصر هر دو فعالیت‌ و حضور قابل توجهی در لیبی دارند و به نحوی نزدیکی دو کشور می‌تواند به تحقق اهداف قاهره و آنکارا در این پرونده کمک بسیاری کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها