کد خبر: 624792
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۶ ۱۶:۵۰:۴۱
| |

مخالفت رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، چند هفته پس از اینکه دولت بایدن اعلام کرد از ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه حمایت می‌کند بار دیگر گفت که با این تصمیم مخالف است.

مخالفت رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه
کد خبر: 624792
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۶ ۱۶:۵۰:۴۱

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ، چند هفته پس از اینکه دولت بایدن اعلام کرد از ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه حمایت می‌کند بار دیگر گفت که با این تصمیم مخالف است.

به گزارش، ایرنا از "میدل ایست ای" باب منندز به رویترز گفت "امری تغییر نکرده است. ما همچنان نگرانی خود را برای ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه اعلام می‌کنیم. "

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفت که دولت آمریکا به رایزنی با کنگره ادامه خواهد داد.

وی گفت بایدن مدت هاست که آشکارا از فروش این جنگنده‌ها حمایت می‌کند.

منندز، یکی از منتقدان برجسته آنکارا، مدت‌هاست که با فروش جنگنده اف ۱۶ به ترکیه به دلیل مقاومت آنکارا در برابر عضویت سوئد در ناتو، نگرانی در مورد نقض حقوق بشر و اختلافات ترکیه و یونان مخالفت کرده است.

برخی از شرکای ناتو معتقد هستند آنکارا که در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر۱۴۰۰) درخواست خرید ۲۰ میلیارد دلار جنگنده‌های اف-۱۶ و نزدیک به ۸۰ کیت مدرن‌سازی هواپیماهای جنگی خود را ارائه کرد، در واقع عضویت سوئد را به اهرم فشاری بر واشنگتن برای قبول ارسال این تجهیزات تبدیل کرده است.

این درحالی است که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پس از یک سال ممانعت از پذیرفته شدن درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، موافقت خود با این موضوع را اعلام کرد.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت که کاخ سفید اکنون "فعالانه" با کنگره در ارتباط است تا زمینه را برای ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه فراهم کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها