کد خبر: 619860
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۱۴:۳۰:۳۷
| |

ساعاتی پس از ورود «پریگوژین» به بلاروس/ کرملین: نمی‌دانیم رهبر واگنرها کجاست!

سخنگوی کاخ کرملین گفت که مسکو نمی‌داند یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار و فرمانده گروه پیمانکار نظامی واگنر که اخیراً دست به شورش مسلحانه زد، در حال حاضر کجاست.

ساعاتی پس از ورود «پریگوژین» به بلاروس/ کرملین: نمی‌دانیم رهبر واگنرها کجاست!
کد خبر: 619860
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۱۴:۳۰:۳۷

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت که مسکو نمی‌داند یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار و فرمانده گروه پیمانکار نظامی واگنر که اخیراً دست به شورش مسلحانه زد، در حال حاضر کجاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، بر اساس مفاد توافقی که با هدف پایان بخشیدن به شورش مسلحانه پریگوژین و واگنری‌ها حاصل شد، قرار شد به پریگوژین اجازه داده شود که به بلاروس رفته و سربازانش هم این فرصت را داشته باشند که به ارتش روسیه پیوسته و یا همراه با او به بلاروس بروند.

رویترز گزارش داد که دیمیتری پسکوف در یک کنفرانس خبری گفته که این توافق در حال اجراست و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه همیشه پای حرفش می‌ایستد.

پیش‌تر وزارت دفاع روسیه در ۱۰ ژوئن اعلام کرد که «تشکّلات داوطلب» مانند گروه واگنر باید با ارتش روسیه قراردادهای رسمی امضا کنند؛ اما انگلیس مدعی شد که پریگوژین عضویت سربازانش در ارتش روسیه را «شرم‌آور» خوانده و از این دستور سر باز زده است.

پسکوف در این کنفرانس خبری گفت که نمی‌داند چه تعداد از سربازان واگنر پس از حصول توافق میان کرملین و پریگوژین، قرارداد همکاری با ارتش روسیه را با وزارت دفاع این کشور امضا خواهند کرد.

شورش مسلحانه نظامیان واگنر با رهبری پریگوژین که از دیرباز منتقد ارتش متعارف روسیه و مقامات ارشد دفاعی این کشور بود، در نهایت با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس به پایان رسید. پسکوف پیش‌تر ضمن اعلام خبر پایان این شورش و مختومه شدن پرونده جنایی که سرویس امنیت فدرال روسیه علیه پریگوژین باز کرده بود، گفت: او (پریگوژین) به بلاروس می‌رود. اگر بپرسید که چه تضمینی وجود دارد که پریگوژین بتواند روسیه را به مقصد بلاروس ترک کند، باید بگویم که این حرف شخص رئیس‌جمهوری روسیه است.

ساعاتی پیش گزارش شد که هواپیمایی منتسب به پریگوژین در نزدیکی مینسک، پایتخت بلاروس به زمین نشسته است، اما مشخص نیست که آیا شخص پریگوژین در این هواپیما حضور داشته یا نه.

سخنگوی کرملین همچنین در این کنفرانس خبری گفت که ولادیمیر پوتین از تلاش‌های همتای بلاروسی خود برای حل‌وفصل بحران پیش‌آمده در شورش مسلح واگنری‌ها قدردانی می‌کند.

این در حالی است که لوکاشنکو در سخنرانی امروز خود فروتنی به خرج داده و گفت که هیچ‌کس نباید در این ماجرا به عنوان قهرمان شناخته شود.

او در این سخنرانی گفت که مشاهده وقایع اخیر روسیه برایش «دردآور» بوده و ارتش و نیروهای پلیس بلاروس را در حالت آماده‌باش کامل قرار داده است.

پسکوف گفت: فکر نمی‌کنم بتوانم درباره اظهارات الکساندر لوکاشنکو اظهارنظر کنم. رئیس‌جمهوری (روسیه) روز گذشته از تلاش‌های او برای حل این بحران تشکر کردند.

دیمیتری پسکوف همچنین گفت که روسیه در حال حاضر برای گفت‌وگو با اوکراین درباره پایان جنگ، هیچ پیش‌شرطی ندارد.

او به خبرنگاران گفت: درباره مذاکره درباره جنگ اوکراین، دوباره تکرار می‌کنیم که در حال حاضر هیچ پیش‌شرطی برای این گزینه وجود ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها