کد خبر: 619723
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۵ ۱۹:۵۵:۳۴
| |

لاوروف:

دست داشتن غرب در شورش روسیه در حال بررسی است

به گفته وزیر خارجه روسیه سرویس‌های امنیتی این کشور به دنبال ارتباط کشورهای غربی با شورش واگنر هستند.

دست داشتن غرب در شورش روسیه در حال بررسی است
کد خبر: 619723
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۵ ۱۹:۵۵:۳۴

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه روسی «راشا تودی» گفت سرویس‌های امنیتی روسیه در حال تحقیق در خصوص احتمال دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی غرب در وقایع ۲۴ ژوئن (شورش مسلحانه اخیر در این کشور) هستند.  

لاوروف گفت: «لین ام.تریسی» سفیر ایالات متحده در روسیه در تماس‌ها با مسکو تاکید کرد آنچه در ارتباط با تلاش برای شورش از سوی گروه واگنر در حال رخ دادن است، امر داخلی روسیه است. به گفته وزیر خارجه روسیه، سفیر آمریکا سیگنال‌هایی داد مبنی بر این که واشنگتن ارتباطی با این شورش ندارد و ابراز امیدواری کرد امنیت در ارتباط با تسلیحات هسته‌ای حفظ شود. 

او همچنین به سخنان «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره طرح شورش ناکام «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی واگنر واکنش نشان داد و گفت «پاریس (این شورش را) فرصتی در اختیار غرب برای تحمیل شکست استراتژیک بر روسیه دید».

ماکرون یکشنبه در واکنش به تحولات روسیه مدعی شد «شورش گروه مسلح واگنر نشان‌دهنده وجود شکاف‌هایی داخل اردوگاه روسیه است و این اتفاقات شکننده بودن ارتش روسیه را نشان داد». 

لاوروف در این مصاحبه همچنین گفت بسیاری از کشورها در پی شورش در روسیه با رهبری این کشور اعلام همبستگی و از آن حمایت کردند. 

روسیه جمعه شب تا شنبه شب وضعیت پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. 

به گزارش فارس، نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت نیروهای فرانسوی و اروپایی کشورهای آفریقایی را رها کردند و برخی کشورها برای تضمین امنیت به شرکت نظامی خصوصی واگنر روی آوردند. وی افزود: کشورهای ناتو آفریقا را با جای خالی پر شده با تروریست‌ها رها کردند. به اصطلاح «مبارزان برای دموکراسی و آزادی» به تجاوز آشکار در لیبی دست زدند و آن را ویران و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کردند. 

وی در ادامه سخنانش بر جنگ نیابتی غرب با روسیه در اوکراین تاکید کرد و گفت روابط روسیه با کل غرب به ابتکار این کشورها از بین رفت و افزود: آمریکا با دستان اوکراینی‌ها علیه روسیه می‌جنگد که نشان‌دهنده جانبداری و مشارکت آن است. روسیه علیه ماشین تبلیغاتی کل غرب می‌جنگد. 

او در اشاره به ریاکاری ایالات متحده گفت: (از نظر آن‌ها) کودتای ۲۰۱۴ کی‌یف یک روند دموکراتیک-- در یمن، سرنگونی یک «رئیس‌جمهور قانونی» بود. 

وزیر خارجه روسیه هم عصر شنبه به کشورهای غربی درباره سوءاستفاده از شورش گروه واگنر برای تحقق اهداف خصمانه‌شان درباره روسیه هشدار داد. وی تاکید کرد: روسیه به مسیرش در تضمین امنیت و حمایت از ارزش‌های خود و ایجاد نظام چندقطبی ادامه خواهد داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها