کد خبر: 619366
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۴ ۰۹:۲۰:۴۲
| |

علی بیگدلی:

شورش گروه واگنرها شرایط روسیه را در نقطه انجماد قرار داده است

علی بیگدلی نوشت: اگر این شورش ادامه پیدا می‌کرد، وضعیت در روسیه بسیار مشکل می‌شد، چرا که گروه واگنر یک گروه مزدور است که با جنگ‌های چریکی و شهری بسیار آشنا است. این اتفاقات شرایط روسیه را در نقطه انجمادی قرار داده است که وضعیت را برای کادر رهبری این کشور بسیار مشکل می‌کند.

شورش گروه واگنرها شرایط روسیه را در نقطه انجماد قرار داده است
کد خبر: 619366
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۴ ۰۹:۲۰:۴۲

«وضعیت بغرنج پوتین» عنوان یادداشت روزنامه اعتماد به قلم علی بیگدلی است که در آن آمده: گروه واگنر از سال ۲۰۱۴ که در عملیات روسیه برای تصرف شبه‌جزیره کریمه مشارکت کرد به یک بازیگر مهم نظامی در روسیه تبدیل شده است. واگنر یک ارتش چریکی در سایه ارتش ملی روسیه است که به دلیل دستاوردهای اخیرش در جنگ اوکراین محبوبیت زیادی در افکار عمومی کسب کرده است. در طول ۹ سال گذشته واگنر توانسته است با حمایت دولت روسیه نفوذ خود را در جهان گسترش دهد. از یک طرف واگنر در سوریه حضور داشت، در کشورهای مختلف آفریقایی از جمله آفریقای مرکزی، مالی، بورکینافاسو و لیبی رد پای واگنر چه در جنگ‌های داخلی و چه در حفاظت از منابع ارزشمند طبیعی و بهره‌برداری از آنها مشارکت دارد. 

هر چند گروه واگنر به عنوان مجرمین سازمان‌یافته از سوی دولت‌های اروپایی و امریکا تحت تحریم‌های مختلف قرار دارد، اما توانسته است در طول سال‌های اخیر با برخی گروه‌های نژادپرست در امریکا از جمله کوکلوس‌کلان‌ها ارتباط برقرار کند و از حمایت‌هایی درون امریکا هم برخوردار شود. ورود واگنر به جنگ اوکراین، به قدرتمندتر شدن این گروه کمک کرد. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه آزادی عمل زیادی به گروه واگنر در جنگ اوکراین داد. از ابتدای جنگ واگنر و بنیان‌گذار آن به شکل گسترده‌ای از دستورات مرکز نافرمانی می‌کردند و سر ناسازگاری با فرماندهان ارتش روسیه داشتند. رییس واگنر روز جمعه ادعا کرد که نیروهایش در یک حمله توسط نظامیان روسیه کشته‌ شده‌اند و به همین دلیل اقدام به شورش مسلحانه کرد. اصلی‌ترین نقطه خصومت پریگوژین با وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک ارتش روسیه بود و هنوز مستقیما و مستقلا به پوتین حمله نکرده است. پیشروی سریع واگنر در ۲۴ ساعت و افزایش تمهیدات امنیتی در اطراف مسکو نشان داد که تا چه اندازه از این گروه واهمه وجود دارد و این گروه تا چه اندازه قدرت دارد. 

خیلی از کشورها از جمله امریکا، بریتانیا و فرانسه موضع‌گیری‌های جدیدی کردند. این لطمه بزرگی برای ولادیمیر پوتین بود. در این جنگ فرسایشی که در اوکراین ادامه دارد، این وقایع هرچند موقتی بیش از پیش موقعیت پوتین را تضعیف می‌کند و ممکن است باعث ریزش نیروهای نظامی و امنیتی وفادار به پوتین بشود.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین خیلی علاقه‌مند بود که این موضوع گسترش و استمرار بیشتری داشته‌ باشد و به همین دلیل از این اتفاق‌ها استقبال کرد. بعد از یکسال و نیم از آغاز جنگ اوکراین هم هزینه‌های مالی باعث مشکلات اقتصادی در روسیه شده است، هم تلفات ده‌ها هزار نفری جنگ آثار اجتماعی در این کشور به جا گذاشته است و هم تحریم‌ها، جایگاه بین‌المللی روسیه را تحت‌تاثیر قرار داده است.

  اگر این شورش ادامه پیدا می‌کرد، وضعیت در روسیه بسیار مشکل می‌شد، چرا که گروه واگنر یک گروه مزدور است که با جنگ‌های چریکی و شهری بسیار آشنا است. این اتفاقات شرایط روسیه را در نقطه انجمادی قرار داده است که وضعیت را برای کادر رهبری این کشور بسیار مشکل می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها